Overoppheting i akvariet pga varmebølge i nordnorge?!

Hei. Nå har jeg virkelig et problem og trenger noen gode og kjappe råd. Her oppe i nord har vi tidenes varmebølge. Jeg har et 450 l akvarium og varmekolben har vært trekt av strømmen allerede i flere uker. Når vi i går kom hjem etter en hyttehelg der huset var lukket i mellomtida, var det 35 gr i akvariet mitt som vanligvis har toppen 27 gr. Dette medførte at alle øksefiskene svimte eller allerede var død Satt opp alle vinduer og lagde gjennomtrekk og har fått tempen ned noen få grader i akvariet, men slettes ikke nok foreløpig. Har prøvd å lete litt om det finnes noe utstyr tilsvarende en varmekolbe som thermostatstyrt klarer å holde temperaturen nede i akvariet. Slik det er nå, tør jeg jo nesten ikke dra på tur lenger så lenge vi har så varmt, fint vær! Er det noen som har noen gode råd? Tør jeg i en slik situasjon å skifte en del av vannet og erstatte det med kaldt vann slik at tempen blir fornuftig igjen? Eller blir det bare enda mer stress for mine bløtkokte fisker?

Hilsen, Susanne
Hei!
Har hørt at det går an å fryse brusflasker, bokser etc med vann. og videre stappe disse ned i akvarie

Har ikke prøvd det selv men høres iallefall logisk ut for meg

- Bjødni
når jeg drar på tur, så minimer jeg lystid, lysrør varmer no inni granskauen. løfter gjerne lystoppen litt så det blir godt lufting og varmen fra lysrørene kan gå et annet sted. men hos meg blir det gjerne opp i et par og tredve grader innendørs på sommeren allikevel..

du kan fint bytte litt vann, men pass på at temperaturforandringen ikke er altfor stor totalt.
Tusen takk for gode, praktiske råd! Lyset er slått av nå inntil videre - er jo nok lys fra før her for tiden. Flasker er satt til kjøling inntil videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap