Forvirret fisk

I jula døde en av mollyene våre, etter å ha hatt litt bulende øyne en stund, svømt i ring, og mot slutten svømt på skrå og vaset forvirret rundt. Ingen matlyst. Ingen tegn til kløe.

For tre uker siden døde en ny fisk på akkurat samme måte.

Og i dag ser jeg at nok en av fiskene har begynt å svømme forvirret rundt, og også hun har fått litt bulende øyne.

Ellers er det ingen ytre tegn til sykdom på de syke fiskene, og heller ikke på noen andre fisk.

Vi har mye planter, og de har det bra. Vannkvaliteten er god. Vi salter vannet til ca gH15, har ca 26 grader i vannet, ph 7,5.

Fiskene ser generelt ut til å trives, yngler jevnlig, og ynglene trives og blir store. Vi har ingen nye fisk i karet - alle som er der er av de opprinnelige fem eller er født hos oss. Noen nye planter kom i ved påsketider.

Fiskene får variert kvalitetsfor i riktige mengder. Fiskene får vitaminer hver 14 dag.

Hva kan være galt? I og med at flere fisk dør på samme måte går jeg ut fra at det er noe med forholdene i karet som gjør det, ellert at det er en eller annen bakterie/virus som forårsaker dette. Men hva kan det være, og hvordan kan jeg få bukt med det?

Hørest ut som Pop eye. Du kan lese litt om det her.
Takk for innspill. Ja - bulende øyne er en del av symptomene. Dette øyesymptomet kan jo grunnes så mangt, og det er den underliggende årsaken jeg er på jakt etter nå.
Hvor gamle er de syke fiskene?
Kampfisk
Hvor gamle er de syke fiskene?

Den første som døde i jula, var av ukjent alder, kjøpt voksen i høst. Den som døde nylig og den som er syk nå tilhører vårt første yngelkull og er begge født 31. oktober 2012.
Ok, da var det ikke alderdom som tok knekken på den siste, i hvert fall.

Men ikke les for mye inn i "måten" fiskene dør på: Når store levendefødere dør, er det etter min erfaring som oftest en "grisete" affære. De fyker rundt i hele karet uten kontroll, snurrer rundt, svømmer opp-ned, kræsjer inn i ting og lager et svare leven. Ikke snakk om å dø i stillhet der i gården. Det har altså ikke noe med dødsårsaken å gjøre. Det er bare sånn akkurat disse fiskene gjør det.
Ok - godt å vite. Takk for info.

Blir noen gang fisker bra igjen når de er inne i denne tilstanden, eller er det en dødsel med bare en mulig utgang? Er det best å avlive dem når de kommer inn i den dansen, eller er det best å vente å se det litt an?
Har aldri opplevd at en platy/molly har kommet seg når den begynner sånn. Men nå har jeg ikke allverdens erfaring med levendefødende heller.
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap