Svømmer fort nedover....!

Den minste tigerbarben min svømmer hele tiden i full fres nedover, tydelig at den har no trøbbel med svømmeblæra. Den blir bra rett etter vannbytte, men blir sånn igjen etter et par dager. Skifter 1/3 1 gang i uka.

Bør den avlives? Ingen av de andre er sånn. Hva kommer dette av?

Ser at den har blitt litt 'hakkekylling' også.

Tror ikke jeg overforer. Se mer info på min medlemsside.
Hvordan er vannverdiene? Ammoniakk, Nitritt, PH, GH
Limbeck
Hvordan er vannverdiene? Ammoniakk, Nitritt, PH, GH

Eh, jeg vet ikke. Hun jeg fikk hele akvariet av sa at jeg ikke trengte å sjekke vannverdiene, for disse fiskene tålte det meste og de hadde aldri hatt noen problemer. Men jeg skal kjøpe et testkit asap, for jeg føler at jeg er iferd med å gjøre noe feil, selv om jeg gjør akkurat det samme som hun gjorde og fortalte meg. Det er jo ikke samme vannet da, det kan vel ha betydning regner jeg med.
At en fiskeart er robust betyr vel ikke at man skal la være å gi den bra vannkvalitet og et godt liv ? Slik tenking forstår jeg meg ikke på...

Uansett, så er det "normalt" med hakkekyllinger i en barbestim. Men som oftest går dette greit, så lenge fiskene har de betingelser de trenger. Når det gjelder tigerbarber, betyr dette klart vann med litt bevegelse, god svømmeplass og noen høye planter hvor de kan stikke seg vekk. I en 60-liter, og med så lite planter som du har, burde man desverre ikke holde tigerbarber. Ikke ildhale heller.
SilverShaded
At en fiskeart er robust betyr vel ikke at man skal la være å gi den bra vannkvalitet og et godt liv ? Slik tenking forstår jeg meg ikke på... Uansett, så er det "normalt" med hakkekyllinger i en barbestim. Men som oftest går dette greit, så lenge fiskene har de betingelser de trenger. Når det gjelder tigerbarber, betyr dette klart vann med litt bevegelse, god svømmeplass og noen høye planter hvor de kan stikke seg vekk. I en 60-liter, og med så lite planter som du har, burde man desverre ikke holde tigerbarber. Ikke ildhale heller.

Jeg prøver jo å gi fiskene mine et godt liv (!), jeg bare har ikke testet vannet ennå - har hatt akvariet i en måned eller noe sånt. Jeg mente overhodet ikke at siden de er robuste så skal jeg ikke ta vare på dem.

Jeg skal hvertfall få sjekket vannverdinene så fort jeg kan. Er det noe annet jeg kan gjøre, annet enn å skaffe meg større akvarium og flere planter....? Hvor stort mener du jeg burde hatt til fiskene mine?

Kommer til å gi bort Gibby'en min, og heller skaffe meg noen mindre algespisere...
SilverShaded
At en fiskeart er robust betyr vel ikke at man skal la være å gi den bra vannkvalitet og et godt liv ? Slik tenking forstår jeg meg ikke på... Uansett, så er det "normalt" med hakkekyllinger i en barbestim. Men som oftest går dette greit, så lenge fiskene har de betingelser de trenger. Når det gjelder tigerbarber, betyr dette klart vann med litt bevegelse, god svømmeplass og noen høye planter hvor de kan stikke seg vekk. I en 60-liter, og med så lite planter som du har, burde man desverre ikke holde tigerbarber. Ikke ildhale heller.

Og det er vel ikke pga lite plass eller lite planter at denne ene flyter opp bak, vel?
Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg har et par råd når det gjelder det å være nybegynner på akvaforum- er det selv, og en tanke oppgitt.
Jeg har opplevd at mye av det som postes i nybegynnerforumet møtes bare med besserwisser-ovenfra-og-ned-holdningfra "gamlekara".
Poster du i for eksempel sykdomsforumet får du mye mer seriøse svar.
Ikke la deg provosere, jeg tror ikke de gjør det med vilje, og kunnskap, det har de.
Men noen ganger kan det virke som om man liksom må skoldes litt før man får "være med i klubben".
Jeg for min det har endt opp med å heller nerde meg fram til svarene selv på grunn av dette..

Lykke til!
Ikke meningen å virke overlegen på noen måte. Og det bør jeg ikke heller siden jeg egentlig bare er en nybegynner jeg også

Den reagerer posetivt på nytt vann sier du? Da kan du gjøre det. Hver dag om du har tid.

Det er veldig typisk at somme Mollyer "svømmer rart" de siste dagene før de skal føde. Det skal være fordi den er så full av yngel at svømmeblæren blir liggende litt "feil" og fisken mister balangsen. Alle levendefødere skal ha det problemet. Jeg vet ikke om Barber er levendefødere?

Ellers så kan det være noe galt med svømmeblæren da. Da ligger den tynt av desverre.

Ellers er "unormal oppførsel" ofte en reaksjon på feil eller dårlig vann.
Mitt innlegg var overhodet ikke ment som noen "skolding", kun tørr faktisk informasjon. Hvis min skrivestil virker ovenfra-og-ned på noen er det utilsiktet, jeg er bare ikke flink til å "pakke inn" ting. I tillegg er det faktisk ganske leit å se, gang på gang på gang, at fisker holdes under forhold som skader dem. Og at man får kjeft fordi man står opp og sier fra.
Jeg sier ikke at du ikke tar vare på fiskene dine...bare at du har overtatt fra den tidligere eier et mangelfullt utgangspunkt for å holde fisk.

Tigerbarber er raske, "urolige" svømmere, og er sjelden i ro. De trenger plass å strekke ut på, slik at deres naturlige stimoppførsel kan utfolde seg og frustrasjoner mellom individene unngås. Så jeg ville personlig ikke holde dem i et kar som er mindre enn 75 cm langt. Hvis man da tenker seg f.eks. et akvarium som 75x35 i bunnflate og 40 cm høyt, så blir det litt over 100 liter.

En annen ting er at tigerbarber har en tendens til å svømme med nesa litt nedover uten at dette betyr at de syke. De er altså ikke de mest "vannrette" fiskene. Hvis denne spesielle fisken er liten, er den antagelig en hakkekylling og vil desperat lete etter et sted å gjemme seg. Men det er selvsagt mulig at den faktisk er syk, kanskje du kan si litt mer om hvordan den oppfører seg ? Som Limbeck sier, hvis den blir bedre av vannbytter er det nærliggende å tro at vannkvaliteten ikke er ideell, men vanntester vil vise om det er tilfelle. I mellomtiden er det fint å bytte litt vann hver dag.

Leopardus
Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg har et par råd når det gjelder det å være nybegynner på akvaforum- er det selv, og en tanke oppgitt. Jeg har opplevd at mye av det som postes i nybegynnerforumet møtes bare med besserwisser-ovenfra-og-ned-holdningfra "gamlekara". Poster du i for eksempel sykdomsforumet får du mye mer seriøse svar. Ikke la deg provosere, jeg tror ikke de gjør det med vilje, og kunnskap, det har de. Men noen ganger kan det virke som om man liksom må skoldes litt før man får "være med i klubben". Jeg for min det har endt opp med å heller nerde meg fram til svarene selv på grunn av dette.. Lykke til!

Takk for rådet - jeg vel merket litt til det der ja
Jeg prøver å nerde meg frem til svaret først selv. Fordelen med det er at man slipper en del synsing også.
Tusen takk!
Limbeck
Ikke meningen å virke overlegen på noen måte. Og det bør jeg ikke heller siden jeg egentlig bare er en nybegynner jeg også :) Den reagerer posetivt på nytt vann sier du? Da kan du gjøre det. Hver dag om du har tid. Det er veldig typisk at somme Mollyer "svømmer rart" de siste dagene før de skal føde. Det skal være fordi den er så full av yngel at svømmeblæren blir liggende litt "feil" og fisken mister balangsen. Alle levendefødere skal ha det problemet. Jeg vet ikke om Barber er levendefødere? Ellers så kan det være noe galt med svømmeblæren da. Da ligger den tynt av desverre. Ellers er "unormal oppførsel" ofte en reaksjon på feil eller dårlig vann.

Ingen fare, syns ikke du var overlegen

Jeg skal bytte vann i dag, og gjøre det så ofte jeg kan de neste dagene og se om det hjelper. Pluss teste vannet.
Den er nok ikke fødeklar tror jeg, selv om det er en hunn. Da hadde den vel vært tykk. Hun her er mye slankere enn de andre hunnene - trimmer mer ...

Hun er faktisk litt bedre nå, uten at jeg har gjort annet enn å ha av lyset i natt ... Merkelig.
SilverShaded
Mitt innlegg var overhodet ikke ment som noen "skolding", kun tørr faktisk informasjon. Hvis min skrivestil virker ovenfra-og-ned på noen er det utilsiktet, jeg er bare ikke flink til å "pakke inn" ting. I tillegg er det faktisk ganske leit å se, gang på gang på gang, at fisker holdes under forhold som skader dem. Og at man får kjeft fordi man står opp og sier fra. Jeg sier ikke at du ikke tar vare på fiskene dine...bare at du har overtatt fra [I]den tidligere eier[/I] et mangelfullt utgangspunkt for å holde fisk. Tigerbarber er raske, "urolige" svømmere, og er sjelden i ro. De trenger plass å strekke ut på, slik at deres naturlige stimoppførsel kan utfolde seg og frustrasjoner mellom individene unngås. Så jeg ville personlig ikke holde dem i et kar som er mindre enn 75 cm langt. Hvis man da tenker seg f.eks. et akvarium som 75x35 i bunnflate og 40 cm høyt, så blir det litt over 100 liter. En annen ting er at tigerbarber har en tendens til å svømme med nesa litt nedover uten at dette betyr at de syke. De er altså ikke de mest "vannrette" fiskene. Hvis denne spesielle fisken er liten, er den antagelig en hakkekylling og vil desperat lete etter et sted å gjemme seg. Men det er selvsagt mulig at den faktisk er syk, kanskje du kan si litt mer om hvordan den oppfører seg ? Som Limbeck sier, hvis den blir bedre av vannbytter er det nærliggende å tro at vannkvaliteten ikke er ideell, men vanntester vil vise om det er tilfelle. I mellomtiden er det fint å bytte litt vann hver dag.

Det går helt fint, bare virket litt sånn. Man skal selvfølgelig si ifra hvis noe er feil, men husk at nybegynnere er nybegynnere da. Vi gjør ikke feil for å vanskjøtte fiskene liksom... Og grunnen til at jeg spør her, om forskjellige ting, er jo nettopp for å lære mer om min nye hobby slik at fiskene skal ha det optimalt - for jeg fikk ikke så mye info fra tidligere eier.

Jeg har kikket litt på finn osv på akvarium på mellom 100 og 200 liter.

Hun lille svømmer i full fres, hele tida, nesten rett nedover. Virker stressende og hun må jobbe fælt for å flytte seg fra dem som evt kommer etter henne. Det er det egentlig. Hun gjør bare dette hele tiden. Spiser normalt. Men nå som lyset har vært av hele natta, og jeg har ikke skrudd det på ennå - prøver å ikke ha for mange timer med lys (står på fra middagstid/ettermiddag til tolv/ett), så er hun normal igjen. Svømmer normalt nå.

Skal prøve hyppige vannbytter og teste vannet. Takk for råd.
SilverShaded
Mitt innlegg var overhodet ikke ment som noen "skolding", kun tørr faktisk informasjon. Hvis min skrivestil virker ovenfra-og-ned på noen er det utilsiktet, jeg er bare ikke flink til å "pakke inn" ting. I tillegg er det faktisk ganske leit å se, gang på gang på gang, at fisker holdes under forhold som skader dem. Og at man får kjeft fordi man står opp og sier fra

Jeg vet, det var ikke personlig ment heller.
Du er jo faktisk en av dem som oftest kommer med gode svar på "dumme"spørsmål.
Jeg synes bare å se at HI følte seg litt angrepet (utilsiktet eller ei) og ville oppmuntre henne til ikke å ta det innover seg.
Men jeg ser det stadig, og jeg sikter ikke personlig til dere to som har svart her, at nybegynnere får passet grundig påskrevet i form av svar som ikke er svar på spørsålene deres, men heller et bombardement av formaninger og formuleringer de ikke har noen forutsetning for å forstå, og en underliggende tone som sier at "hvis du er så dum, burde du ikke hatt fisk".
Man kan miste motet av mindre.
Kanskje alle burde bestrebe seg på å være litt mer oppmuntrende, hvis man ønsker rekruttering til hobbyen?
Selv om tørre fakta er det de trenger, og de strengt tatt burde tatt seg bryet med å sjekke det i forkant.
Det er faktisk sånn at for hver seniorakvarist finnes det 20 nybegynnere som lurer på hva de skal gjøre med de gravide guppyene sine.
Og det skal være rom for alle, eller...?

Men nå skal jeg ikke kuppe tråden med moralprekener..
Det er viktig for mange fisker at det er en "natt/dag" rytme i lyset i akvariet.
Klart det skal være rom for alle ! Men har du tenkt på hvorfor det er 20 nybegynnere for hver "senior" ? Det tror jeg nettopp er fordi sistenevnte gruppe går lei av å bli kallt besserwissere og forståsegpå'ere og diverse slike ting. Og da er det så mye lettere å bare fjerne seg herfra og slutte å bry seg om det hele. Hva gjør man når noen gir helt feilaktige råd...og hva gjør man når folk spør og ikke tåler svaret de får ? Enklere å tenke "jaja, la nybegynnerne koseprate og feilinformere hverandre, jeg orker ikke mer". Men, så er det fiskene da, DE trenger hjelp ! Og så fortsetter man en stund til, forsøker å gi matnyttig hjelp...

Jeg prøver ihvertfall å ordlegge meg på en måte som er forståelig for alle, uansett erfaringsnivå, og samtidig være imøtekommende, ikke for skarp. Men det er umulig å se inn i PC'n og gjette seg til hvordan ordene blir oppfattet. Derfor skjønner jeg dem som trekker seg vekk når de blir møtt med fiendtlighet. Så dette med å være tolerante bør slå begge veier, ikke sant ?
Limbeck
Det er viktig for mange fisker at det er en "natt/dag" rytme i lyset i akvariet.

Ja, jeg prøver å ha ca lik tid hver dag - og det blir vel rundt 8-9 timer lys hver dag. Pluss det lille dagslyset de får med seg først da.
Oppdatering...
Nå er hun i gang igjen. Var normal igjen i formiddag (mens lyset var av) og nå som jeg har satt på lyset og gitt dem mat (flakmat), så flyter hun opp igjen. Kan det ha noe med maten å gjøre?? De får jo akkurat samme maten som de alltid har fått..!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap