Hei! filter/vannstrøm

Jeg har nettopp startet opp nytt akvarium, og endelig kommi til det stadie at jeg har fått inn litt fisk. Det er lurer på er hvor stor pumpe/filter bør et 300 liters selskapsakvarium med litt guppyer, tetrar, pansermaller og siamesere ha? Den jeg har nå tar 1100 liter i timen, er dette greit, eller burde jeg forandre på dette? og hvordan er det best at vannstrømmen går? akkurat nå strømmer alt ut i topp, og innsug er ganske langt nede, men dette kan justeres. Det kommer naturligvis inn mer fisk etterhvert som jeg ser hvordan det her går.
Plussmedlem
Hva slags filter er det du har? FilterVOLUM har egentlig mer å si enn filterstrøm....

Bare oppgi merke og type så ser vi fort om filteret har nok gjennomstrømming og nok filtermedia(volum)

Det fungerer helt fint med innsug i bunn og utblås i topp. Det er litt viktig at utblås ikke skaper mere bevegelse i vannflate enn det som er nødvendig. Dette må man bare prøve seg frem på. Hvis man reduserer bevegelsen og fiskene begynner å svømme opp under vannflata må man øke bevegelsen.

Grunnen til så lite bevegelse i vannflata som mulig er å bevare den CO2 som oppstår i karret. CO2 har det med å bli "luftet" ut av karret med mye bevegelse i vannflata. Plantene dine har behov for all den CO2 de kan få for å få fart på veksten.
Har Dolphin c-1600 filter. har en tank på ca 12 liter. googla litt på filteret nå, output på filteret er oppgitt til 2800/2540 l/t...
Geir Kristiansen
Bare oppgi merke og type så ser vi fort om filteret har nok gjennomstrømming og nok filtermedia(volum) Det fungerer helt fint med innsug i bunn og utblås i topp. Det er litt viktig at utblås ikke skaper mere bevegelse i vannflate enn det som er nødvendig. Dette må man bare prøve seg frem på. Hvis man reduserer bevegelsen og fiskene begynner å svømme opp under vannflata må man øke bevegelsen. Grunnen til så lite bevegelse i vannflata som mulig er å bevare den CO2 som oppstår i karret. CO2 har det med å bli "luftet" ut av karret med mye bevegelse i vannflata. Plantene dine har behov for all den CO2 de kan få for å få fart på veksten.

De fleste holder seg nede, men ser et noen guppyer går opp til overflaten, men de holder seg rundt en flyteplante jeg har der. La inn denne ettersom det er 2 stk jeg venter yngel på.
Filter
Hei jeg bruker c-1300 til 180 literen og i følge boksen så skal den klare opp til 400l og din er større så jeg skulle nok tro den er bra nok =)

Husk på at produsentene har det med å oppgi størrelse på kar i veldig optimistiske ordlag. Min erfaring er at man kan med fordel trekke fra minst 30% av karstørrelsen. Enten det eller sørge for at man ikke har for stor biologisk belastning i karret.

Det at guppy holder seg oppe i vannflata er helt normalt. Det er når bunnfisken befinner seg der at man skal bekymre seg for O2 mangel.
Tusen takk for alle gode svar og råd. Kommer sikkert flere spørsmål fra meg etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap