Enkleste oppvarming av vann ved vannbytte i store kar ?

Jeg fyller rent kaldtvann med slange fra spring.
Og supplerer med 60-70 graders varmtvann fra 10l kjele.
Men begynner å bli lei styret med bæring, venting og huske på kjelen hvert 10-15 minutter når den er passe varm....

MEN: Til badebassenger får man jo gjennomstrømningsvarmere på 2-3kw. Men da med 32 eller 50 mm tilkopling.

Finnes noe liknende for akvarister, med hageslangedimensjon (til en fornuftig pris) ?
Eller må man selv i gang og mekke overganger fra bassengvarmeren ?

Hva gjør dere andre som bytter flere hundre liter i slengen ?


mest for jeg er nysgjerrig selv

men:
hvor mye går egentlig temp ned når du bytter vann uten å etterfylle varmtvann?
Kommer fort under 20...
Særlig om vinteren når det nye vannet holder 5-6 grader.

2 deler gammelt vann à 25 grader + 1 del nytt vann à 6 grader
Skulle gi et snitt på (25+25+6) : 3 = 18,7
Sikkert ikke helt vitenskapelig men ser ut til å stemme sånn omtrent i praksis....
Bruker også kun kaldt vann når jeg bytter i min 900 ltr.
Ved siste bytte tok jeg i litt mye (byttet mer en 30%), og temperatur havnet ned på 19-tallet. Normalt ligger temperatur på 27-28 grader.
Virker som dette stresset spesielt Scalarene mine. Noen dager senere observerte jeg noe som lignet på finneråte på to av Scalarene. Kan dette ha blitt utløst som en stress-reaksjon? (Medisinerte med Esha 2000, men måtte avlive de to).

Grunnen til at jeg bruker kaldt vann er at jeg tidligere har hatt en erfaring med en mulig forgiftning etter å ha brukt lunkent vann. Fiskene begynte å klø som besatt, og det endte med massedød, bl.a 40 Rødmunntetraer.
Jeg er ikke 100% sikker på at det lunkne vannet var årsaken, men reaksjonen kom ganske kjapt etter vannbytte. (Har nesten ny varmtvannsbeholder).

Nå vurderer jeg å benytte 4 x 70 ltr Clas Ohlsson dunker og en Eheim-pumpe. Fylle opp vann dagen før vannbytte slik at det rom-tempereres, og pumpe det opp i karet.
Litt mer jobb enn å tømme med hevert en etasje ned i vasken, og fylle opp rett fra springen.

Trond
En gjennomstrømningsvarmer dimensjonert for akvariet hadde vært genialt. Jeg bruker kaldt vann fra springen og noe kokt vann som jeg blander i bøtte før jeg tømmer opp i karet. tungvindt og gjerne en del søl. Har karet stående i stua og får alltid kjeft av fruen for jeg søler med vann Ser at Jula har en til under 1000,- men har ikke stor nok kurs til å drive den (24A) da det ikke er aktuelt å legge opp nye kurser kun for dette. Det finnes varmere som går på 16A men de koster til gjengjeld det hvite i øyet og litt til.
Stian: Har du URL til produktet hos Jula (søkte uten å finne det)?

Trond
Hei, jeg kobler til en hageslange til krana på vaskerommet, stiller inn temp på ca 23 grader, billig og enkelt.
bruker samme slange til å tappe akvariet. ( slangen brukes kun til akvariet )
Stig: Dette er en gammel diskusjon; kun kaldt vann, eller lunkent (iblandet varmt vann fra varmtvannsbereder).
Som jeg nevner ovenfor; jeg vil ikke bruke varmt vann pga at jeg har mistanke om at dette forårsaket massedød hos meg tidligere. Andre har ikke dårlige erfaringer og bruker dermed varmt vann. Dette er selvsagt det enkleste.
Personlig vil jeg ikke tilby fiskene mine noe jeg ikke vil drikke selv............

Trond
Temperert vann brukes til vannbytter daglig i tusenvis av akvarium over hele verden. Om det hadde vært en reell problemstilling hadde vi hatt hauger av rapporter om slike problem. Det er sannsynligvis flere som opplever fiskedød rett etter de har stekt seg en grandiosa enn som opplever det etter et temperert vannbytte - mao. sammenhengen er liten.

Trond Nygaard
Personlig vil jeg ikke tilby fiskene mine noe jeg ikke vil drikke selv............ Trond


For fisk lever i helt rent drikkevann i naturen? Eller syntes du det er greit å drikke stillestående vann fullt av råtnende planter med et tjukt slamlag på bunn?
Jeg bruker temperert vann fra varmtvannsbeholderen til vannbytter på karene mine, og jeg har aldri opplevd massedød eller sykdom i forbindelse med dette. Det er kun ved små delbytter og etterfylling at jeg bruker bruker "kaldt"vann, eller ved å trigge til lek.

Jeg har 15 kar oppe og går nå, og bytter nok opp mot 700-800 liter i uka. Dretter en del fisk gjør jeg også, og det tyder vel på at fiskene trives
Trond Nygaard
Stig: Dette er en gammel diskusjon; kun kaldt vann, eller lunkent (iblandet varmt vann fra varmtvannsbereder). Som jeg nevner ovenfor; jeg vil ikke bruke varmt vann pga at jeg har mistanke om at dette forårsaket massedød hos meg tidligere. Andre har ikke dårlige erfaringer og bruker dermed varmt vann. Dette er selvsagt det enkleste. Personlig vil jeg ikke tilby fiskene mine noe jeg ikke vil drikke selv............ Trond


Trond, nå var ikke innlegget mitt ment som en kritikk av dine rutiner, men som svar på spørsmål fra trådstarter, om vannet i krana hjemme hos deg er av slik kvalitet at det ikke kan brukes til drikkevann, så ta kontakt med vannverket du får vann fra, sjekk varmtvannsberederen din, eller kjøp vann på flaske. Her drikker vi alle fra samme krana ( mennesker, katter og fisk ) og ingen har gått av med tidelig død ennå.
Personlig tror jeg fremdeles at vann er sunt.
Da skal jeg ta et vannbytte med temperert vann rett fra springen i kveld.
(For å minske risikoen blir det ikke Grandis til middag i dag............).

Bare for å pressisere; det KALDE vannet i krana mi er kjempegodt. Drikker mye av det hver dag. Men jeg ville fortsatt ikke drukket VARMT vann fra bereder.
Kanskje noen kan gjøre et eksperiment; fyll et glass med skikkelig VARMT vann og kjøl det ned til det blir deilig og kaldt, og så drikk. Hvordan smakte det?
(Selv om det ikke smaker godt så trenger det selvsagt ikke være "giftig"...........)

Trond
Her står det noe om forgiftning ved bruk av varmt vann rett fra springen

Dette temaet (Å benytt varmt vann fra krana) har vert oppe til debatering flere ganger på dette forumet. Det eneste alle har vært enige om hver gang, er å være uenige.

Noen har gamle beredere og mye kobberrør, og mener å ha negativ erfaring med temperert vann. Andre som også har svart i denne tråden, benytter bare temperert vann, og har bare positive erfaringer.

Selv har jeg flere akvarier på 5-600 liter, og bytter en mengde vann. Kun temperert direkte fra springen.

Konklusjon: Her må det være opp til hver enkelt, basert på beredere, røropplegg samt egne erfaringer. Her er det neppe noe facit svar.


- Tore -
Bare for å blande meg inn i noe som alle er uenig i hehe
Ser her at det er et par gode poeng fra begge sider.
Er forresten utdannet rørlegger, og jobber nå idag i en bedrift som lager blant annet varmtvanns beredere.
Så her er det jeg ville tilføye
Det finnes pr idag omtrent ikke en eneste bereder som er kobberforet i Norge. (det finnes noen, men veldig få. Estimert under 500. Dette er veldig lite i forhold til antall husstander.)
Det er ofte snakk om slamet som legger seg i bunnen på en bereder, dette skal ikke være der og om folk gjør som det står i FDV til en bereder så skal man spyle igjennom en bereder 1 gang pr år.
Dette kan virvles opp i vannet i berederen om man tapper med høy hastighet og kun varmt vann. (høy hastighet er da over 12 l/min) Men gjør det virkelig det når man fyller i akvariumet??

har du en 300 l tank og skal bytte vann ca 30% så blir det da for å gjøre det enkelt 100l. Jeg ville ha fylt dette igjen med 20°C vann. Hvor mye vann fra berederen blir dette? jo 20°C vann er blandet med 5°C vann fra vannnettet. så man må regne det slik. (20-5) * 100l = 1500kcal. del dette på 70°C (dette er temperaturen i din VVB) da får du 21,42l med 70°C vann bruker du i dette vannbyttet. 21,42l med 70°C vann gir ca 40l med 40°C vann. (sånn til sammenligning)
Gjør man som meg så bruker jeg ikke fult trykk men ca 50%. Fra en kjøkkenkran blir dette ca 6 l/min. med denne tappehastigheten tar det ca 16min å fylle karet vi bruker da 21,42l fra berederen over 16min. det blir 1,29l pr min fra berederen. resten som kaldtvann fra tappekranen.
med denne tappehastigheten så er det ingen fare for at slamet blir virvlet opp.
Men jeg vil alltid anbefale alle og skylle sin bereder 1 gang pr år. ikke pga fisken men for levetiden og opprettholdelse av effekten i sin egen bereder

Man skal ta høyde for hvor mye kobberrør man har i huset. men regelen er at jo høyere temp på vannet jo mer kobber avgis det. men her blandes jo vannet uansett ned til 55°C ut fra bereder om den er innstilt riktig. dette gir en lav avgivelse av kobber.
Er du i tvil om kobberinnholdet i vannet ditt så kjøp en JBL test f.eks
Du vil nok finne ut at det ikke dreier seg om farlige mengder, men noen fisk er følsomme for kobber så test ditt eget vann

Jeg sier ikke at det ene er riktigere enn det andre, men her ville jeg bare vise at i forhold til slam fra bereder så er det ikke noe problem

Og til sist vil jeg tilføye, til dere som slenger ut DUST og IDIOT til folk som ikke gjør det som deg selv. Er de duster fordi du synes det eller er det du selv som er dust fordi du selv mener at du vet og kan alt??
Generelt så får de fleste av oss begynne å være litt mer høflig på nett og slutte med denne "trollingen" som folk tilsynelatende har blitt utrolig glad i. Lett å være tøff på tastaturet

God søndag alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap