Sewellia lineolata f2

I 2008 fikk jeg registrert førstegangsoppdrett på Sewellia lineolata. Det var veldig artig, og det er gledelig at det er flere, men ikke mange, som har drettet dem siden.
Nå er imidlertid den gamle basisgruppen for en tid siden gått ut på dato/ har tatt kvelden, men jeg har fremdeles F1 her. De vokser ikke så fort og de har nå levd lenge i fred i et kar hvor det ikke har vært mange forstyrrelser eller kontrolert ettersyn på lang tid.
I dag registrerte jeg småfisk som da er F2 med to markant ulike størrelser. Det er ikke mange, men jeg har i alle fall nå to små kull med Sewellia lineolata F2.
Det syns jeg var litt kult, og det er kanskje også føtste F2 kull av denne arten.
Nå må jeg skaffe flere nye så jeg får friskt blod inn i systemet.
Spennende. Dette er en flott fisk, og jeg har flere ganger vurdert å sette opp et kar for å forsøke oppdrett av disse. Kan du fortelle litt om hvordan du gikk frem for å klare å drette disse? Innredning, vannverdier el.l.?

Jeg ser for meg et akvarium fylt med runde glatte steiner på bunnen og med ganske god sirkulasjon, er jeg på rett vei her? Evt. kanskje bare noen skiferplater el.l. i bunn, de foretrekker vel steinbunn gjør de ikke? Planter?
Her tror jeg det er vanskelig å gi et "riktig" svar. I følge boka skal de ha steiner og mye strøm. Mye strøm for disse er flere tusen liter/h i et 60 l kar. Det har ikke jeg hatt. Dessuten vil antagelig de fleste da forsvinne i filter eller ødelegges av pumper. Har hatt mange små oppdrett i tre ulike oppsett. Std. oppsett med sand planter, røtter og stein. Oppsett 2 hadde sand + masse veldig tynn skifer i en stor haug. 3. oppsett har kun sand og røtter. Jeg tror disse oppsettene egentlig ikke er ideelle, og årsaken til at jeg bare har hatt veldig små kull.
Har lest om andre i utlandet som har hatt store kull, uten å vite mye om hvordan.
Min hovedløsning er imidlertid at det ikke er andre arter i karet, at de får være i fred ---lenge---, uten særlig rot og rensing.
Et langvarig oppsett hvor infusorier og andre mikroorganismer vokser til naturlig. Minst ett år.
Jeg har sett dem leker. En fantastisk opptreden med ett par i en grop de lager i sanda. Men aner ikke hvor de har lagt eggene.
Nyklekte unger er så utrolig små, at det er tilfeldig om du ser dem før de har vokst litt. Dette kan også være årsak til små kull da de ikke får nok smått nok for i starten og følgelig ikke klarer første runde.
Vannverdier har jeg ikke målt på et år. Men antar, og tidligere målt veldig lave Kh GH og pH ca 7. Temp nå er 26, men skal visst være i overkant.
Men i naturen lever disse ofte på veldig grunt vann, noe som tilsier at de antagelig er veldig fleksible på temp.
Lykke til. De er verd et forsøk, men krever mye tålmodighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap