Sør-amerikansk biotop (side 6)

Da får jeg bare vente og se Så jo at NO2 målingen så litt mer oransje ut i dag, så det skjer nok noe oppi der
Jippi! Nå skjer det ting her
NO2 har steget til 0.3-0.4, og NH3/4 ligger på ca 4. Tilsetter ikke noe mer salmi nå, venter heller til det har kommet enda større endringer.
Regner med å få plantene jeg bestilte i morgen, så nå begynner det snart å ligne et akvarie her
Se der, ja...problemet er løst Du behøver ikke tilsette mer salmi før verdien er ned mot 1. Bare vær obs, for når den faller, så kan den falle fort.
Da har jeg vært innom dyrego for å hente plantene jeg bestilte. Skuffende nok fikk de kun tak i gulrotgresset. Det stod at den andre var tilgjengelig, men tydligvis ikke allikvel. Jaja. Nå har jeg 5 stk gulrotplanter, så det holder sikkert. Planta den ene nedi sanda fordi det ble litt mange på toppen. Kanskje jeg planter fler av dem nedi, hvis de vokser veldig fort.

Må bare beklage for dårlige bilder. Det er mye gjenskinn, også finner jeg ikke ledningen som tar bilder fra kameraet til pcen. Så det får bli med mobilbilder enn så lenge
Begynner vel å ligne et akvarie

NH3/4 har forresten sunket til 3, og NO2 har steget til 0.8. Tester igjen når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

Hun på dyrego sa forresten at røde mygglarver ikke hadde noe særlig næring, og var mer som snop, og at de svarte var de som hadde mest næring, og de hvite deretter. Blir litt forvirra!
Men jeg kjøpte Tetra Pleco Wafers til mine kommende ottoer, og Dr. Bassleer Biofish Food - acai til smykketetra og som tilleggsfor til apisto Ho i butikken sa de funka bra, så håper ho har rett i det
NH3/4 går sakte, men sikkert nedover. Ligger på 2 nå, så tester igjen i kveld. NO2 er på ca 2, så regner med den kommer til å ligge høyt fremover.
Men jeg lurer på.. Hva skal jeg gjøre når jeg drar på ferie? Da får jeg jo ikke målt og tilsatt noe salmi.. Går det an å ha en dispenser som slipper ut små mengder av gangen?
Det der er litt dumt, men lar seg vel løse. Når NH4 faller til rundt 1,og du skal tilsette mer salmi, noter hvor mye du trenger for å få verdien opp i ca. 4. Gjenta dette hver dag før du drar, så ser du ser mønsteret...altså hvor mye du trenger tilsette hver dag for å holde rundt 4. Hvis du da kan arrangere en dispenser til å slippe riktig antall ml hver dag (til omtrent samme tid), skulle det gå greit.
Jeg har brukt weekendfór når jeg ikke har kunnet tilsette salmi daglig under innkjøring, kanskje det eneste sånt fór kan brukes til. SilverShaded kan sikkert svare på om det har noe for seg eller om jeg bare innbilte meg at jeg da slapp å rykke helt tilbake til start. Kanskje lurt å legge ned litt på forhånd i så fall, så forråtnelsen er igang før du drar. Her gikk svampene i bøtte i månedsvis så jeg fulgte bare sånn passelig med...

SilverShaded
Det der er litt dumt, men lar seg vel løse. Når NH4 faller til rundt 1,og du skal tilsette mer salmi, noter hvor mye du trenger for å få verdien opp i ca. 4. Gjenta dette hver dag før du drar, så ser du ser mønsteret...altså hvor mye du trenger tilsette hver dag for å holde rundt 4. Hvis du da kan arrangere en dispenser til å slippe riktig antall ml hver dag (til omtrent samme tid), skulle det gå greit.


Okei. Skal prøve å få til noe sånt. Finnes det noen sånne dispensere, eller kan jeg bruke en sånn som kan fore fiskene med når man er på ferie?
Linda W
Jeg har brukt [URLBLOCK1] når jeg ikke har kunnet tilsette salmi daglig under innkjøring, kanskje det eneste sånt fór kan brukes til. SilverShaded kan sikkert svare på om det har noe for seg eller om jeg bare innbilte meg at jeg da slapp å rykke helt tilbake til start. Kanskje lurt å legge ned litt på forhånd i så fall, så forråtnelsen er igang før du drar. Her gikk svampene i bøtte i månedsvis så jeg fulgte bare sånn passelig med...


Ja, kanskje det er en løsning som kan fungere. Men forurenser ikke det veldig mye?
NH3/4 viser rundt 1.5, så begynner litt forsiktig med salmi mtp at 3ml fikk den til å øke til 5 sist. Starter med 2ml, og måler igjen om en halvtime for å se hvordan det ligger an.
Fikk også catappabladene som jeg bestilte i dag
Burde jeg vente med å ta dem oppi siden det senker pH?
Vet ikke om en mat-dispenser er nøye nok ? Har aldri brukt sånne. Du får teste med vann

Catappa-bladene er egentlig litt bortkastet nå. Dessuten inneholder de en del stoffer som er bakteriedrepende og muligens kan sinke innkjøringen. Men pH er det ikke farlig med, catappa-blader har ikke så stor innvirking etter som jeg har erfart. Med mindre man bruker mengder...
Weekendforet er små hvite blokker som løser seg sakte opp, som sagt nokså ubrukelig som fiskemat i mine øyne, men det ble lite griseri av dem i innkjøringskaret. Bruker det også som kosttilskudd til reker, men da må der hammer til...
SilverShaded
Vet ikke om en mat-dispenser er nøye nok ? Har aldri brukt sånne. Du får teste med vann :-) Catappa-bladene er egentlig litt bortkastet nå. Dessuten inneholder de en del stoffer som er bakteriedrepende og muligens kan sinke innkjøringen. Men pH er det ikke farlig med, catappa-blader har ikke så stor innvirking etter som jeg har erfart. Med mindre man bruker mengder...


Okei. Vet du om noe annet som kan funke?
Da tar jeg ikke oppi bladene nå. De er ment til å være skjulesteder for bla yngel hvis jeg skulle få noen i fremtiden, også er det jo blader ved grunnen i elver som apistogramma kommer fra.
Linda W
Weekendforet er små hvite blokker som løser seg sakte opp, som sagt nokså ubrukelig som fiskemat i mine øyne, men det ble lite griseri av dem i innkjøringskaret. Bruker det også som kosttilskudd til reker, men da må der hammer til...


Ja, okei. Da var det noe annet type feriefôr som forurenser.
Hva sier du sivershaded? Dispenser med salmi, eller weekendfôr?
Som sagt : Test dispenser'n med vann, så ser du fort om det funker.
Har også hørt om forurensing fra feriefor, men det kommer kanskje an på både hva slags type det er og hvor store "tablettene" er.
Skal gjøre det.
NH3/4 testen min er forresten tom, så får ikke testet igjen før i morgen. Håper ikke det gjør noe.
Fatter ikke hvordan du har klart å bruke opp testen så fort. Hvis du skal kjøpe nytt, så se om du får tak i JBL. Ellers får du vel reagens-flasker til Tetra-settet også...billigere enn fullt nytt sett.
Nei, jeg har vel testet mye da :P Mye rare ting som skjer her.
De har ikke jbl på de butikkene her. Kanskje på Tropehuset på Bryne. Får ta en tur innom der. Er sykemeldt denne uka pga skulderen gikk ut av ledd mens jeg sov, så har nok av tid i hvert fall. Tar jo litt tid å komme seg dit.
Med litt planlegging lønner det seg veldig å handle slikt på nett !
Forandring i planene! Har akkurat vært hos Akvarie Garasjen - noen private om driver på Bryne. Det fikk jeg med meg en god dose filterbakterier og 5 VF Mikrogeophagus ramirezi, blå. Gøy!! Disse skal vel gå fint sammen med A sp. Xingu, Assurini siden de er så rolige
Håper dette går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap