Jeg trenger innmari råd om hvordan syk fisken min er?!

hei.

Jeg har lest å lest og forsøkt midler for parasitter men de forsvinner ikke. mange fisk er døde..
fisken oppfører seg rart, den klør seg på alt mulig, og svømmer helt stressa. jeg observerte små hvite "mark i akvariet. jeg byttet akvariumet + innhold, men sykdommen henger med. Guppy fiskene mine ble tynne å døde, mens de andre jeg har nå blåser seg opp det ser ut som den skal sprekke.. å den andre har skiftet farge til grønn og litt mørkere på den ene siden. å det her er samme parasitt hele tiden. jeg har behandlet de for sopp og parasitter, for gjellemark og mark. men ikke noe hjelper. de plages å det er vondt å se .. om noen der har lyst til å hjelpe meg ?? det kan jo være så mangt, alle sykdommene jeg har lest om omtrent innehar kløe :/

mvh

frustrert frøken
Anne Lene Hagen
jeg observerte små hvite "mark i akvariet. jeg byttet akvariumet + innhold, men sykdommen henger med.

Små hvite mark i akvariet kan godt være harmløse flatormer som ikke er parasitter og ikke gir noen sykdom. Jeg tror derfor du bør starte med å jobbe litt mer med diagnosen. Hvis du har medisinert "i blinde", og mer eller mindre tømt alle mulig slags tilfeldige medisiner oppi akvariet for å kvitte deg med noe som kanskje ikke er sykdomsfremkallende i det hele tatt, er det ikke rart om fiskene dør. Medisinering stresser fisken.

For at vi skal kunne gi deg best mulig råd om hvordan gå videre, må du gi oss noen nøkkelopplysninger, som:

* Hvor stort akvarium har du?
* Hvilke fisk har du, og hvor mange?
* Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye av gangen?
* Hva slags/hvor stort filter har du, hvor ofte renser du det, og hvordan?
* Hva slags vannverdier har du? F.eks hvilken temperatur, og hvilken pH?
* Hva slags fôr gir du, hvor mye og hvor ofte?
Skriv også hva slags medisiner du har brukt, hvor mye, og hvor lenge.
Takk :)
Jeg har ikke medisinert de i blinde, jeg har forklart problemet i dyrebutikken.
Jeg har ett 40 liters akvarium.

En sommerfugl cyclide
Og to flate blå med "armer" .. de er igjen. jeg kommer desverre ikke på hva de heter akkurat nå.En kampfisk den er nå i eget akvariet samme problem med denne fisken. Det har hengt hvite lange tråder under fiskene før.
Pga medisinering så har det blitt byttet 70% av vannet på 3 uker 2 ganger. Jeg bruker en slange som renser groms ifra sanden samtidig som vannet tømmes.
Jeg forer de med : premium pro - for ekstra fargeprprakt
Temperaturen ligger på 23grader.
Jeg må komme tilbake med Ph den skal jeg måle med en gang j er hjemme.
Jeg har pumpe beregnet på 40 liter med filter som fulgte med.
Fisken som er værst rammet svømmer rykkvis og er super stressa. Svømmer frem og tilbake og kræsjer i glasset innimellom.
Skru opp temperaturen litt, gjerne 28 - 29 grader, dette kan hjelpe mot sykdom.
Ramirezien din vil ikke lide pga dette, ikke sikker på hva du mener med to flate blå med armer...Kampfisken din vil også klare dette uten problemer.
Heller ikke sikker på hvilke planter du har og hvor mye temperatur disse klarer, men om de dør bort pga varmen er ikke det det verste som kan skje.

Men skru litt gradvis opp så det ikke blir et plutselig hopp fra 23 til 29 iløpet av to - tre timer
Å be om råd i dyrebutikken er litt som å sette bukken til å passe havresekken: Jo mer feil kunden gjør, desto mer penger tjener butikken på å selge medisiner og diverse.

23 grader er litt kaldt for de fiskene du har. 25-26 grader ville vært bedre.

Hvis de to "flate blå med armer" er blå gurami så er 40 liter alt for lite for dem, de krever minst 160 liter.

Sommerfuglciklide krever "bare" halvparten så mye plass, men det er fortsatt dobbelt så mye som akvariet ditt.

Så lenge fiskene går i et kar som er alt for lite, vil de ikke trives i lengden. Da blir det litt nytteløst å medisinere. Anbefaler deg å skaffe et større akvarium, eller kvitte deg med fiskene og heller få tak i fisk som kan trives i et lite akvarium.
For het : tetra pro colour.
Ph = 7, 5
ja, det stemmer, det er blå guarami.. så utrolig dårlig dyrebutikken er da ?! de vet jo om størrelsen på akvariet men tydelig ikke hva sine egne fisk trenger av plass.. men alle fisk blir syke til å med guppy som ikke trenger stor plass.. å det er litt trist.. må jeg da bare kaste alt ? finnes det ikke noen kur .. :/
Skru opp temperaturen, det kan ta knekken på en del sykdom
Thomas Muggerud
Skru opp temperaturen, det kan ta knekken på en del sykdom

Dette er etter min mening ikke et godt råd i det hele tatt. Bakterier og parasitter stortrives jo varmere vannet er. Sålenge ingen diagnose er stilt kan dette fort gjøre vondt til verre.

Utifra symptomene du beskriver om kløe, rykkevis og stresset svømming og lange hvite tråder får meg til å tenke på både parasitter og påfølgende bukvannsott. (Siste er en sekundær infeksjon som svekkede fisk pådrar seg). Antagelig som følge av vannkvaliteten din. I et så lite kar bør du bytte vann ofte. Veldig ofte. Det kan virke som om karet ditt er ganske overbefolket. Hva slags vannkilde har du? Brønn eller springvann? For å lindre kløingen kan du prøve å tilsette aquasafe, men det er ingen kur. Kun lindring. I og med at det er vanskelig med konkret diagnose kan du prøve en runde eller to med Esha exit og Esha 2000. (Kombinert med gode vannbytterutiner). Om dette ikke hjelper må du over på sterkere og mere bredspektrede medisiner som kan være vanskeligere å få tak i. (Flubenol, Maracyn o.l.). Kort oppsumert: mitt råd er ihvertfall å la tempen være der den er, bytt vann veldig ofte, aquasafe, og Esha medisinering. Og som Kampfisk sier: reduser fisketettheten om mulig.

Lykke til! (Kjipt når det står på, men det pleier å løse seg tilslutt med litt innsats)
Hei.

Borre brønn har jeg som vannkilde. Det med svekkede fisk, så får de dårligere immunforsvar av medisinene dyrebutikken ba meg bruke. Skal prøve holde temperaturen lav. Har hørt det samme. Takk skal du ha
Det ante meg at du hadde brønnvann ja. Mye rart kan sive inn i vannet som ikke er bra for fisker. Hvilken medisin er det du har fått på dyrebutikken?
Cyrodol 2 men det fungerer dårlig.hva er forskjell mellom kull filter å vanlig?
Er det Gyrodol du mener? (finner ikke info om Cyrodol)
Gyrodol 2 Dette kan du stoppe å bruke med èn gang. Det er en Dewormer og du har ingen symptomer (annet enn den lange tråden ut av gattåpningen) på at mark er problemet. Som sagt før: Esha medisinene, kombinert med aquasafe og hyppige vannbytter er antagelig en god start. I og med at jeg mistenker at dette kan komme fra brønnvannet er det også en god idè om du mellomlagrer vannet ditt før vannbyttene. Ser du bor i Eidsvoll traktene. Hvor lenge har dette pågått?

PS: Kull bruker man for å fjerne medisinrester etter medisinering. "Vanlig" filter er nettopp dèt: vanlig filter
Ja detvgjør jeg.. lenge.. har ikke brukt det på 3 år, å det begynte på slutten av tiden j hadde fisk sist
???? Hva har du ikke brukt på 3 år? Jeg lurte på hvor lenge siden det var at disse symptomene meldte seg og når begynte fiskene å dø?
Det skjedde like etter jeg starta opp igjen det er 4 uker siden ca
Ok. Jeg lurte simpelthen fordi de traktene du bor i har jo vært ganske flomutsatt og muligens var det en sammenheng med potensiellt forurenset brønnvann. Men det er antageligvis ikke dèt som er grunnen om det startet for 4 uker siden. (Men jeg tror fortsatt at vannkilden er noe av problemet, om enn ikke pga flommen).
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap