Sør-amerikansk biotop (side 8)

Sånn ser karet ut nå forresten
Set veldig fint ut...dette får du nok masse glede av
Tusen takk Ja, nå gleder jeg meg til å putte oppi noen fisk! Kommer nok til å bli mer akvarie-titting en tv-titting
Hjelpe meg.. Begynner å lure på om prosessen har stoppet opp her! Tilsatte 2ml salmi i går kl 12 da NH3/4 var nede i 1.5, og nå er den på 4! Er det fordi jeg ikke hadde oppi salmi den ene dagen, eller er det noe annet? PH ligger på 7.0, så det kan det ikke være... Var det for mye med 2ml tro? Høres jo veldig rart ut.
Det har nok ikke stopper opp...det hender det skjer sånne ting.
Hvis du ikke har vært inni filteret da ?
Gjør ikke noe med filteret annet enn å skifte den hvite filtervatten som ligger på toppen. Er vel ikke der bakteriene sitter uansett?
Og forresten, hvor mange ganger om dagen burde jeg si at fôrautomaten skal slippe tablettene? 2?
Hvis du har skiftet vatten, kan det være nok. Det setter seg bakterier der også.
Hvor ofte...tja, det avhenger av hvor mye/lite den kan dosere. Kan den gi 2 tabletter ? 4 ?
Okei, da skal jeg la den være. Men det er en uke siden jeg byttet den ca, så tror ikke det er grunnen. Men den er fortsatt på 4!
Den automaten er sånn at den har en dør som kan åpnes og lukkes etter hva man trenger, så det blir nok ikke helt nøyaktig. Skal teste den i morgen og se. Nå vet ikke jeg hvor store de tablettene er, men den kan sikkert slippe mellom 2-4 hver gang.
Men tester som sagt i morgen.
Da har jeg fått fôret, og har testet med automaten. Det er ganske unøyaktig, og den slipper alt fra 0-7 tabletter hver gang.
Er det noe annet jeg kan gjøre, eller må jeg bare håpe på det beste?
Huffda, det var ikke så bra. Da er den jo absolutt ikke til å stole på. Fungerer den bedre med flakfor, kanskje ? Ellers er det nok feriemat som blir beste løsning. Hvis innkjøringen skal gå sin gang, må bakteriene ha noe å leve av. Og 3 uker er ganske lenge...

Siden du har tilsatt filterguffe, er det nok en ide å sjekke hvordan det står til med nitritt-nivået nå

Drar dessverre om noen minutter, så har ikke tid til å få til noe annet. Men fikk stilt den sånn at den slapp ut minst en hver gang den snurret, også har jeg satt den til to ganger daglig, så da skal det komme ut noe i hvert fall.
Men den funker sikkert best med flakfor ja. Har det liggende, så kan be typen se etter og bytte til det hvis tablettene ikke fungerer.
Har sjekket nitritten, og den er milevis over skalaen fortsatt. Sikkert pga vannbyttene. Så tror ikke bakteriene fikk satt seg ordentlig.
Fikk vært innom leiligheten litt før vi drar til Sørlandet, og det ser ut som om forautomaten virker bra. Ligger mye på bunnen. Men det har begynt å komme en brunaktig hinne på vannoverflaten.. Hva er det tro?
Gulrotgresset har fått skikkelig fart på seg da. Nye røtter og nye blader som strekker seg opp over vannet Ser stilig ut!
Målte litt verdier også.
NH3/4 ligger på 1.5, og NO2 ser ut som druejuice. Langt over skalaen fortsatt.
Men ang forautomaten - er det dumt om den slipper mange tabletter om dagen? Kan det bli for mye?
Det kan bli for mye, ja. Hvis det blir liggende masse tabletter i karet er ikke det så bra i det lange løp. Hvis du kan få den til å gi mindre, eventuelt annenhver dag, hadde det nok lønt seg.

Hvis du får belegg på vannoverflaten, bør du prøve å sette utblåset fra filteret slik at det "lager bøljer" i vannskorpa.
Okei. Nå har jeg reist, så får ikke gjort noe med det. Men jeg gjorde luka litt mindre i hvert fall.
Får håpe det ser greit ut når jeg kommer hjem!
Jeg lurte litt på en ting angående vannbytter. Er det noen her som har vannet i bøtter over natten for å senke pH eller lignende? For jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få det til akvariet igjen. Kjøkkenbenken er forsåvidt høyere enn karet, så til nå har jeg tenkt å bruke hevertmetoden, men er det andre ting jeg kan gjøre? Ser noen bruker pumper, men skjønner ikke helt hvordan type pumpe dette evt er.
Håper noen har noen gode metoder!
Jeg har en 50-60 liters beholder som jeg tapper kaldt vann i. Så får det stå et døgns tid...ikke for pH sin skyld, men for å lufte ut eventuell klor og gass-overmetning, og for å få god temperatur fra badegulvet. Og jeg har ikke større kar enn at jeg orker å bære 5-6 bøtter ut og det samme tilbake når vannet skal byttes. Men pumpe er selvsagt enklere.
Ja, okei. Får bare prøve meg litt fram jeg da
Lurer så fælt på om hvordan det går med karet nå! Har drømt et par drømmer om det :P
Men jeg tenker at hvis ting ikke har gått som det skal, så tømmer jeg nesten alt vannet, 80-90%, evt bytte litt etter det igjen, så nitritten nærmer seg 0, også ta oppi litt filterguffe fra samme sted som jeg fikk fra sist. Sånn at jeg omtrent starter på nytt.
Kan det gå? Tenker jeg må ha en nødløsning bare i tilfelle
Da har jeg vært hos Leif og hentet 9 stk A. sp Xingu, Vielfleck-Assurini, og er nå hjemme i Stavanger. Til min store glede så alt fint ut i karet da jeg kom hjem!
Nitritt er nesten 0, NH3/4 er 0!
Alle plantene har vokst noe helt sinnsykt, så måtte ta ut litt gulrotgress.
Er i gang med vannbytter, og har slamsugd bunnen, og fjernet litt alger fra glass og planter.
Fant en snegle, men har ikke sett noen flere. Håper ikke se kommer tilbake!
Småtassene ser ut til å ha det veldig greit, og står nå i posen oppi karet.
Ser ut som om de har lyst til å komme seg ut derfra

Så det var en liten oppdatering herfra! Skal følge nøye med på verdiene de neste dagene, men det virker som om de er fine
Da var det morgen for mine små, og de ser ut til å trives godt! NO2 er fortsatt på 0.
Det er 8 som foreløpig har vist seg, vet ikke hvor den siste er, men den dukker nok opp etter hvert
Legger ved noen bilder av småtrollene
Det var ikke så enkelt å få bilder av dem, men prøvde nå i hvert fall. Det er veldig mye gjenskinn også..

Kjøpe noen frosne svarte mygglarver som de skal få i kveld Håper det faller i smak!
Fikk også tak i noen algehemmende tabletter siden jeg hr oppdaget noen blågrønne jævler.. Så satser på at de holdes i sjakk til jeg får tak i noen ottoer som kan rydde litt
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap