Bytte lys

Hei

Jeg har ett Boyu akvarie, og synes at de lysrørene jeg har nå, gjør akvariet litt gul/grønt, og kunne tenkt meg og bytte ut til en klarere farge, så fisken og plantene kommer ordentlig frem.
Har spurt litt om dette, og fikk da beskjed om og bytte til 2 hvite og 1 rødt lysrør.
Har idag T8.
Er det noen her som kan si meg spesifikt hvilke lysrør jeg skal kjøpe?
Jeg er ikke intressert i at planteveksten skal eksplodere, da jeg ikke er så glad i hurtigvekstende planter.
Slik du beskriver lysønsket ditt hadde jeg satt inn 3x "daylight" 965. Billigst blir det også.
Ok, takk for svar
Er det lys jeg kan kjøpe på biltema/butikken, eller må jeg da innom en dyreforhandler?

Har sett litt på nettet over lys, og har da sett det du kaller for daylight, og jeg vurderte selv White, hva blir forskjellen mellom disse to? Må jo spørre siden jeg ikke har så mye peiling på dette med akvarie lys
jeg bruker 6500k kaldhvittrør fra biltema, og det er overraskende bra tatt i betratkning hva de koster. plantene har ikke klaget ennå
Biltema rørene er greie nok de, men gjengir kanskje 70% av fargespekteret. (Tilsvarende gamle 77 rør). Ett ekte daylight rør gjemgir farvespekteret godt over 90 % riktig. Hvor varm lysfargen er har lite med fargen på planter og fisk å gjøre, men mye med fargen en opplever selve lyset har. 830 og 840 rør er vanlige lysfarger i bygg 830 er varmhvit. 840 er hvit. Ett daylight rør er enda "hvitere" og gjengir eksakte farger. Derfor brukes dette i trykerier osv hvor farge er viktig. Aquamanias har vel i alle fall daylight.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap