Juwel filtre. nytt oppsett.

Hei

Har 3 stk orginale juwel filtre i hvert sitt 110 l kar. Vet ikke helt hva typen heter men er de med ca 10x10 cm svamper. Har oppgradert til 600 lph hoder på disse.

Kar 1 har jeg en trio med Apistogramma i.

Kar 2 har jeg en gruppe Hypancistrus. (Eheim 2222 med keramikkrør og en Boyu WM-101 wavemaker hvor jeg har montert en brusestein under så den brekker ekstra luft ut i karet).

Kar 3 har jeg Corydoras i.

Har tenkt å pakke inn naturtorv å bruke det som ett lag i filteret i både Pisto og Cory karet for å senke PH. Vannet vil da også bli farget og det vil jeg helst at filteret ikke tar bort.

Er veldig gamle svamper i filtrene og la oss kalle det lett blanding av typer. Tenkte nå at jeg skulle bytte ut disse med nye, eventuelt annet filtermateriale. Hva ville dere ha satt inn? Grov eller fin blåsvamp? Trenger jeg de grønne svampene? Hvite fin filtre? Eventuelle kombinasjoner? Andre materialer?

Tenkte jeg skulle kjøpe noen sånne filtermedia poser å ha torv i. Er de brukanes til keramiske rør også? Sett at en kan få tak i Juwel "bokser" å ha materiale i. Bedre å ha keramiske rør i de og i så fall hvor får jeg tak i disse boksene?

Tilslutt lurte jeg på hvordan gjør jeg det rent praktisk for å beholde mest mulig bakterier. Bytter jeg en og en svamp?

Ble det fryktelig mye på en gang her ser jeg. Hehe. Men men. Håper på innspill om hvordan dere ville gjort det/gjør det.

Rette litt på meg.

Selve filterkassen er ca 10x11 cm. 40 cm høy. Er vel 5x10cm den biten jeg kan sette inn filtermateriale i.

Hva heter filter typen da så jeg vet hvilke størrelser jeg kjøper av filtermaterialer?

Så også nå at webzoo har de "kassene" jeg nevnte.
Bytt en og en svamp ja, det er tryggest.

Ville kanskje gått for en kombinasjon av grove og medium/fine svamper. Går vannet først gjennom en grov, deretter en medium og til slutt en fin, kan fordelingen av gugge bli ganske grei.

Ser ikke poenget med å putte makaronien i poser, hvis du har kurver å legge den i. Jeg vet ikke hvor finmasket de posene du snakker om er, men vil de hemme gjennomstrømmingen? Hvis de er så finmasket at de stopper detritus, vil de trolig det.

Ser heller ikke poenget med å bytte gamle svamper, med mindre de er så gamle at de begynner å gå i oppløsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap