Frekes plaskevann (side 2)

Om ett halvt års tid kommer jeg til å flytte. Kanskje litt før. Kanskje litt seinere. Alt etter når jeg finner meg en jobb og ett sted å bo. Og jeg skal flytte langt. Så langt som overhode mulig når man bor i Trondheim og skal holde seg innenfor Norge. Jeg skal nordover. Til ett sted det ikke finnes noen dyrebutikk som selger fisk og planter. Så dette gir litt vanskligheter for akvariehobbyen.

Når det blir litt mer klart når det blir flytting kommer jeg til å pakke ned 180-litern og selge alle fiskene og plantene. Fluval edgen og antagelig 30-litern skal få bli med på flyttelasset. Det er mulig jeg må leie leilighet/hus en stund når jeg kommer fram. Isåfall blir det en stund til jeg får meg nytt stort akvarie. Men jeg har bestemt at jeg skal få det til når jeg er godt plassert i eget hus. Kanskje litt større, f.eks. juwel 240 liter? Elelr 300? Det blir noen utfordringer med å få tilsendt fisk og planter, og det er størstedelen av året det er for kalt å sende til finnmark. Men jeg er jo sørpå og besøker familie i Oslo noen ganger i året, så fisk kan tas med på fly om det pakkes godt nok, så etterhvert skal det stort akvarium opp igjen!

Men foreløpig koser jeg meg med akvariene mine. Inkudert 180-litern som skal få stå en stund til. Men det blir trist å selge Ferdinand Kan ikke akkurat la han leve i 30-litern til jeg får nytt større akvarium heller hehe. Han er jo lenger enn hele akvariet.
På'an igjen!
Nå er det lenge siden jeg har gjort noe med akvariet. I entall, for før flytting ble 180-litern solgt og 30-litern gikk lekk. Heldigvis ble det oppdaget med en gang, så gulvet berga. Jeg satt en kveld i sofaen og så plutselig at katta satt og drakk vann fra hylla 30-litern sto på. Utenfor akvariet... Så det ble bare fluval edgen som fikk bli med på flytting.

Tappa ned vannet så det bare var 5 cm igjen og kjørte to døgn fra Trondheim til Kirkenes. Det var noen få fisk og en del amanoreker der, og de klarte seg faktisk! Ikke at jeg vet hva jeg skal med 5 amanoreker, en 4-5 år gammel red bee, en ancistrus-yngel fra 180-litern som har blitt for stor og jeg ikke har klart å redde ut og en supertynn liten kuhlii-ål jeg strengt tatt ikke vet hvor kommer fra (alt ble redda oppi edgen ved lekasje, så den var kanskje med i det prosjektet). Og en flott sulawesi snegle jeg har hatt i flere år. Det var plantene jeg ville redde, men veldig hyggelig at ingen døde på turen nordover Litt må fikses opp i innredinga etter kjøreturen, men skal prøve å fikse bilde i kveld

Men nå er jeg nesten innstallert i nye leiligheta. Snylter på kommunen sitt gjestenett til nextgentel får kommet og innstallert og fått satt sammen sofaen. Hva er da mer naturlig enn å bestille seg nytt akvarie før man engang har fått kjøpt kjøleskap? Akvarie er vel viktigere enn kjøleskap? Jeg har bestemt meg for at det ikke blir flere store akvarier her på en god stund. Jeg har falt skikkelig for små nanoakvarier, bittesmå fisk, snegler og reker. Også er det så moro å innrede miniverdener!

Nye akvariet jeg har bestilt blir derfor (ett litt stort) nano akvarium til. Hvor går egentlig grensa for å kalle det nano? Det er ihvertfall 43 liter. Jeg sliter litt med å bestemme meg for om det skal få stå på kjøkkenbenken eller på badet. Har best lyst til kjøkkenbenken, men er litt usikker på om den tåler vekta? Er en ny IKEA kjøkkeninnredning.
Jeg har hatt en 54l stående på en ikea kjøkkenbenk i flere år, så det går nok fint
Dinnaz
Jeg har hatt en 54l stående på en ikea kjøkkenbenk i flere år, så det går nok fint:)


Godt å høres Jeg hadde 30 liter på kjøkkenbenken der jeg bodde før, og den sank litt sammen. Men jeg er rimelig sikker på at det var benken som var problemet. De som bodde der før hadde brukt noen litt spesielle teknikker for å få den rett og den sank sammen på midten der vasken var også :p Denne benken er helt ny og det er bare en skaplengdes "heng" på benkeplata der det er aktuelt med akvarie
Nå sitter jeg og funderer på hva jeg vil ha i det nye akvariet og fluval edgen. Halvparten av amanorekene fra edgen skal ihvertfall flyttes over i nye akvariet. Stakkars edgen ble jo litt feilbefolka ett øyeblikk bare for å redde det som levde i akvariet som gikk lekk. Heldigvis er det ikke mange fisk der. Ancistrusen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Jeg kjenner ingen som har akvarie i området og ingen butikk med fisk. Det er vel snillere å la den leve i for lite akvarie enn å avlive den?

Nå titta jeg bakover i tråden her, og crystal red reka er faktisk født i 2011 han. Hvor gamle blir sånne reker egentlig?

Ihvertfall. Nye akvariet skal nok befolkes av stjernedanioer og en gjeng sakurareker. Det finnes så mye spennende reker, men jeg er faktisk stor fan av sakura jeg. Selv om de er "kjedelige" i manges øyne. Denne gangen skal jeg være nøye på hvem jeg kjøper av da. Sist jeg kjøpte noe som skulle være sakura gjennom rubrikk her, er jeg rimelig sikker på at de bare var kirsebærreker :/ Og så må jeg få tak i noen flere sulawesi snegler. De er så fine

I edgen skal det få bo red bee. Den er godt innkjørt og har gått i flere år.

Jeg har ikke fått målt vannverdier etter flytting enda, men skal gjøre det og se om noe må gjøres med vannet (de som er der nå trives). Tror det skal være greit, men lurt å skjekke. Også blir det ikke innkjøp av reker før nye akvariet har gått en stund (selv med filtergugge fra edgen) og det blir litt varmere i været Men det er moro å planlegge! Og litt mer kronglete når alt må bestilles enn da jeg bare kunne kjøre 15 minutter til dyrebutikk med godt utvalg. Alt av planter må også bestilles og fås tilsendt.
I dag oppdaget jeg at varmekolben i fluval edge akvariet har streika. Det er 21 grader oppi der. 21 grader er vel strengt tatt ikke ille for dvergreker, men akvariet står på soverommet, så der kan det finne på å bli enda kaldere til vinteren. men foreløpig lar jeg det være. Jeg kan evt putte oppi kolba jeg har bestilt til det nye akvariet isteden. Det skal stå på kjøkkenbenken, og på stue/kjøkken har jeg det oftest ikke like kaldt.

Ellers putta jeg ett ekstra filter oppi edgen i dag (strengt tatt bytta jeg ut noen teite kuler med ett lite hvitt filter som også fulgte med pumpa til edgen). Planen er å la dette stå i edgen nå fremover og så flytte det over i nye akvariet så ting går litt fortere. Tok litt gugge fra filteret som rekesikrer innsuget og klemte over det nye også.

Også fikk jeg høre om ett sted her de vissnok har noe akvarieting. Nå har jeg jo bestilt det meste, men jeg tenker meg en tur for å se etterpå.
Hjelp
Vanntesting er helt klart ikke min sterke side. Uansett hvor nøye jeg er og følger "oppskriften", så blir det tull :p

pH - ligger mellom 6,5 og 7. Samme som kranvannet
NO2 - 0,0025
NO3 - ligger mellom 1 mg/l og 0,5 mg/l

Og så ble det vanskelig. KH fikk jeg ikke til å stemme med fargene i det hele tatt. Jeg har JBL dråpetestsett. KH skal her være fra hvit til forskjellige lillafarger. Jeg fikk en mørk gulfarge :o Hva betyr det?

FE - Der skal man putte i en og en dråpe (og riste) frem til det skifter fra blått til gult. Her er det svakt gult fra første tilsatte dråpe (og hvis jeg prøver flere fordi jeg er usikker blir det bare sterkere gulfarge :p ). Hva betyr det? At det ikke er FE i vannet?

GH har jeg ikke testsett for, men det burde jeg vel skaffe meg.
Her har du nok blandet kortene litt
Det gjelder å holde testmetodene, flaskene og fargekortene fra hverandre, så man ikke f.eks. bruker feil kort til en test, som du har gjordt her.
Bildet ditt viser fargekortet for Fe-testen, altså jern...men du har prøvd å lese av KH-testen på dette. Det er KH-testen som skal skifte fra blått til gult...det er en enkel titreringstest, og den har derfor ikke noe fargekort. Du skal bare telle antall dråper før væsken i måleglasset skifter farge, ingen sammenligning trengs.
SilverShaded
Her har du nok blandet kortene litt :-) Det gjelder å holde testmetodene, flaskene og fargekortene fra hverandre, så man ikke f.eks. bruker feil kort til en test, som du har gjordt her. Bildet ditt viser fargekortet for Fe-testen, altså jern...men du har prøvd å lese av KH-testen på dette. Det er KH-testen som skal skifte fra blått til gult...det er en enkel titreringstest, og den har derfor ikke noe fargekort. Du skal bare telle antall dråper før væsken i måleglasset skifter farge, ingen sammenligning trengs.


Nei, jeg har ikke blanda testene, bare skrevet feil her.

KH ble jeg bare litt forvirra av ett øyeblikk fordi den ikke skifta til blått først som jeg er vant til. Den ble bare gul fra første dråpe. Jeg regner med at det betyr at KH er enten 1 eller 0?

FE er det som det er bilde av. Jeg har brukt flaska det står FE på og fargekortet det står FE på. Men den skal jo ikke bli gul i det hele tatt? Jeg ser i papirene mine at FE der jeg bodde før var 0,1, så da har det jo skifta riktig før (hehe og jeg har gjort det riktig før). Nå har jeg gjort det en gang til med samme resultat og dobbeltskjekka at det er testen for jern jeg har brukt. til fargekortet. Hvorfor blir FE gul??
Nå måtte jeg teste FE enda en gang. Bruke FE fargekortet og flaska det står FE på. Det blir enda en gang gult (umiddelbart etter jeg slipper dråpene oppi og det endrer ikke farge på de minuttene det skal stå). Og så skjekka jeg vannet i springen også. Akkurat samme resultat. Gult.
Og du bruker 5ml akvarievann og 5 dråper reagens ? I så fall er det noe helt galt med testen ! For meg høres det ut som du bruker KH-dråper, men må tro på det du sier.
Jeg reagerte nemlig på hvordan du beskrev Fe-testen.."FE - Der skal man putte i en og en dråpe (og riste) frem til det skifter fra blått til gult." Dette er jo fremgangsmåten for KH-test med KH-reagens, og høres ut som det på fargereaksjonen.
Ja, jeg skrev feil først. Eller rettere sakt bytta, men jeg hadde gjort det rett da og. Og nå har jeg gjort det tre ganger til etterpå og dobbeltskjekka at det står riktig på flaska jeg tar dråper fra, så nå vet jeg ikke. Ja, jeg brukte 5 ml vann og 5 dråper fra flaska det står Fe på og venta så mange minutter det står (5 var det vel?). Jeg har ikke brukt testsettet på over ett år da. Kan det ha skjedd noe når det har stått så lenge?

Jeg har rett i at KH blir 0 eller 1 når det bare blir gult allerede fra første dråpe?
Ja, dråpetester går ut på dato. Det skal stå på pakken hvor lenge den er gyldig. Men det de fleste ikke tenker på, er at den datoen gjelder for uåpnet flaske...når flasken er åpnet, blir det en annen sak !
Jeg har selv opplevd å få merkelige KH- og GH-verdier med en test som slett ikke var gått ut på dato...reagensene var likevel ødelagt.
Men ja, 1 dråpe vil i praksis si nærmest ikke-eksisterende KH.
Tolmodighet er en fin bil. Eller noe sånt. Det er faktisk ganske frustrerende å plutselig bo sånn at alt til akvariet må bestilles hehe. Ihvertfall når man skal starte opp nytt akvarie. I dag kom led-lyset. Det så veldig fint ut, men jeg kommer dårlig i gang med bare lys :p Det fine med at bestillinga tar tid er jo at filteret får gått seg skikkelig inn i fluval edgen først da

Jeg klør i fingrene etter å bestille planter, for det tar jo også litt tid, men syns ikke helt jeg kan gjøre det før jeg har fått akvarie å ha dem i.

Nye tester er også bestilt, siden det tydeligvis var noe galt når lilla ble gult. Men ting tar tid.
Nå mangler det egentlig bare selve akvariet for å komme i gang med innkjøring (som jeg skal kickstarte med filter som har gått i pumpa på det andre akvariet og litt ekstra gugge). I dag fikk jeg filteret og sanda (likner på rådasand, men måtte ha noe som kom i litt mindre pakkning. Stein har jeg ikke fått tak i enda, men det går jo an å innrede skikkelig det senere. Dette akvariet skal det bare være stein i. Ingen røtter Oppsettet er veldig tydelig inni hodet mitt, så jeg er spent på om jeg får tak i stein som gjør det mulig.

Jeg klarte faktisk å bestille feil akvarie. Jeg skulle ha helglass, men trykka ved ett uhell på helglass med plastramme oppe og nede. Dyrere og ikke like fint. Idiotisk, men nå er jeg så utolmodig at jeg ikke orker å sende det tilbake når jeg endelig får det. Kanskje det går å ta av plastramma uten å skade akvariet? Skulle jo tro at det er solid nok limt uten den uansett.

Hvor varmt må det være ute for å kunne få tilsendt planter (fra akvariekjelleren, de var de eneste jeg fant som har greit utvalg og sender)? Jeg tør enda ikke å bestille før jeg får akvariet. Kunne jo satt dem i ei bøtte med vann på badet, meeeen.
Da har jeg fått stein også, og de har ligget to døgn i en bøtte med vann før jeg testa pH for å være sikker på at de ikke påvirka, det gjorde de ikke. Fortsatt ca 6,5 i pH Skulle gjerne hatt litt flere stein, men det får holde foreløpig

Det eneste jeg mangler for å komme i gang da er selve akvariet og planter. Syns akvariekjelleren har sinnsykt treig levering i forhold til alle andre nettbutikker. De sender heller ikke ut noen informasjon om når pakken er sendt. Når jeg sendte mail og spurte fikk jeg til svar at bestillingen skulle være sendt fra lager og at de skulle skjekke, og så hørte jeg ikke mer. Det har bare gått to og en halv uke fra jeg bestilte, men allikevel.

Jeg bestilte faktisk feil akvarie også, men det får jeg ta på egen kappe. Litt kjapp i trykkinga, så det ble med plastkant oppe og nede istedenfor helglass. Helglass er penere, men det får gå Det er riktig størrelse da.
Tre uker har gått. Ny mail er sendt og ingen svar eller akvarie så langt... Ikke veldig imponert over akvariekjelleren så langt. Mye mulig dette blir min siste bestilling der... Eneste positive er at filteret begynner å bli rimelig bra innkjørt da :p
Nå har har jeg ENDELIG fått akvariet. Desverre var dekkglasset delvis knust. Akvariet var godt pakka, men dekkglasset var bare lagt løst oppi (todelt, så det er bare halvparten så bredt som akvariet), så det bar vel blitt slått løs en bit i posten. Surt. Men selve akvariet var fint da

Det blir bra når jeg får litt planter og liv oppi der. Planter er på vei i posten. Vannet er fortsatt litt uklart, for i tillegg til å ha filteret liggende i det andre akvariet noen uker og at jeg skvisja møkkete filter fra det innkjørte akvariet i filteret til det nye, så skylte jeg det skikkelig i vannet :p Hvor fort kan man grise ned ett nytt akvarium? Hehe. Svart bakgrunn må jeg også få fiksa etterhvert
Jeg må nesten flire litt. Da fikk jeg plantene fra Akvariekjellern også. Tror dere det var riktig eller? Hehe. Jeg fikk alt jeg skulle ha da. Og to planter til. Jaja. Kjenner jeg ikke gidder å gjøre noe ned det. De var fine og kom hele frem, men litt rotete med så mange typer i så lite akvarium. Lotusen og den i midten bak skulle jeg egentlig ikke ha, men de får være foreløpig Kan jo ikke kaste fine planter, så da må jeg nok få meg ett lite akvarium til
No2!
Det er bare under innkjøring av nytt akvarie man kan bli glad for nitritt :p NO2 på 0,2 i dag. Så da går innkjøringa ganske kjapt med filter som har ligget i fluval edgen og filterguffe derfra Ikke lenge til jeg kan kjøpe beboere til det akvariet da

Jeg har faktisk bestilt meg ett 30 liters akvarie til også. Jeg har ikke noen umiddelbar planer for det (annet enn at det også blir reker og nanofisk). Det blir ikke satt opp med en gang, for jeg må få tak i en noe å ha det på. Det skal stå oppå noen hyller på gjesterommet, men jeg har ikke kjøpt hyllene enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap