- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hjemmelaget filter
Hjemmelaget filter
Postet 28.06.13 kl 22:41
Postet 29.06.13 kl 01:02
Postet 29.06.13 kl 10:07
Jøss!!!
Dette må være en skjult hemmelighet for mange Filter og tilbehør er jo meget dyrt.Tanken jeg skal sette opp etterhvert er 325 l. Tror dere at slike filter er bra nok for denne tanken?
Tenkte jeg bør bruke 2 stk, men kom til og tenke på at jeg har lest en ikke bør bruke 2 eller mer bio-filter da det vil skape en "konkurranse" mellom dem. Men hei, et mekanisk og et bio filter gjør vel susen, da.
Jeg KLØR etter å få i gang 325 l`eren med tanke på hvor lenge den må innkjøres.
Tenkte jeg bør bruke 2 stk, men kom til og tenke på at jeg har lest en ikke bør bruke 2 eller mer bio-filter da det vil skape en "konkurranse" mellom dem. Men hei, et mekanisk og et bio filter gjør vel susen, da.
Jeg KLØR etter å få i gang 325 l`eren med tanke på hvor lenge den må innkjøres.
Postet 29.06.13 kl 12:09
Postet 29.06.13 kl 13:05
Postet 29.06.13 kl 13:16
Postet 29.06.13 kl 13:47
Endret: 29.06.13 kl 13:48
Postet 29.06.13 kl 13:59
Postet 29.06.13 kl 14:40
Styrofoam vegg holder jeg meg unna. Er ikke sikker på vedlikehold og er ellers for fersk til slikt, enda.
Men kan et hjemmelaget filter være bra nok for en akvarium på 325?
I denne videoen brukes det luft pumpe og ikke powerhead:
l[URL=http://www.youtube.com/watch?v=ROkhHGIPwj4]-````[/URL]
Tenker at en MÅ ha powerhead til akvarium på 325 l? Noen synspunkter, noen?
Men kan et hjemmelaget filter være bra nok for en akvarium på 325?
I denne videoen brukes det luft pumpe og ikke powerhead:
l[URL=http://www.youtube.com/watch?v=ROkhHGIPwj4]-````[/URL]
Tenker at en MÅ ha powerhead til akvarium på 325 l? Noen synspunkter, noen?
Postet 01.07.13 kl 13:03
SnappMen kan et hjemmelaget filter være bra nok for en akvarium på 325?
Størrelsen på karet har i utgangspunktet ingenting å si for om du kan lage filteret selv eller ikke. Uansett om karet er stort eller lite må du vite hvordan du skal lage det og hvordan du skal dimensjonere.
Powerhead eller luftpumpe kommer helt an på hva fiskene krever av sirkulasjon. Og du må (igjen) dimensjonere riktig. Nytter ikke med en luftpumpe som gir 1,5l/m, på samme måte nytter det ikke med en powerhead som gir 100l/t.
En ting folk ofte glemmer er at hvis bakteriene skal klare å rense vannet optimalt, så kan heller ikke vanngjennomstrømningen være FOR høy... Da rekker de ikke å gjøre jobben sin....
Postet 01.07.13 kl 18:21
milo[QUOTE=Snapp]Dette må være en skjult hemmelighet for mange:)
Så veldig "skjult hemmelighet" er det vel ikke, er vel heller andre grunner til at ikke så mange bruker det....
Hmmm. Tipper det var derfor du skrev det er andre grunner til at ikke så mange bruker det.
Men da får jeg se om jeg kan fikse biffen med og dimensjonere riktig eller om jeg bør gå for et produsert filter Tror jeg har utganspunktet for å lage alt, men usikker på dimensjoner.
Takk for svar.
Postet 01.07.13 kl 22:52
Tror det er en artikkel her om en som lager et DIY filter BAK vegg-modulen i akvariet. Hvis du har såpass stort akvarie at 5- 7 cm ikke er så nøye, så synes jeg det var helt genialt. Han la da altså veggen heller noen cm fram ut fra innerveggen på akvariet, og lagde et helt filtersystem bak veggen. Kjempelurt, og det burde jo bli et helt utmerket filter.
Sissimor hadde jo en snedig ide om en plastposeholder som filterhus! Altså disse plast-kurv-tingene vi stapper tomme plastposer i. Det bruker jeg også nå og er kjempefornøyd. Billig er det også!
Passer kjempebra for oss som har helt noia for utvendig filter. Et utvendig filter gir deg bedre plass i et litt mindre akvarie, men jeg setter heller av litt plass i akvariet til et filter, enn å måtte ligge om natta og angste over hvis utvendige pumpa ryker eller lekker. :P
Jeg ville hatt powerhead til 325 liter. Syns luftpumper bråker, (har både tetratec or schego, syns begge durer hardt)
Sissimor hadde jo en snedig ide om en plastposeholder som filterhus! Altså disse plast-kurv-tingene vi stapper tomme plastposer i. Det bruker jeg også nå og er kjempefornøyd. Billig er det også!
Passer kjempebra for oss som har helt noia for utvendig filter. Et utvendig filter gir deg bedre plass i et litt mindre akvarie, men jeg setter heller av litt plass i akvariet til et filter, enn å måtte ligge om natta og angste over hvis utvendige pumpa ryker eller lekker. :P
Jeg ville hatt powerhead til 325 liter. Syns luftpumper bråker, (har både tetratec or schego, syns begge durer hardt)
Postet 02.07.13 kl 00:09
Dette med filtersystem bak veggen har jeg sett litt på, og det ser ut som et flott alternativ. Men er dette med vedlikehold, da. Blir liksom litt vanskelig å trekke ut alt bak veggen, ser jeg for meg. Selv om det er meget lite vedlikehold, regner jeg med.
Plastposeholder hørtes kjempelurt ut, har du bio og karbon filter i?
Ja, er mest redd for at en evt. utvendig pumpe skal ryke når jeg er bortreist fks. Da kan det gå skikkelig ille for både hus og fisk
Plastposeholder hørtes kjempelurt ut, har du bio og karbon filter i?
Ja, er mest redd for at en evt. utvendig pumpe skal ryke når jeg er bortreist fks. Da kan det gå skikkelig ille for både hus og fisk
Postet 02.07.13 kl 11:48
Ja sant! Et invendig filter som ryker når man er borte kan være et skikkelig problem og stor fare for massedød og ergelse i akvariet, men man har ihvertfall ikke flere liter på golvet
Jeg har ikke annet enn blåfiltermatte og litt hvitt filtervatt i min DIY filter av poseholder, men jo mer du får plass til av biokuler og alt det der, jo bedre vil jeg tro. Noen lager også filter av en hel "kortvegg" på ulike måter. Jo større plass du bruker for å "huse" de gode filterbakteriene, jo bedre vil jeg tro.
De som har lagd en hel bakvegg med filter og slikt vet jeg ikke helt hvordan de vedlikeholder det - men å plukek ut noen filtersvamper av og til for å skvise, kan vel ikke være helt umulig
edit: foresten, jeg ville hatt da isåfall en pumpe som tok 800 eller 100 liter timen. Jeg har hatt 1000 liter timen i 160 liter men det ble alt for sterkt. Sand og planter blåste veggimellom og fiskene likte det litt rolig så nå har jeg uhmm.. 600 liter timen? 325 liter er jo en god del større da, så det blir kanskje litt annerledes. Det kommer også ann på hvilke fisk du skal ha og mye sånt. Du kan jo ta utgangspunkt i en utvendig pumpe, hvor mye filterer den i timen så heller "matche" med en vanlig pumpe istede?
Hvis du har mulighet så lag gjerne en tråd hvor du setter opp innvendig filter, veldig spennende å se hva folk finner slags løsninger
Jeg har ikke annet enn blåfiltermatte og litt hvitt filtervatt i min DIY filter av poseholder, men jo mer du får plass til av biokuler og alt det der, jo bedre vil jeg tro. Noen lager også filter av en hel "kortvegg" på ulike måter. Jo større plass du bruker for å "huse" de gode filterbakteriene, jo bedre vil jeg tro.
De som har lagd en hel bakvegg med filter og slikt vet jeg ikke helt hvordan de vedlikeholder det - men å plukek ut noen filtersvamper av og til for å skvise, kan vel ikke være helt umulig
edit: foresten, jeg ville hatt da isåfall en pumpe som tok 800 eller 100 liter timen. Jeg har hatt 1000 liter timen i 160 liter men det ble alt for sterkt. Sand og planter blåste veggimellom og fiskene likte det litt rolig så nå har jeg uhmm.. 600 liter timen? 325 liter er jo en god del større da, så det blir kanskje litt annerledes. Det kommer også ann på hvilke fisk du skal ha og mye sånt. Du kan jo ta utgangspunkt i en utvendig pumpe, hvor mye filterer den i timen så heller "matche" med en vanlig pumpe istede?
Hvis du har mulighet så lag gjerne en tråd hvor du setter opp innvendig filter, veldig spennende å se hva folk finner slags løsninger
Postet 02.07.13 kl 14:54
Endret: 02.07.13 kl 15:03
Postet 02.07.13 kl 17:51
Postet 02.07.13 kl 20:59
Ja, såklart! Jeg hadde bare et vanlig utblås via en gummislange. Den sto litt vridd slik at den skulle treffe bakveggen først men pga det bare var en "tut" og ikke et strålerør for eks, så blåste det så hardt at jeg fikk et punkt hvor det ble fritt for sand, flyteplanter og planter med god oppdrift ble revet vekk. Men med litt teknikk og planlegging skal det jo gå fint!
Postet 08.07.13 kl 21:41