Innkjøring av ny pumpe i oppegående akvarie

Jeg har et kar som er oppe og går, alle verdier er fine. Fiskene ser ut til og trives.

Til nå har jeg hatt innvendig pumpe som fulgte med karet når jeg kjøpte det brukt, men nå har jeg endelig fått tak i utvendig pumpe.

Denne er nå installert og jobber parallelt med den innvendige pumpen.

Spørsmålet mitt er hvor lenge må de jobbe sammen før jeg fjerner den innvendige pumpen?
Altså for å unngå forhøynede nitritt/amoniakk nivåer.
For å få gang på prosessen fortere så kan du ta litt "filtergugge" fra det gamle filteret å legge i det nye. Hvis ikke så ville jeg nok ventet ca 4 uker.
Øyvind Gyland
For å få gang på prosessen fortere så kan du ta litt "filtergugge" fra det gamle filteret å legge i det nye. Hvis ikke så ville jeg nok ventet ca 4 uker.

Kunne sikkert flyttet over filtergugge ja, men har liksom ikke hastverk med å få ut den innvendige pumpen.

Men da venter jeg sånn ca til august. Jeg blir uansett en del borte i juli pga ferie, så da går nok måneden veldig fort.
følg godt med i tiden etter du tar ut den innvendige pumpen. det kan komme en liten topp etter det, før bakteriene tar seg opp i det nye filteret. De har jo måttet dele på den tilgjengelige føden, så når det ene filteret ikke lenger er der, vil det være mindre bakterier til å gjøre jobben en periode.
Jonas76
følg godt med i tiden etter du tar ut den innvendige pumpen. det kan komme en liten topp etter det, før bakteriene tar seg opp i det nye filteret. De har jo måttet dele på den tilgjengelige føden, så når det ene filteret ikke lenger er der, vil det være mindre bakterier til å gjøre jobben en periode.

Det tenkte jeg å følge med på. Blir nok også en god stund før det gradvis kommer flere fisker til.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H
Reklame for plussmedlemskap