Kampfisk på hodet

Hei. Jeg er helt ny med akvarie. Jeg har kjøpt et lite brukt juwel 64L og satt det opp som foreskrevet. Rådasand i bunnen og noen planter (14 stk) jeg fikk med filterguffe som jeg hadde i. Ph er målt til 6,5 i fem dager. Temp er stabil på 25c. To dager etter at jeg satte opp akvariet kjøpte jeg en kampfisk.

Den oppfører seg merkelig!
Er det riktig at den skal ligge på bunnen hele tiden? Ligger den ikke der ligger den klistret inntil vanninntaket ved pumpen. Enkelte ganger stiger den til overflaten, snapper noe luft for så og synke med hode først, rett ned i sanden. Der blir den liggende til den gjentar samme 'prosedyre'. Jeg tror ikke dette er riktig atferd, men jeg har ikke kunnskap nok til og vite hva dette kan være. Derfor spør jeg her. Har lest meg opp en stund, men finner ikke ut av dette. Takk for evt svar.
Bytt vann. Du har antakelig ammoniakk og/eller nitritt i vannet. Begge deler er gift for fisk. Bytt ut halvparten av vannet hver dag til du er sikker på at vannet er bra.

Anbefaler deg også å kjøpe testsett for ammoniakk og nitritt. Ikke strips, men dråpetester.
Jeg ville nok ha målt nitriten først og fremst. Om utslag tatt ett 50% vannbytte.
Kampfisker skal opp å trekke luft så det er viktig at det ikke er for mye strøm, da vil dem slite med å komme seg rundt og ikke minst opp å hente luft.
De trives også godt med en del flyplanter som dem kan gjemme seg inn i.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap