"ommøblering" i akvariumet

Jeg startet opp akvariumet for snart to måneder siden, har hatt fisk i litt over en måned. Men jeg er veldig ufornøyd med "møbleringen". Grusen er ujevn, plantene er dårlig plantet, en av plantene har røttene opp av grusen (snart flyter den sikkert opp) og jeg føler selv at fiskene har dårlig med gjemmesteder, som er viktig med mange store fisk og noen små yngler. Synes også det ser rotete ut med grus, og har litt lyst til å bytte til sand.

Men det jeg lurer på er om det kanskje er litt tidlig å begynne å ommøblere? Vil fiskene trives like godt? Og hvordan er det med tanke på ynglene i akvariumet? Har en som er så stor at den har begynt å svømme sammen med de store fiskene og en (kan hende det er flere jeg ikke vet om) som ikke har fått farge enda (platy) og er veldig liten.

Forøvrig har jeg i et 60 liters akvarium
5 sebrafisk
4 otto
4 voksne platy
2 (eller flere) platy yngler
2 algespisere

Må fiskene flyttes om jeg bare ommøblerer (ikke bytter underlag)? Vil også ha flere planter, må fiskene ut av akvariumet når jeg planter de?
Generelt blir fiskane stressa av at du roter rundt i akvariet, det vera seg med planting, flytting av røter, etc. MEN fiskane blir vel så stressa av å bli fanga i håv, flytta til ei bøtte og deretter flytta tilbake i akvariet så dette blir ei vurdering du må gjera.

Skal du bytte frå sand til grus (anbefales forresten ikkje då grus er direkte skadelig for eindel fisk som corys, etc.) så må du ta fiskane ut av akvariet.

Skal du plante nye planter eller flytte på dei eksisterande plantane så ville eg gjort dette mens fisken er i akvariet. Pass berre på å bruk rolige bevegelsar og lag ein plan før du starter slik at sjølve plantinga tek minst mulig tid. Gjer du jobben skikkelig så blir det jo lenge til neste gong

Eit tips kan jo også vera å gå til innkjøp av verktøy for planter i akvariet. Om du har ein lang pinsett og ei lang saks så vil du stresse fiskane mindre enn om du har heile handa i akvariet. For min del så syns eg også at det er lettare å bruke ein lang pinsett enn pølsefingar når eg planter.
Jeg har flytta en del rundt i akvariet mens det er fisk der. Det kan føre litt til stress men synes ikke det er noe problem. De fleste er bare nysjerrige på hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap