Hei! Scalarene mine legger jevnlig egg på plastbeskyttelsen rundt pumpen i selskapsakvariet. Ingen sverdplanter later til å falle i smak, men de er nå ganske stusselige. Pussig nok, siden alle de andre plantene klarer seg bra. Hver gang blir eggene spist rundt tredje dagen.
I hvert fall - denne gangen bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. De legger egg rett ved vannstrålen fra pumpen, og står i de underligste vinkler hver gang jeg titter på dem når lyset er av, så jeg bestemte meg for å slå av den innvendige pumpen. Den store utvendige får selvsagt stå på, og en powerhead skaper forhåpentligvis nok strøm for mallene. Resten av innvånerne i akvariet på 180 L er: 3 mellomstore Golden Nugget, 5 store ancistrus og 5 serpatetra. Jeg ser ingen av disse nærme seg eggene.
Så til hovedspørsmålet: Kan det bli noen nevneverdige negative konsekvenser av å slå av innvendig pumpe, mon tro?
Og ekstraspørsmål: Forslag til hvordan beskytte eggene litt? Regner med at de ikke tåler å skrapes av? Må dette bare gå sin gang?