Sammensetning i 530 liters akvarie

vi har tenkt på følgende
3 SAE
5 praktbotia
15 stk neonregnbuefisk
2 stk scalare
4 stk perlegurami
2 sugemaller??? ikke avklart hvilke
2 stk palettciklider

Verdiene i akvariet er som følger
PH på 7
GH på 7
temperatur på 26

akvariet er godt beplantet med huler og svømmeplass

om det er noen som har tanker eller forslag vil disse mottaes med takk
Vi har prøvd å samle inn så riktig informasjon som mulig men det er jo ikke alltid man får med seg alt.
Kjenner ikke alle artene, men ville i hvertfall minst doblet antallet SAE. Har seks fullvoksne i et 450-liters planteakvarium og planlegger å doble stimen. Vet de har rykte på seg for å bli late med alderen, det tror jeg ikke mine har lest. Kanskje de tror de er små fordi de har så god plass?

Praktbotia er fine som små, men blir fryktelig store. Det vil si at de er ganske store i hodet som små også... Mine Botia histrionica ble, til tross for sine sjarmerende hyss og klovnerier, landsforvist da de fant ut at det var festlig å bite hull i sverdplantene. Står mye om de mindre artene på loaches.com.

Velg sugemaller med omhu, Ancistrus er litt oppskrytt som algespiser i planteakvarium er min erfaring selv om den begrenser seg til to arter, de spiser alt som minner om salat først og algene etterpå. Hypancistrus og Pecoltia blir ikke store beist og lar plantene være i fred. Levendefødere, SAEr og reker har jobben som ryddecrew her, en dag uten tørrfor så gyver de løs og gjør en strålende jobb

Lenker til basen på de andre du nevner, så kanskje noen som kjenner dem tar over :

Melanotaenia praecox
Pterophyllum altum
Trichogaster leerii
Pelviachromis pulcher
L-maller
Både scalarene og regnbuene foretrekker å ha det rolig rundt seg. Dette passer ike så godt sammen med botia og SAE, som er svært livlige fisk. Regnbuene passer best i et artsakvarium, eller sammen med andre regnbuer av samme eller mindre størrelse. Mine Melanotaenia praecox har kun selskap av noen coryer, og de blir helt susete når coryene "surfer"...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap