Syk kampfisk - hjelp

Heisann.

Jeg er helt ny på dette forumet og helt fersk med fisk generelt. Jeg har nettopp fått meg akvarie og har tatt over en kampfisk fra en venninne. Litt av årsaken til at jeg tok over fisken er at den hadde bodd i en liten bolle i omlag 2 år, og jeg syntes synd på den og tenkte at jeg skulle klare å stelle bedre med fisken selv.

Problemet er at fisken lider av en eller annen sykdom som jeg ikke helt klarer å identifisere. Venninnen min mener det er snakk om finnråte, men dette syns jeg ikke stemmer med beskrivelser jeg har lest på nett. Jeg har lest igjennom artikkelen "Om sykdom", men føler ikke at dette ga meg nok kunnskap til å gi fisken en sikker diagnose. Den har en slags hvit kul, med noe røde streker og prikker i, bak på ryggen og jeg tenker at det må enten være noe soppinfeksjon eller eventuelt en svulst. Jeg legger ut bilder her i håp om at noen kan fortelle meg hva det er, og (om mulig) hvordan jeg kan kurere fisken min.

Vil forøvrig legge til at det ser ut som fisken har det relativt greit; den spiser med en gang jeg gir den mat og den svømmer ganske raskt når den først beveger seg. Siden den kom til sitt nye hjem i går har den holdt seg ganske mye oppe i det ene hjørnet av akvariet, men det tenker jeg at skyldes at den trenger tid til å tilpasse seg og sånt (?).

Håper noen kan hjelpe meg her, det hadde jeg satt stor pris på.

Hilsen Veronica
Ligner "svulsten" på dette?

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=17028

Jeg fikk se en fisk som ble gitt til en dyreklinikk som hadde en kvise og det lignet også litt. Ihvertfall mente fagfolkene at det var ei kvise.

Er vannverdiene fine?

Litt unormal oppførsel er vanlig rett etter omplassering.
Hei.

Har opplevd dette selv når jeg overtok en kampfisk med lignende problem. Jeg vet ikke helt va det er men det gikk over etter ca 3 mnd tid. Så lenge den spiser å svømmer normalt er nok alt iorden. Ganske vannlig at kampfisker holder seg i ro. Noen er roligere en andre og motsatt.

Gi den mat å sjekk at den er i livlig form i løpet av dagen (uten at du pikker på glass eller lignende) så går det nok bra... Lykke til
Det ser ikke bra ut. Bildene er veldig mørke men det ser jo ut som om hele ryggfinna er borte, og at det hvite/røde er et sår. Har den vært behandlet for finneråte?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap