No2 i hagedammen

Hei har et dam prosjekt som har kjørt i vel en mnd no, etter jeg satt ut fisk i den vel 6dager siden har nitrit NO2 skutt i været. jeg forer moderat har varmekolbe på de 1500l med van stort filter med pumpe til 7000L/T før jeg satte ut fisk(10koi 15cm) dumpet jeg alt fiskevann og filter rens for å skape en god balanse. etter fisken kom ut har jeg hatt vannbytte på 50-70% hverdag uten noe forbedring. Fortvilet!!! Det skal da ikke være slikt?

Noen god forklaring? trenger de bare litt mer tid?
Høres ut som filteret ikke er innkjørt. Har du et innkjørt akvarium inne? I så fall kan du kanskje prøve å dumpe en del filterguffe derfra, inn i innsuget på filteret i dammen.
:)
Hei, det er jo det det tyder på da, hadde bare trodd og håpet at etter en mnd med innkjøring og all den ekstra "slammen" som jeg har tilsatt over den tiden skulle være nok til å opprettholde en god balanse når fisken kom i vannet Får vel kryssefingrene for at det stabiliserer seg fort og fortsette med store vannbytter!!
Hvis bakteriene fra filtergrumset ikke har fått næring i perioden fram til du satte ut fisk, har du vel ikke egentlig kjørt inn filteret i dammen?
Koi trenger mye filterkapasitet!
Kjøpte en i fjord sommer. Da var den 13cm. Nå er den 42cm
Den spiser av hånda, og kommer med engang jeg nærmer meg

Hvordan er vann verdiene dine? Amoniakk, nitritt og nitrat, samt PH.
Disse verdiene vil gi svar på hvordan filteret ditt virker.
PH er viktig, da nitrifiseringsprossesen av masse amoniakk kan få PH en til å bli farlig lav.

I hagedam butikker får man kjøpt filterstartere, som kan fremskynde prosessen.

Uansett hvordan overstående verdier er, så er det bare vannbytte som hjelper



Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap