Hjelp! har fått egg!

Endelig!! Etter 1,5 år har jeg fått egg for 2. gang. første gang så visste jeg ikke va de var, og etter at jeg fant ut, så blei de spist opp....

Denne gangen har jeg plukket opp eggene sammen med et planteblad og lagt dem i en stor glassbolle.

Hva gjør jeg videre??
Hvor lang tid tar det før de klekkes?
De som har hvitt utvekst uttapå men klistra på egget, er de bare å kaste?
har 5 egg, 2 med hvitt utvekst/sopp og 3 helt fine
Corydoras trilineatus!
rettelse... 36 egg and still counting!!!!
edit: totalt antall egg: 37!
Så det nå ja, håper Moen med skikkelig peiling kan fortelle deg, for opplever noe av det samme hær, gøy å visst
Kanskje litt tips og lærdom her

Elers kan du søke på oppdrett av Corydoras ,masse tips som ligger ute her på forumet.
Takk for svar.

Er Trilineatus egg.

Har lenge fôret dem med tabletter som synker i bunn, også spiser de av og til restene fra guppyene som får flak fôr.
Men, for 3 dager siden ga jeg dem artemia og røde mygglarver og vips så var det lek og 37 egg! Hunnen var synlig gravid lenge så det ut som?

Ser ut som de likte den maten ihvertfall. Skal fortette å fôre med det et 2-3 ganger i uka.

Har drevet og lest litt og tror jeg har gjort det meste riktig nå.

Plukket ut alle eggene jeg fant, 5 var klistret på glasset og de andre 32 var på en stor plantebusk jeg har.

Alle ligger nå i en isboks på 2 liter, som ble renset mange ganger med kokende/varmt/kaldt vann. Vannet har romtemperatur, vil tippe 23-25 grader da rommet mitt er litt varmere enn 20.
Akvariet på 60 liter har konstant 25 grader uten varmekolbe, og jeg har kjent med fingeren neddi både isboksen og akvariumet og begge ga lignende temp. følelse.

Jeg dro så avsted til dyrebutikken og handlet inn en luftpumpe med alt tilbehør, så nå har jeg sirkulasjon og bobler i vannet. Styrken kan justeres og jeg har det på medium ca.
Har en isboks til med lokk med vann i seg som jeg har på rommet, med helt rent vann for vannskifte i morgen. Leste at det var lurt å klargjøre vannet slik at det har riktig temp i morgen når skiftet skal utføres, da eggene/yngelen ikke liker store temp. forandringer.

2 av eggene var helt hvite inni, de tok jeg bort.

Dette blir spennende å følge med på, første gang jeg har egg som jeg gjør noe med

Tips og triks ønskes!
Har du også fått egg?? Tråd?
Ja sykt gøy
Dag 2:
Skiftet vann, det gikk smertefritt! =)

Undersøkte eggene. Av 35 egg var 5 av dem helt hvite i midten, så de ble fjernet.
30 egg ser helt friske ut.

Har forsøkt å ta et bilde til dere, og den blåe dingsen på venstre side er der boblene kommer ut fra =)

Dag 3:
Vannskifte er utført!

Stirra på eggene en stund og kunne se at noen av fiskene beveger seg inni eggene!!!
Dag 4:
Vannskiftet gikk som planlagt!

Flere som viser bevegelser inni egget, noen ser mer klare ut for å flekkes enn andre, så om noen klekkes i morgen så vil helt sikkert flere klekke etterhvert=)

Oppdaget 1 hvitt egg i dag og så er nede i 29 egg av 37, helt greit tall, får håpe at minst 20 klekker og overlever =)
Dag 5!

Utførte vannskifte, og en time senere så har 3 klekket !!

De svømmer rundt som bare det og man ser plommnen tydelig, DETTE ER MORRO!!
Dag 6!

ser ut som 26 av 29 svømmer fint og har klekket, skal sjekke igjen nå.
Fått kjøpt yngelfor og en nytt plastkar til dem =)!
Bilder kommer etterpå =)
EDIT: Da er 27 klekket og friske og raske hittil, dem svømmer fort eller så ligger dem i en klynge.
om 2 dager begynner jeg foringen. =)

Litt vanskelig å se dem, men de mørke prikkene er hodet, de har foreløpig nesten helt gjennomsiktige kropp.

Så gøy! :)
Gratulerer med yngel Har selv tenkt å starte et cory kar på 60 liter. Har du noen gode tips om jeg er så heldig å får egg? for.eks hvakan jeg ha dem i som er billig og hva jeg trenger.
åssen filter har du der til dem? Svampfilter? Hvor stort er det plastkaret
Lompus
Gratulerer med yngel ;) Har selv tenkt å starte et cory kar på 60 liter. Har du noen gode tips om jeg er så heldig å får egg? for.eks hvakan jeg ha dem i som er billig og hva jeg trenger.

Tusen takk! =)
Hvilke Cory tenker du å ha?
Har 60L selv =)

Er du så heldig og får egg, så er rådet mitt å plukke ut eggene så fort du kan, MEN vær veldig forsiktig med å plukke dem opp, de knuser veldig fort. Plukka ut 37stk nå og ødela 0! Så bruk pekefingeren og bare stryk pekefingeren over egget, egget vil klistre seg fast.

Legg eggene i en plastboks enten isboks 2-3L eller egen plastboks slik jeg har lagt dem i nå. kosta 139 hos dyrebutikken.
det VIKTIGSTE er rent vann, daglig bytte av all vannet og vanntempen må være nesten helt lik vannet de er i. Så romtemp.
Luftpumpe for sirkulasjon og oksygen må du ha, da minsker du sann. for sopp/mugg på eggene.

Anbefaler at du googler : corydoras yngel/opdrett. Da dukker MONA sin tråd opp på 70 sider i et annet nettforum, der leste jeg de 10-15 første sidene og lærte det jeg trengte.

Tilfeldig bekjentskap
© Sigmund Hansen
Reklame for plussmedlemskap