Innkjøring av akvarium. hjelp!!

Hei, jeg skal snart få meg et nytt akvarium på 110L. Jeg har sett litt på salmiakk metoden, men skjønner ikke helt hvor mye og hvor ofte jeg skal ha det oppi vannet, og skal du ha planter oppi akvariet med den metoden?

Siden jeg ikke helt forstod salmiakk metoden tenkte jeg å innkjøre det med bare planter og gi litt fiskemat, men er dette godt nok. Og hvor mange planter bør jeg da ha? Er litt forvirret, kan noen gi meg råd om begge metodene om deres erfaringer og hvordan dere gjorde det
Du må kjøpe deg vanntester for ammoniakk og nitritt.

Jeg gjorde det ved at jeg tilsatte ca 5 ml og testet ammoniakk nivået i vannet. Etter noen dager begynte ammoniakk nivået å gå ned og da tilsatte jeg litt mere slik at nivået holdt seg stabilt. Etter hvert økte nivået av nitritt som noen dager senere gikk ned. Da nitritt nivået begynte å synke sluttet jeg å tilsette salmiakk. Byttet nesten alt av vann og kjøpte de fiskene jeg hadde sett meg ut

under innkjøring var det bare vann, sand og dekorasjoner i karet. Vet ikke hvordan planter reagerer. Tok ikke så lang tid å kjøre inn hos meg siden filteret ikke var helt nytt og rent fra før

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

I inlegg nummer 7 forteller Sigmund om sin innkjøring med Salmi
Det er helt greit å ha planter i akvariet under innkjøring. De får en flying start med alle nitrogenforbindelsene i vannet.

Ellers fins det massevis av tråder om innkjøring her på forumet, det er bare å søke så du kan lese deg opp.
Hele ideen med salmi-innkjøring er å holde ammoniakk-nivået noenlunde konstant på 3-5 ppm...og vente mens bakteriene vokser frem. Innkjøring med fiskefor er forsåvidt det samme, bare litt vanskeligere å kontrollere mengdemessig. Fiskefor må brytes ned til ammoniakk først, noe som tar tid. Salmi derimot gir umiddelbart ammoniakk i vannet, er lett å måle, og er altså en slags "fast food" for bakteriene i oppstartsfasen.

Salmi-metoden i fast forward :
1. Man tilsetter Salmi etter salmi-kalkulatoren.
2. Etter 7-10 dager vil ammoniakk-nivået begynne å synke.Fra da av må det måles hver dag og fylles opp med salmi etter behov. Samtidig går nitritt-verdien i taket.
3. Etter 3-4 uker vil nitritt-nivået begynne å synke. Man fortsetter som før, til 3-5ppm ammoniakk, og all nitritt som følger med, forbrukes på ett døgn.
4. Man gjør et stort vannbytte for å bli kvitt en del oppsamlet nitrat...og setter inn fisk litt og litt.
Men hvor mange planter er ideelt å ha i om jeg ikke bruker salmi metoden?
Har ikke så mye å si hvor mange du har igrunnen. Ta de plantene du har planlagt å ha i karet ditt, det går fint det
Dette er det umulig å svare på, fins ikke noe som er riktig eller galt. Det er jo ditt akvarium og DIN smak. Tenk ut hvordan du vil ha det, og velg planter etter det. Det eneste du bør huske på er å ha noen hurtigvoksende planter på lista...det minsker sjansene for algeproblemer.
Hvilke tester burde jeg kjøpe, jeg vet jeg skal kjøpe JBL sine dråpetester men hvilke av de er virkelig nødvendige??
PH NH4 og NO2 er de viktigste. Deretter GH og NO3. Du kan jo kjøpe et sett.
Limbeck
PH NH4 og NO2 er de viktigste. Deretter GH og NO3. Du kan jo kjøpe et sett.


Men det er billigere å kjøpe de fem testene hver for seg enn å kjøpe dem i sett og i settet får jeg med andre tester som jeg ikke tror jeg får brukt for, da mener jeg det største testsettet til JLB. Og det er ingen sett med bare de i. Har jeg virkelig brukt for alle de testene i det store settet?
Jeg kjøpte det store settet ved en feiltagelse

Men nei. Mange av testene i det største settet er mye mere viktig om du hadde hatt saltvanns akvarie. Jeg synes JBL sitt lille sett er litt rart satt sammen. Jern er forsåvidt viktig for de fleste planter. KH er grei nok men GH og NH4 er i mine øyne mye viktigere.

Kanskje noen andre kan forklare hva som er så viktig med KH? Det stabiliserer PH slik at det skal større mengde til for å forandre den, men jeg ser ikke helt den store nytten. NH4 er jo direkte giftig for fiskene, og GH er det somme fisker som er veldig følsomme for.
Limbeck
Jeg kjøpte det store settet ved en feiltagelse :) Men nei. Mange av testene i det største settet er mye mere viktig om du hadde hatt saltvanns akvarie. Jeg synes JBL sitt lille sett er litt rart satt sammen. Jern er forsåvidt viktig for de fleste planter. KH er grei nok men GH og NH4 er i mine øyne mye viktigere. Kanskje noen andre kan forklare hva som er så viktig med KH? Det stabiliserer PH slik at det skal større mengde til for å forandre den, men jeg ser ikke helt den store nytten. NH4 er jo direkte giftig for fiskene, og GH er det somme fisker som er veldig følsomme for.


ja jeg tror jeg skal kjøpe det store settet tror jeg skal kjøpe det fra aquamanias.no. vet noen hvor mye det koster på vanlige dyrebutikker??
Vel

Et Tetra NH4 test koster 199 på Zoo 1 i Orkanger og på Aquamanias koster det 109.
Jeg tenker at det viktigeste er PH, GH, KH, NH4, NO2 og NO3 og det koster (på aquamanias.no) 634kr om du kjøper det hver for seg. Har jeg rett i at det er dem som er de viktigeste og det er jo flere typer PH testermhvilkenskal jeg kjøpe? 3,0-10,0 eller 6,0-7,6 eller 7,4-9,0
Kommer vel mye an på hvilken PH du vil ha i karet og hvor nøye det er at den er nøyaktig. Somme fisker er veldig nøye. Serlig om du vil ha dem til å yngle.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap