Filtermateriale

Siden ingen spørsmål er for dumme på "nybegynner" så fyrer jeg løs. Har ikke noe særlig erfaring med akvarium, men kjøpte et i fjor høst.

Kjøpte et akvarium brukt i fjor høst (høsten 2012). Med det fulgte også en pumpe, med filtermedium i. Bestemte meg for å starte opp akvariet til våren 2013. I den anledning lurer jeg på hvorvidt det er lurt/går an å bruke filtermediumet som fulgte med i pumpa. Dette har nå stått tørt i omtrent et halvår nå.Lurer også på hvorvidt det som var i pumpa er det jeg trenger for å drive et vanlig ferskvannsakvarium (se på vedlagte bildet) med et vist utvalg av fisker. Har slikt filtermateriale noe "levetid".

Det som tåler å tørke ut, er alt av "keramikk" og "steinkuler". Som f.eks. Eheim Substrat og Eheim Efimech typer. Disee kan bare skylles nøye i rent vann før du tar dem i bruk igjen...jeg pleier å gnikke dem litt mellom hendene for å bli kvitt eventuell skitt. Hold på til vannet er RENT. Gammel skitt på filtermedier er ikke så bra !

Det som ikke tåler tørke, er alt av filtervatt, fleece, svamper og blåfiltermatter. Disse må kastes, da de aldri blir rene og vil forurense. (Svamper og blåfilter holder ellers svært lenge ved å skylles regelmessig i akvarievann, men kun mens akvariet er i drift og innkjørt.)

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap