Hei.
Jeg er ikke akkurat nybegynner, men det er nesten 9 år siden jeg hadde akvarium. Jeg hadde en 222L og to 540L med maller og sør-amerikanske ciklider.
Planen min denne gang er å ha et akvarie, eller to...
Jeg ønsker minst mulig vannbytte og rot. Ønsker å sette det opp, kjøre det inn og sette inn noen fisker og det er det. Vil helst ikke rote noe mer slik som jeg en gang gjorde for mange år siden. Jeg vil bruke noen uker på å sette det opp, finne steiner, bakgrunn og riktig sand, ingenting skal røres etter fiskene er oppi.
Jeg kunne tenkt meg en 8-10 Malawi eller noe i den sjangeren. Fargerike fisker, ikke røtter og planter. Kun stein etc. og
krystallklart vann.
Jeg tar gjerne imot gode tips til andre artsakvarier etc.
Har også vurdert en stim med Opaltetra i et selskapskarr med diverse dekorasjoner, støpte stein-/fjellformasjoner.
Jeg kjøper heller to akvarier på 250-300L enn en på 550L. Litersyken min ble kurert mange år siden.
Har noen av dere erfaring med dette akvariet?
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=969Vurderer dette pga en dø-plass mellom kortsidene på 2-og 3-seteren min i stua. Jeg vil ha hjørnet mot sofaen, altså motsatt av det man vanligvis gjør med et hjørneakvarie. Vet noen av dere hvordan armaturtoppen er laget bak? Bør være litt fin siden den skal være ut mot stuen.
Har noen erfaring med
UNIFILTER 1000 UV?
Vil ikke ha utvendig pumpe/filter, bruker heller to innvendige. Men er disse noe gode?
Mye har skjedd på utstyrsfronten siden 2004, hva er bra og hvilke produkter skal man styre unna?
Takker for all hjelp.