Scalareegg + filteraktivitet

Hei! Scalarene mine legger jevnlig egg på plastbeskyttelsen rundt pumpen i selskapsakvariet. Ingen sverdplanter later til å falle i smak, men de er nå ganske stusselige. Pussig nok, siden alle de andre plantene klarer seg bra. Hver gang blir eggene spist rundt tredje dagen.

I hvert fall - denne gangen bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. De legger egg rett ved vannstrålen fra pumpen, og står i de underligste vinkler hver gang jeg titter på dem når lyset er av, så jeg bestemte meg for å slå av den innvendige pumpen. Den store utvendige får selvsagt stå på, og en powerhead skaper forhåpentligvis nok strøm for mallene. Resten av innvånerne i akvariet på 180 L er: 3 mellomstore Golden Nugget, 5 store ancistrus og 5 serpatetra. Jeg ser ingen av disse nærme seg eggene.

Så til hovedspørsmålet: Kan det bli noen nevneverdige negative konsekvenser av å slå av innvendig pumpe, mon tro?

Og ekstraspørsmål: Forslag til hvordan beskytte eggene litt? Regner med at de ikke tåler å skrapes av? Må dette bare gå sin gang?
Scalare fortsetter å legge egg. kan de være ubefruktet?
unnscalaren legger egg nesten ukentlig, og jager den noe større hannen en god del når hun holder på, men etter 2-3 dager forsvinner eggene. En del blir gjerne hvite underveis. Kan det være at han ikke befrukter dem?
Scalarer & ubefruktede egg?
Hei! Legger scalarer ubrefuktede egg iblant?
Ja, det hender.

Typisk skalarer å legge egg på pumpa e.l. Eventuelle negative konsekvenser kommer jo an på hvorfor du har den innvendige pumpa i utgangspunktet.
Har innvendig filter fordi det fulgte med, ganske enkelt. Bruker både innvendig og utvendig, og tenker at det neppe kan skade.

Men siden sist har de faktisk funnet det på godt å omsider benytte seg av en sverdplante. Lurte nå uansett mest på om eggene kunne være ubefruktede iblant, takk for svar på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap