Lager nytt akvarie på 205 liter (side 2)

Glassene kostet 3545 kroner. Dette er 5mm herdet og slipte kantet, men er nok litt tynt. De største sideplatene flekser urovekkende mye når karet er helt fullt. Derfor har jeg laget ramme i lakkert MDF som tres nedpå kanten rundt toppen og limes.
Totalt hittil inkl. avstiveramme på toppen, 2 stk 30 Watt LED flom-lys, aluminiumslister, lakk, glass, lim, har kommet på ca. 4500 kroner.
Jeg er jo ennå ikke ferdig. Ting tar tid. I mellomtiden har jeg arvet et ca 200 liter kar som har vært i bruk en stund nå. I dette karet har jeg kjørt inn den nye pumpa parallelt med den andre pumpa som fulgte med karet jeg arva.

Vidar
Da har jeg om sider greid å få akvariet ferdig. Kjøpte to TV-benker på IKEA og skrudde de sammen oppå hverandre, og brukte dette som akvariestativ, lager for mat og rekvisita.

Jeg var spent på hvordan de to 30W LED lysa virka, men det ser ut som de lyser godt.
I bildene har jeg nettopp hatt i vann og sand. Så det er en del sandstøv som tar litt tid å falle ned på bunn.

Mvh.

Vidar
Du har fått et veldig fint kar! Nok et eksempel på at pågangsmot og "vilje" fører frem. Tråden din bør være til hjelp for andre som skal til med akvarie-bygging.

Må være tilfredsstillende at ett års prosjektet, endelig er i havn - og med et så bra resultat!

- Tore -
Jo takk for det Tore. Det tok faktisk et år, men sånn blir det jo når man har jobb, skoleunger, nytt hus, uopparbeidet plen, rot i garasjen, unger som skal på aktiviteter, gammel bil som repareres stadig vekk, bursdager, familiefester, moddelfly-flyging, osv Likevel får vi si at det har tross alt tatt "bare" et år å lage den ferdig

Når tåka har lagt seg (Vannet er omtrent like tåkete nå som i går kveld) så legger jeg inn røtter og steiner og installasjon av fiberoptikk.

Tror jeg skal sette i pumpa og legge på ekstra filter utenpå. Har funnet ut at ark med tørrmopp er fin å filtrere med. Bruker den i det andre akvariet når jeg gjør rent for å unngå at så mye kliss settet seg inni pumpa. Tørrmoppen inneholder ikke kjemikalier.
Alternativt bruke filtklut (Sånne i forpakninger med gul, hvit, blå og røde).

Vedlagt et bilde at ekstern tørrmoppfilter.
Da er akvariet tatt i bruk, men legger ved bilder før fiskene ble satt oppi.
Blir fint oppi der syns jeg.
Fiberoptikken er installert. Ser ut som flombelysning nedi der
enda ei "buske" med flombelysning.
Et imponerende gjennomført prosjekt. Du har også fått til en veldig fin belysning.

Jeg er mektig imponert!

- Tore -
Blei kult med fiber. Har søkt på google etter lignende prosjekter, men kan ikke finne noe med fiberbelysning. Ekstra kult at denne belysningen er sjelden å se - ikke å se i det heletatt utover det eneste at et google-treff på fiber i akvarie er denne tråden

En ting som ble litt ekstra fint med "hovedlysene" er at disse 30W LED på toppen er såpass små at det blir fint lysspill på bunn pga. bølgene fra pumpa. Omtrent som lysspillet på bunn av en ekte sjø med lys fra sola.

Lange lystroffrør gir bra lys, men mangler dette spillet fordi de dekker så stor overflate.

Vidar
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap