Guppy hypp på platy!

Hei! Startet mitt liv som akvarist for et par mnd siden med ett 30 liters nano. Av en eller annen grunn fikk jeg da med meg hjem to hanner og en hunn med platy. Dette oppdaget jeg etter ett par dager, men de så ut som å trives greit sammen, uten at hunnen ble jaget mye på. Jeg har senere skaffet tre guppyer hanner, to kuhlli-ål og en viltfanget seweilla.
Nå viser det seg at guppyene tror platyene (alle tre) er jenter. Hva skal jeg gjøre? Platy-hunnen har gått i dekning, og platy-hannene må tåle lek og tilnærmelser fra guppyene.
Det ser også ut som om den ene platyhannen er utstøtt. Den blir jaget av den platyhannen som blir mest oppvarmet av guppyene. Hjeelp!!
Du trenger et større kar!
Hej!
Du får skaffa dig ett större akvarium.
Enig. 60 liter er minste anbefalte akvariestørrelse for platy. Disse anbefalingene er tildels basert på adferden til arten.

Du har platy i et akvarium på halvparten av den anbefalte størrelsen, og har problemer med fiskenes adferd. Da er det bare å legge sammen 2+2 ...
Hva slags fisk anbefaler dere da?
Det blir ikke ny tank enda! Jeg har jo akkurat startet dette. Er det ingen andre råd?
Inaktiv bruker
Lever tilbake platyene. Bytt dem i fisker som passer bedre til et akvarium av denne størrelsen. Grav litt i basen her, eller spør i butikken. Det går neppe bra i lengden, slik du har det nå.
Her har du et søk i Fiskebasen, på fisk som passer i akvarier mellom 20 og 40 liter. Valgte dette fordi 30 liter ikke var mulig å velge i menyen.

Så sjekk nederst i artikkelen om hver art. Der står anbefalt størrelse på akvariet. Er det 40 liter, kan du trygt regne fisken som uegnet for ditt akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap