Ta med akvarievann til jobbens labratorie. hva kan jeg teste?

Som overskriften sier har jeg tenkt og ta med meg akvarievann på labratoriet på jobben. Labratoriet brukes i hovedsak til å analysere gjødsel, og det er flere ulike instrumenter, maskiner, syrer og lignende som kan brukes. (svovelsyre, lut, indikator væsker, titrering, pipetering, o.l.)

Siden jeg kun er sommervikar og er opplært til analysering av gjødsel, og ikke er noen kjemiker så er jeg ikke helt inne på kjemiens verden og hvordan jeg kan utnytte den fullt ut. Jeg skal få målt nøyaktig PH i Ph-maskinen, men mer enn det har jeg ingen anelse på hvordan jeg kun utnytte labben. (Har selvsagt fått lov til sjefen og analysere vannet).

Hjemme har jeg målesett som måler GH og NO3 (om jeg husker rett), og det står selvfølgelig ikke på pakkningen hvilke kjemikalier flaskene inneholder.

Hadde vært gøy å kunne analysere akvarievannet på labratoret for ren nysgjerringhets skyld. Takker for svar og spesielt om noen vet hvordan en går frem i prosessen for å komme fram til svar
Det som også kunne vært spennende er å sammenligne hvilke 'svar' du får fra testene du har kjøpt vs. utstyr du har tilgang på i labben.
For å se hvor nøyaktige de er.
Det var en god ide. Får prøve å gjøre litt research på hvilke kjemikalier som testsettene inneholder
Du skulle hatt tilgang til alle typer dråpetester fra mange produsenter og laget en skikkelig test

Paranoid som jeg er så tenker jeg ofte at jeg ikke vet om jeg kan stole på testresultatene.
De relativt enkle dråpetestene må egentlig settes i kategorien "bøttekjemi", og er således ikke 100% nøyaktige eller pålitelige. Men det er det nærmeste vi kommer til noe som er brukbart i en akvarists hverdag.

Hvilke kjemikalier som brukes i testsettene, og ikke minst konsentrasjonene, blir til en viss grad gjetning, da bransjen som vanlig ikke oppgir sine "hemmeligheter". Men det fins haugevis med kjemi-litteratur på nettet om testmetoder. På en proff lab har dere vel noen kjemikere som kan svare på og eventuelt anbefale testmetoder for f.eks. nitritt og ammoniakk...alt etter hvilke kjemikalier og indikatorer som fins på lab'en.
Har kommet fram til at jeg kan teste bl.a ammoniakk og kalium ved å gjøre de samme testene som jeg ellers ville ha gjort på jobben. Men så lurer jeg på hvor i landet jeg kan forvente at bla nivået på ammoniakk vill ligge for et akvarium isteden for kloakkprøver som har betydelig større mengder ammoniakk enn akvarie. Er kalium noe som kan være av interesse å prøve og ta en måling av, eller har det ingen ting å si for akvariekjemien?
Ammoniakk er svært giftig for fiskene. I et fungerende akvarium skal nivået være null, det er derfor vi "dyrker" frem filterbakterier for å "spise" opp dette avfallsstoffet. Samme med nitritt. Nitrater derimot kan hope seg opp i vannet og være til skade for fiskene...det er en av grunnene til at vi bytter vann. Men noe nitrat er nødvendig som lett tilgjengelig nitrogen for plantene (10-20ppm).
Under innkjøring, før bakteriefloraen i filteret er etablert, vil derimot NH3/NH4 være å finne i vannet. Nivået bør da ligge på ca. 3-5ppm.

Kalium er forsåvidt interessant, for plantene har behov for dette i sin stoffomsetning. Nivået bør ligge på 20-30ppm. Fosfat er viktig av samme grunn, bør ligge rundt 0.3-0.5ppm. Andre sporstoffer (Fe, Mn, Zn, Mg, Cu, B) bør også finnes, men her er mengdene/behovet naturligvis svært små. Alt dette er stoffer vi tilfører gjennom plantegjødning.
Veldig interessant da skal det ikke være noe problem å finne ut kalium i akvarietvannet. Ammoniakk kan bli litt tricky å finne svar på hvis den skulle ligge på null, men blir skøy å undersøke uansett. Fosfat mener jeg og ha sett en "oppskrift" på så skal se om det bli tatt prøve på det også skal forhøre meg med kollegaene mine pg dem vet hvordan nitrit/nitrat måles og sammenligne det evt svaret med testsettet jeg har hjemme.

Når en måler GH/ hardhet i vannet, hvilke stoffer er det som blir sjekket?
GH (totalhardhet/permanent hardhet) måler innholdet av fler-verdige kalsium og magnesium-ioner.
SilverShaded
De relativt enkle dråpetestene må egentlig settes i kategorien "bøttekjemi", og er således ikke 100% nøyaktige eller pålitelige.

Men hvor stor nøyaktighet trenger vi egentlig?
På noen områder, ikke særlig stor. Om jeg har 0.7 eller 0.9 i nitritt-verdi er uviktig, jeg vil vite om jeg har eller ikke har NO2 i vannet mitt. pH derimot vil jeg gjerne ha mest mulig nøyaktig, ned til tiendedelen. Og jeg vil gjerne vite om jeg 15 eller 30 i nitrat-verdi...en test jeg finner vanskelig å lese og vanskelig å sette lit til. Jeg føler egentlig at halve vitsen med å teste et oppegående kar er å følge med på eventuelle endringer, slik at jeg kan ta grep når/hvis det er nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap