11 nye fiskearter på vei inn i norge....

Dagens hovedoppslag i Aftenposten (fra morgenen av i alle fall).
Dette tror jeg vi som holder akvariefisker bør kjenne til...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/11-fremmede-fiskearter-invaderer-norsk-fauna-7206299.html#.UZmpWpX5jHI

En ting er å være "snill" med akvariefiskene når man skal avslutte hobbyen. Noe annet er å bruke levende fisk som agn, og å sørge for spredning av fisk for å "øke utvalget av sportsfisker"....

Er det ofte at gullfisk og koi kommer på rømmen?
Er det mange som har lært av "Oppdrag Nemo"?
Plussmedlem

La den som link isteden jeg
Plussmedlem
Forøvrig...
De forskerene bør lese litt om de forskjellige artene, både karpe og suter har vært i landet i 400-500år. Om ikke enda litt lenger. Dette er arter som munkene holdt i dammer ved klosterne for at reisende skulle kunne ha tilgang på mat når de kom.
Man må ikke glemme at den arten som faktisk har blitt og fortsatt blir spredd mest rundt i Norge, er ørret. Men ørret er en fettfinnefisk som har noe inntil kultstatus i Norge, derfor blir slikt godtatt. I flere vann i Vestfold og Telemark snakker man om å utrydde suteren, fordi den "utkonkurrerer" ørreten. Faktum er at suteren har vært i de vanna et par hundre år lenger enn ørreten..

Tradisjoner for utsetting av fisk hjelper dessverre lite på at ny-utsatte fisk kan bære med seg nye parasitter som vi ikke har noen "tradisjoner" for.
ja, ørret er ikke en naturlig fisk i norske vann,men er som du sier fått kultstatus,og skal på død og liv bevares. Både bekkørret,og regnbueørret er jo regnet som høyrisiko fisk.
En annen luring er gjedda, den er ei heller en naturlig fisk i norge, den kom fra Danmark,og ble satt ut i vann for å nettop utrydde fisk som kunne være truende for ørret,. haha, vi vet jo åssn det gikk. nå har vi både i pose og sekk.
Gullfisk/koi finnes vel bare strengt tatt bare i 2-3 vann, med noen få individer og på den måten ikke egentlig noen stor trussel..når det gjelder andre fisk fins det vel sporadisk solabbor, og Sandkryper: "Gobio gobio".m fl.-

men det kommer nok forbud mot gullfisk og koi i damm ol,. om ikke alt for lenge vil jeg tro,.

så er det jo alle fiskeartene som kommer sjøveien sørfra, er nok noen luringer der og.
Men den største trusselen av fisk og fauna vi har i elver og vann er Laksen.finnes ikke en fisk i verden hvor vi faktisk forgifter vassdrag og tar kål på alt som er,og endrer biotop og økosystem for nettop å bevare laksen.
Er dette lurt ?

filathor
ja, ørret er ikke en naturlig fisk i norske vann,

En høyst merkelig påstand. Dersom en studerer leksika, eller leser seg opp på hva forskerene sier om ørretens opprinnelse i Norge, finner en at arten innvandret like etter siste istid. Den er kun forbigått av røya iflg. forskrene.

Og hvor finner du at bekkeørreten er en "risikofisk" ? Den er av samme avstamming som vanlig brunørret, men har tilpasset seg et liv i mindere bekker og blir vanligvis ikke så stor.

- Tore -
milo
Forøvrig... De forskerene bør lese litt om de forskjellige artene, både karpe og suter har vært i landet i 400-500år. Om ikke enda litt lenger. Dette er arter som munkene holdt i dammer ved klosterne for at reisende skulle kunne ha tilgang på mat når de kom. Man må ikke glemme at den arten som faktisk har blitt og fortsatt blir spredd mest rundt i Norge, er ørret. Men ørret er en fettfinnefisk som har noe inntil kultstatus i Norge, derfor blir slikt godtatt. I flere vann i Vestfold og Telemark snakker man om å utrydde suteren, fordi den "utkonkurrerer" ørreten. Faktum er at suteren har vært i de vanna et par hundre år lenger enn ørreten..

I følge de skriftlige kilder som jeg har funnet har ikke suteren vært i landet i 4-500 år.
Den ble innført i Aust Agder på begynnelsen av 1800 tallet, sansynlig vis ca. 1820 av Tyske Jernværks arbeidere. Utsettingen var i Solbergvannet nær Arendal. Jeg har også lest et eller annet sted om at munker skulle holde disse fiskene, men har aldrig funnet hverken sted eller dato.

I Telemark kom den litt senere. Suteren er utbredd i Grenlands-regionen, og et stykke oppover i Telemarkskanalen samt Nordsjø. Særlig Åletjern nær Skien er kjendt for "kjempe" fisk. Da suteren liker mudder og velutviklet strandvegitasjon, samt litt mildt klima, er den mest utbredd nær kysten. En del av utsettingen kan dateres helt opp til 1980 årene.

Men - jeg tror ikke suteren har vært i vanna et par hundre år før ørreten....

- Tore -
Sjøørret, er naturlig i Norge,da den vandret inn fra havet og inn langs kysten,derimot regnbueørret og bekkørret har blitt satt ut og har pågått i Norge siden eldre steinalder.
Ørreten er satt ut i de fleste fjellområdene våre, hovedsakelig fordi den alltid har vært en ettertraktet matfisk og fordi den er relativt lett å flytte på. At den finnes så mange steder er også et godt bevis på at det er en art med stor evne til å tilpasse seg nye miljøer.
mennesker har satt ut fisk i fisketomme vann og brakt fisk til lokaliteter hvor de ikke naturlig hører hjemme, der i blant ørret.Utsetningen av ørret i høyere områder er det trolig få som vil ha noe å utsette på,selv om det kan gå utover det naturlige milljøet, mens spredning av enkelte andre arter, representerer et virkelig problem for mange ferskvann idag.Den lille karpefisken ørekyte viser økende utbredelse og fiskere som bruker levende agn er mistenkt for spredningen av denne “ugressfisken”. I norske vassdrag finnes i alt 41 fiskearter. Av disse er 39 ferskvannsfisk (dvs. de gyter i ferskvann), mens to arter (ål og skrubbe) er saltvannsfisk.men finnes begge i ferskvann.
filathor
Sjøørret, er naturlig i Norge,da den vandret inn fra havet og inn langs kysten,derimot regnbueørett og bekkørret har blitt satt ut og har pågått i Norge siden eldre steinalder.

Nå må du lese litt og slutte å tullprate.

Sjøørrettene har nok aldri vandret inn fra havet for å "befolke" kyst og elver, men den vandrer ut i havet for å spise. Bekkeørret er det samme som vanlig ferskvannsørret. (Brunørret). Men regnbueørreten er utsatt, og er på svartelista, men den kom nok langt senere enn steinalderen!

- Tore -
Hele denne tråden {{trenger referanse}}.

To stykker som sitter og synser mot hverandre er ikke så interessant for noen andre enn dere selv.

Så dagens utfordring: Vis kildene, eller "get a room".

Ja da, jeg er ikke uenig i det! Men nå er det ikke så uvanlig, at det blir postet
"u-interessangt" stoff på forumet, heller da.

Men synsing, det er det ikke. Årsaken til at jeg ikke linket til kildene, er såre enkel. Det er bare å "Google" på Suter, så kommer dokumentasjonen frem i bøtter og spann, side opp og side ned. Vanskligere er det ikke. Det samme kan en gjøre med "bekkeørreten" og sjøøretten. Selv om det er flere kilder og "forfattere" om temaet, er essensen sammenfallende.

Årsaken til at jeg satte det på spissen og kallte det "tullprat", er at når en kommer med slike påstander, ville det være lurt "å lese seg litt opp" om emnet, før en poster!

Ha en god dag, alle sammen!

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap