Tips til artssammensetning :)

Heisann! Etter noen "tørrlagte" år vil jeg igjen oppta akvariehobbyen. Min mor har akkurat gitt meg et 80 liters kar, så starter der.Noen forslag til hvilke fisker jeg skal begynne med? Jeg har en veldig stor kjærlighet for maller, så tenkte meg iallfall et par ancistrus....
Foreslår at du dropper ancistrus
Og velger artskar med corydoras....

Det er flere som driver med corydoras her, så om du søker kan du finne noen fine artskar med corydoras. Kunne gjerne tenkt meg noen selv, men jeg har altfor mange ancistrus. Mine ancistrus har ynglet og jeg har sikkert mellom 10 og 15 i min 250 liter. Det er litt vanskelig å se disse, da de blir sky som voksne...

Det beste rådet jeg har likevel er å tenke på sammensetning i et lengre perspektiv, og tar høyde for at akvariet er av begrenset størrelse.

Det som er fristende er å tenke seg at man vil ha mange forskjellige arter i akvariet, og DET ER NOE MAN MÅ UTSETTE... He he. Årsaken er så enkel som denne. Fiskene påvirker hverandre, og setter begrensninger på hva man vil oppleve.

La oss tenke oss at du ønsker å ha mange forskjellige typer fisker, og kjøper inn en ny art hver gang du har lyst på litt endring. Da har du "brukt opp" mulighetene i akvariet relativt kjapt... Selv startet jeg opp en 90 (som jeg i lang tid trodde var 110 liter) ved å gå til innkjøp av 1 ancistrus først, ikke minst fordi disse fiskene er gode algeetere. Deretter kjøpte jeg en liten stim med keisertetra. Og så kjøpte jeg en kinesisk værål. Til slutt kjøpte jeg et par black molly. Hvis du søker på nettet så ser du at disse fiskene har forskjellige ønsker når det gjelder temperatur, saltholdighet og næring....

Selv synes jeg noe av det artigste med akvarium er yngling på "naturmetoden". De fleste vanlige akvariefisker vil leke, og når det dukker opp en liten yngel som overlever uten at du har gjort mye for at dette skal skje, så synes jeg dette er veldig gøy. Mine keisertetraer ynglet, og de voksne jaktet ikke på yngel av egen art. Med mye planter og gjemmesteder, så gikk dette bra og det var ganske gøy å se hvordan yngelen endret atferden etterhvert som de ble større.

Men, når jeg hadde innført Black Molly så ble det sjelden at det dukket opp yngel av keisertetra. De ble jaktet på av mollyene.... Så innførselen av mollyene førte til mindre glede av keisertetraene.

Og slik er det. Har du en art tilstede, så vil det påvirke hvor mye glede du kan ha av en annen art. Ønsker du å holde dvergciklider, så bør du ikke ha corydoras. Ønsker du å ha neontetra, så bør du ikke ha fisker som disse vil nappe i.. Osv.

Sjekk ut noen fine artskar, og planlegg akvariet ut fra hva du ønsker på sikt. Ønsker du å gjøre mye med vannkvaliteten? Ønsker du å ha akvariet i et rom der det kommer inn mye lys fra vinduer - da er det kjekt med gode algespisere (otto eller ancistrus). Har du muligheten til å plassere akvariet der det er liten fare for dagslys, så kan du ha dvergciklider osv..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap