Større vannbytte i yngelkar

Hei hei.
Jeg har et 60 liters kar som begynner å vise tegn til svevealger, har kuttet ned lys tiden til 5 timer (var 10t).
Pleier å skifte ut 10 liter vann 2 ganger i uken for å ikke stresse yngelen unødvendig, men jeg lurer på om jeg kan ta et relativt stort vannbytte for å fjerne noe av svevealgene nå?
Går 4 Otto, ca 30 stk 5 uker gammel yngel og 50+ 1 uke gammel yngel av Apistogramma cacatuoides.
Tenkte et 50-60% vannbytte.
Lurte også på om det går greit at jeg lar trådalgene vokse fritt? yngelen ser ut til og elske å plukke mat fra dem.
Alle vannverdier er tipp topp og trivselen er stor i akvariet.
Trådalger/grønnalger er god mat for fisk, så lenge de ikke kveler eventuelle planter skal det nok ikke være noe problem.

Vurdert UV-filter for å knekke algene?

Kan ikke komme med noe anbefaling ang. dine yngel spesifikt, men større vannbytter blir generelt mye tryggere hvis du mellomlagrer mest mulig av vannet et par døgn før bytte.
Mellom lagret 40 liter i går og hadde en liten luftpumpe oppi for å "lufte" ut vannet, ser ut som det gikk bra med yngelen.
Angående UV filter så hadde det kanskje vært en god idé, men har bare sett dem fra 2000,- og oppover. Kan vell finne noen billigere på nettet vil jeg tro, men jeg ser ikke helt hvordan det kan monteres på innvendige pumper?
Har to kar som er særdeles plaget med svevealger, ingen av dem står i sollys så jeg forstår ikke helt hvorfor det kommer så mye..
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap