Trenger litt starthjelp :)

Hei

Er helt ny her inne, og ny med akvariefisk.
Har akkurat fått meg ett 200 liter akvarie, med 30 fisk.

Mitt spørsmål er :

Har innvendig pumpe, hvor mye styrke skal denne stå på? Max? Midt i mellom ?
Skal det komme bobler? eller kun strøm i vannet?

Holder det med en varmekolbe eller varmekabler i stedenfor?

Er Akvariet helt nytt? I så fall kan du få problemer etter hvert. Du bør dyrke noen bakterier i filteret på pumpen før du bør sette inn fisk.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

Her er en veldig utfyllende tråd om innkjøring av akvarium

Er nybegynner selv men om pumpen der filteret ligger skal gå på full styrke kommer vel an på hvor sterk den er. Jeg vil tro at du bør la den kjøre for fullt. personlig har jeg en egen pumpe som pumper luft inn i akvariet. Den står og kjører annenhver dag. jeg har bare varmekolbe i mitt kar på 300 liter og temperaturen er stabil. Skaff deg et termometer slik at du ser om vannet har riktig temperatur.
Sett pumpa på maks, så lenge ikke fiskene flyr vegge mellom hehe. Varmekolbe bør du ha, slik at temperaturen holder seg jevn.

Angående luftpumpe som blir nevnt over her, er det plante dreper nummer en. Den lufter ut all CO2'en, som plantene treger for og drive fotosyntese. Så lenge filterpumpa inni står slik at det skaper bevegelse i overflaten, er det nok, så lenge ikke fiskene bærer tydelig preg av oksygenmangel. De vil da stå og gispe etter luft i overflaten.
Det er ingen fordel å ha pumpa/filteret på max hvis det ikke trengs. Dersom vannet sirkulerer altfor fort gjennom filteret, får bakteriene rett og slett ikke tid nok til å gjøre jobben ordentlig. Hvis du vet hvor mye pumpa sirkulerer (i liter/sekund) blir regnestykket å finne ut hvor mange ganger vannet i teorien sirkulerer gjennom. Har du et kar på 200 liter og en pumpe på 1200 l/s, så "skiftes" vannet 6 ganger pr. time. Jeg pleier å foretrekke at vannet sirkulerer omtrent 5 ganger i timen.

Bør legge til at pumpekapasiteten oftest er oppgitt UTEN filtermedium...så i praktisk bruk blir da sirkulasjonen mindre.
Dessuten bør du ta hensyn til hvor mye sirkulasjon/strøm fiskene dine trives med. Det er stor forskjell på fisker som kommer fra stillestående kulper og de som lever i strie bekker/elver.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap