Sør-amerikansk biotop (side 7)

Sommerfuglene er fåreløpig oppi en 12 liters plasteske hvor de ser ut til å ha det greit. Har gitt dem litt mat, og de glefset det i seg Får bare bytte litt vann så ikke det blir for mye ekkelt i det.
I karet er fortsatt nitritten skyhøy, håper at de jeg kjøpte dem av kan ta seg av dem mens jeg er på ferie hvis den ikke går ned.
Har vært hos dyrego og kjøpt meg to planter til - noen helt alminnelige sverdplanter for sommerfuglenes trivsel, så de kan komme seg unna apistoene når de er i lek. Nå er det vel nok av gjemmesteder der
Testet nitritt i den lille boksen der de er nå, og der var det 0.3, så byttet halvparten av vannet, og fisken ser ut til å ha det bedre.
Kjøpte meg en lengre slange også, og er nå i gang med et nytt vannbytte. Det går sakte, men sikkert.
Lurer på hvordan jeg skal få fylt igjen da, mtp at den ene armen min ikke funker helt. Får finne på noe kreativt
Du skal helst ikke bytte vann i hovedkaret mens innkjøringen pågår, da...hvis det var det du mente...
Ja. du bør nok bytte litt vann et par ganger daglig på plastboksen
Men fikk jo filtergrums, så tenkte at hvis jeg reduserer nitritt ved vannbytter, så vil bakteriene gjøre litt jobb de også?
Hvis du helte filtergrums i vannet, så vil jo de også forsvinne når du bytter vann. Jeg ville ventet ihvertfall til jeg ser tegn på at nitritt-bakteriene har etablert seg, altså at nitritten begynner å synke. Da har det mer for seg å bytte vann.
Okei. Da får jeg la vær å bytte mer. Snakka med de jeg kjøpte dem av, og de sa de kunne ha dem mens jeg er på ferie, så det er i hvert fall en lettelse.
OK, det som skjer nå er at sommerfuglene drar tilbake til der de kom fra, også skal de være der til jeg kommer hjem fra ferie.
Fortsetter derfor som vanlig med salmi-innkjøringen.
NH3/4 var nede på 0.25, så tilsatte 2ml salmi.
Da har jeg levert fra meg sommerfuglene, og var innom Tropehuset på Braut samtidig. Fantastisk butikk! Kjøpte NO3 test, bunnæring til plantene, en håv og en eheim fôringsautomat. Tenker å prøve ut den automaten nå for å se om den er nøyaktig.
Blir spennende å se

NH3/4 testen er veldig blå, noe jeg synes er litt rart. Den har jo alltid vært mørk grønn! Hmm.
NO3 ligger på ca 30. Tester ikke NO2 nå, ettersom den nok er langt over skalaen.
Nei, ingen vits i å teste NO2 akkurat nå. I tillegg er det slik at NO3-testen faktisk er en nitritt-test. Dvs. at den konverterer nitrat til nitritt og måler dette. Når du da i tillegg har nitritt i vannet, blir nitratmålingen feil...den blir nitrat + nitritt. Nitrat-tester er derfor kun riktige når vannet er fritt for nitritt, altså etter at karet er innkjørt.
Åja, greit å vite Da venter jeg med å måle den til jeg kommer hjem fra ferie
Har testet fôrdispenseren med vann, og det funker ikke i det hele tatt dessverre Beholderen lekker både ut av "hullet" og bakover i selve maskinen. Ikke helt bra.
Da må jeg gjøre det på en annen måte. Har du forslag silvershaded? Eller noen andre?
Da vet jeg ikke annen råd enn at du får prøve med feriemat. Hvor lenge skal du være borte ?
Alternativt, bruke dispenseren til å sette inn noen pellets hver dag. Vet ikke hvor "lite" den kan gi..?
Skal være borte i 3 uker.
Den kan gi temmelig lite. Kan jo teste med litt og la den slippe det oppi en skål for å se. Men hvordan pellets tenkte du på?
Tenkte på noen malletabletter, for eksempel.
Har kjøpt noen sånne pleco wafers fra tetra, kan de fungere?
Tenkte egentlig noe mer "kraftig" for...TabiMin kanskje ?
Okei. Kan jo bare kjøpe en liten boks, hvis ikke så skal jeg jo ha noen ottoer som sikkert spiser de hvis det blir noen igjen Skal se hva jeg finner hos dyrebutikken.
De hadde ikke TabiMin hos de jeg var hos nå.. Drar heller på en liten runde i morgen, så får håpe det er noen andre i området som har dem.
Kan anbefale og kjøpe fra han her. Leverer raskt, og god kvalitet!

Pål
Pål sine fisker
Kan anbefale og kjøpe fra [URLBLOCK1]. Leverer raskt, og god kvalitet! Pål


Takker Tror du jeg vil få det innen fredag hvis jeg bestiller senest i morgen ettermiddag?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap