Kløe og massedød

Jeg har et 120 l akvarium som jeg kjøpte brukt for ca 2 mnd siden. Det ble tømt og tatt ut av drift ca 2 timer før jeg hentet det og jeg satte det opp hjemme med pumpen i løpet av timen etterpå. Tidligere eier bedyrer hun ikke har hatt noen sykdom el. Siden jeg fikk med sanden, pumpe og noen planter, flyttet jeg fskene fra 60l over dagen etter, siden karet var innkjørt. Jeg kjøpte etter hvert noen flere fisker, sakte men sikkert.
Men nå har jeg plutselig massedød. Alle testene er som de skal være, men i løpet av de siste 2 ukene har det dødd 8 guppyer og en molly! Jeg har lagt merke til at veldig mange av fiskene klør seg veldig, og at de er svært rolige rett før død. En døde plutselig mens jeg så på. Ser ingen sykdomstegn ellers overhodet og alle ser pigge ut.
Jeg har vært nøye medvannskift og siste tiden har jeg bytttet vann daglig i håp om bedring. Noen som kan hjelpe?
L144, 2 SAE og 2 ancistrus har klart seg fint. Hadde 25 guppy ink. småbarn og 5 molly før døden startet.
Jegfikk meg et innfall på at jeg skulle se over filteret nå. Den var skikkelig uggen! Det erførste gangjeg hargjort dette siden jeg fikk den, siden jeg tenkte tidligere eier kanskje hadde gjort dette før salg, men tviiiler på det gitt.. Luktet surt, absolutt ikke som jord, driverålufter utkåken nå :S Det var også harde klumper inni filtersvampene, skal de være slik?? Jeg vasket de i akvarievann og prøvde så godt jeg kunne å fjerne disse klumpene hvertfall..
Har aldri vært borti noen filtersvamper som det skal være harde klumper i. Lykke til med rensingen. Høres ut som du har funnet problemet.
Dette blir nå som å starte opp et akvarium på nytt. Må regne med at alle filterbakteriene er døde. Du har sikkert hatt ammoniakk forgiftning for det er det som starter syklusen. Det skal ikke være harde klumper i et filter. Jeg anbefaler deg å bytte ut filtermediet ditt med grov blåsvamp. Det blir jo å starte filteret på nytt så du kan like godt skifte det ut.
Pass på fremover at du følger med vannverdiene for det første som kommer er ammoniakk som etter 14 dager vil gå over til nitritt og som etter ca 4 uker vil gå over til nitrat. Så du må bytte veldig mye vann hvis du skal ha fiskene oppi der. Både ammoniakk og nitritt er giftige for fisker og derfor er det viktig å bytte mye vann når du kommer til det stadiet. Ikke rør filteret under innkjøring , da fjerner du bare det som holder på og bygge seg opp. Du har ikke et annet kar å ha fiskene i ?
Heidi Ingdal
Du har ikke et annet kar å ha fiskene i ?

Desverre ikke. Jeg fikk tak i 120 litern da 60 litern begynte og bli overbefolka av guppyer :P 60 litern er også bosatt..
Er litt bekymret for å bytte ut alt på en gang og starte på nytt siden jeg blir borte en del helger fremover :O
Plussmedlem
Kampfisk
Har aldri vært borti noen filtersvamper som det skal være harde klumper i. Lykke til med rensingen. Høres ut som du har funnet problemet.

Velkjent problem hvis filteret har stått for nære bunnen og dratt inn sand det da.... Da vil sanden legge seg som harde klumper nederst i filtersvampen.
Hvitprikk?
Nå ser det ut som at mollyene har fått hvitprikk. Men det starter ikke på halene, de er spredd utover kroppen og fint lite på halen. Kan det muligens være vanskelig å se på de lyse kroppene til guppyene? At det har vært problemet hele tiden? Har nå mistet rundt 20 fisker disse ukene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap