Lengre transport av fisker i personbil- hva er best?

Da jeg begynner som student til høsten, ønsker jeg veldig å kunne drasse med meg akvariene (35 og 60L) Om dette blir tillatt i den fremtidige boplassen(!) Jeg ser mørkt på å la dem være igjen hjemme da de ikke vil få det stellet de vil trenge. Om flyttingen blir for stor påkjenning for fiskene blir de solgt i nærområdet.

Flyttingen går fra et stykke utenfor Bodø, Nordland og hele veien opp til Tromsø. Jeg har ikke planlagt selve turen noe særlig, men jeg lurer på hvordan og på hvilken måte som er best for fiskene å bli pakket ned og transporteres. I tillegg lurer jeg også på hvordan jeg kan ivareta bakteriekulturen i filtrene best mulig slik at oppstarten igjen kommer best mulig igang. Bør fiskene behandles med noe etter transport? Leste at esha 2000 kunne være lurt å medisinere fiskene med etter transport?

Tenke jeg kunne pakke fiskene porsjonsvis med 4-5 fisker i hver pose og tilslutt plassere alle i en isoporeske eller noe lignende som holder det isolert og mørkt. Kan dette være en ide? Fiskebestanden består for det meste av platy(5-10), kampfisk(6), corydoras(3), ancitirus(5), eplesnegler(4), og neon/cardinal tetra(10).
Hvor lang tid bruker du på turen, og kjører du i en etappe?
Fiskene har vel en temmelig lang tur når de fraktes til butikken? Tror det går bra å ta med seg fiskene.
De fleste av disse fiskene er vel noe du enkelt kan få solgt og senere kjøpt i Tromsø?
Ved transport bør de ikke fores de siste dagene slik at avfallstoffer ikke bygger seg opp i posene. kampfiskene og coryene trekker luft fra overflaten.

Ang filter så kan du jo avtale med noen akvarister i trømsø om å få litt filterguffe for oppstart av akvarier? Hvis ikke kjøpe deg 12volts eller batteridreven sirkulasjonspumpe-

Lykke til.
Takk for svar Vet ikke hvor lang tid turen tar, men blir en del timer på veien. Bli nok å ta hele turen i en etappe hvis det lar seg gjøre. De fleste fiskene er av eget oppdrett så vil heller forsøke å ta med med enn å kjøpe nye det er sikkert noen akvariegrupper på facebook i Tromsøområdet jeg kan forhøre meg med ang filtergugge om jeg ikke finner sirkulasjonspumpe.
Er der forresten noe annet som kan være lurt å tenke på før-under- og etter turen?
Planlegge. Pakk ned alt slik at fiskene er de siste som pakkes ned og gjør så mye som mulig klart til å sette opp akvariene i en fart.
Kjøp deg bøtter på biltema med lokk. Enklere og lufte underveis og sjekke at alt står bra til. Det finnes mye bedre bøtter, men disse er billige. Kjenner du noen som driver med saltvann er bøttene til H2 oceansalt helt fantastiske. sterke og kan stables i lett som bare det i høyden.
Co2 tab hørtes lurt ut. Skal se om jeg får tak i sånn type bøtte med tett lokk. Hadde vært svært upraktisk med flom i bilen
Er vel ikke vanskeligere enn å gå inn på gulesider.no og sjekke hvor lang tid reisen tar.
På auksjoner oppbevares fisk i pose over 10 timer, alt som trengs er kanskje en liten lufting underveis.

Er ikke reiseveien mer enn 12 timer holder det å pakke fisken separat (nok poser), stabil temp og litt lufting underveis.
Da er det bestemt at noe av fisken blir med. 15 babyplaty, ancitirus, corry og epler, resten blir solgt. Bilturen vil ta rundt 6-7 timer om fergene går som de skal.

Siden jeg ikke har sirkulasjonspumpe av noe slag, er det noe håp å berge filterbakterier, eller er det lost case? Kan det holde at jeg rører rundt i suppa en til to ganger i timen eller noe slikt? Har meldt med inn i akvarieside på facebbok, og satser på at noen er behjelpelig med filtergugge om det skulle bli krise.

rettelse: 9 Timer kjøretur
Har kjøpt fisker i tyskland noen ganger, har da bare hatt de i poser. Reisetid ca 12 timer.
Fiskene tror jeg vil klare seg. Er mer filteret jeg tenker på, om bakteriene kommer til å overleve om jeg rører litt i bøtta noen ganger i timen? Eller er det bare å vaske pumpene og satse på filtergugge i Tromsø?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap