Kardinaltetra oppdtett

Har to akvarier et 110L og et 60L 110 literen har jeg alle fiskene mine i. 60 literen har jeg to lag medkk klinkekuler slik at vis kardinaltetraene får egg faller de nedi slik at de ikke blir spist. Men hvordan kan jeg få dem til og legge egg?og hvordan gjør jeg etter at eggene har klekket?

Hei jeg lurer også på det samme, har hørt at di legger kun egg. viss det er mørkt, du legger først huene oppi venter noen døgn for og så hive et par hanner oppi det er også lurt meg litt planter javamose
Eggene og i starten av livet er de lyssensitive så det skal være helt mørkt men jeg har ikke hørt noe om hvor mange som skal være oppi samtidi
Hei
Jeg har fått til oppdrett av Kardinaltetra da jeg var medlem i Jæren Akvarieklubb.
Det ble gjort på denne måten:
Jeg flyttet 2 fisker fra selskapsakvariet ned i et mindre akvariet på 30 l.
Da det var vanskelig å være sikker på hva som var hunn og hann, måtte jeg gjøre dette tre ganger før jeg lyktes.
I oppdrettsakvariet hadde jeg kun noe grønn plast som var laget av flere sammenfiltrede tråder og som kunne minne om en slags mose. Dette fikk jeg kjøpt i en akvariebutikk, og det skal være bra for oppdrett.
Jeg fikk ikke med meg når fiskene paret seg, så etter at de hadde gått sammen i ca. en uke tok jeg fiskene ut og la de tilbake i selskapsakvariet.
Noen dager etter dette fikk jeg øye på noen ørsmå yngel som lå på glassbunnen.
Jeg dryppet noen få dråper av flytende mat til fiskeyngel oppi akvariet og håpet på det beste. Da dette så ut til å fungere og yngelen hadde vokst ørlite, foret jeg dem med nyklekkete artemia. Etter en måned eller to hadde jeg fått fram en liten stim på ca. 20-30. En fra styret i Jæren Akvarieklubb måtte komme hjem til meg får å bekrefte oppdrettet, slik at jeg kunne motta gulldiplomet som oppdrett av Kardinaltetra gir.
Oppdrettet skjedde for ca. 15 år siden, og på den tiden var visst det et av de første oppdrettene av Kardinaltetra i norge.

Hvis noen lurer på noe er det bare å spørre, så skal jeg forsøke å huske tilbake til tiden det skjedde.

Hilsen Arnfinn

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap