- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Masse hvite prikker på bunnen og plantene, men ikke på fiskene
Masse hvite prikker på bunnen og plantene, men ikke på fiskene
Har jeg sopp eller parasitter i karet?
Bunnen er dekket av hvite prikker. Det samme gjelder plantene.
Mye grums til tross for hyppig slamsuging.
Fiskene ser helt fine ut. Mulig den ene sorte mollyen begynner å bli syk (har fått lyse sølvfargede merker på øynene). Ikke tegn til sopp på fiskene.
Hva gjør jeg?
Karet har vært stabil lenge og vi har ikke hatt død fisk siden påske.
Bunnen er dekket av hvite prikker. Det samme gjelder plantene.
Mye grums til tross for hyppig slamsuging.
Fiskene ser helt fine ut. Mulig den ene sorte mollyen begynner å bli syk (har fått lyse sølvfargede merker på øynene). Ikke tegn til sopp på fiskene.
Hva gjør jeg?
Karet har vært stabil lenge og vi har ikke hatt død fisk siden påske.
Postet 14.06.13 kl 15:33
Postet 14.06.13 kl 15:35
Postet 14.06.13 kl 16:11
Postet 14.06.13 kl 16:12
Postet 14.06.13 kl 16:18
Postet 14.06.13 kl 16:21
Postet 14.06.13 kl 16:23
Postet 14.06.13 kl 17:02
Postet 14.06.13 kl 17:32
Jeg har et maken kar. Har du tømt boksen med kull ? Jeg har byttet innholdet i denne boksen med med små biofilter-kuler (som i den nederste, omtrent). Du kan også bytte til blåfilter i denne boksen.
Ikke ta bort boksene, de er med og sørger for at vannet tvinges gjennom filteret.
Uansett, det er filtervatt-boksen som har lettest for å gå tett. Bryt av litt av lokket i denne boksen, så kan du bytte filtervatt så ofte du vil...den er jo på toppen og lett å ta ut. Jeg bruker helt vanlig filtervatt...men ikke stapp boksen for tett. De andre boksene holder det å skylle i akvarievann.
Ikke ta bort boksene, de er med og sørger for at vannet tvinges gjennom filteret.
Uansett, det er filtervatt-boksen som har lettest for å gå tett. Bryt av litt av lokket i denne boksen, så kan du bytte filtervatt så ofte du vil...den er jo på toppen og lett å ta ut. Jeg bruker helt vanlig filtervatt...men ikke stapp boksen for tett. De andre boksene holder det å skylle i akvarievann.
Postet 14.06.13 kl 18:57
Da har jeg lagt vanlig platevatt på toppen. Mulig den er litt "stappet". Det brune stenfilteret er beholdet nederst og så har jeg to etasjer blåsvamp mellom. Jeg tror kanskje også jeg har hatt for lav vannstand. Der er jo et minimum og maksimum merke.
Har støvsugd flere runder (fisken er vel bra stresset nå).
Støvsuger en runde til når resten har lagt seg på bunn.
Burde egentlig skifte sand. Har litt grov sand for coryene. Får ta det senere.
Har støvsugd flere runder (fisken er vel bra stresset nå).
Støvsuger en runde til når resten har lagt seg på bunn.
Burde egentlig skifte sand. Har litt grov sand for coryene. Får ta det senere.
Postet 14.06.13 kl 19:24
Postet 26.06.13 kl 18:32