Kan jeg bruke 45-liters filter til 60 liters akvarium?


Dersom jeg bare har én kampfisk i 60 literen, kan jeg da bruke et filter som er beregnet til akvarium på 45 liter?
Du bør kjøpe en som er beregnet for 60 liter, ellers kan vannverdiene bli ustabile og du kan få mye dritt i akvariet. Det har ikke noe med hvor mange fisker du har men hvor mange liter vann du har og hvor sterk strøm du skal ha
Jeg trodde ikke filter gjorde noe med vannverdiene?(ph, gh temp etc)
men at bakterier i filteret gjorde ammoniakk om til nitritt og så til nitrat.
Og siden jeg bare skal ha én fisk så lurer jeg på om det går an å bruke et lite filter, siden det ikke blir mye ammoniakk av én fisk.
Enig med deg....
I utgangspunktet, i alle fall. Dersom man tenker at det viktigste med et filter er å v ære et hvem for "snille bakterier", så er jeg enig med deg: Så lenge det er plass nok til bakteriene så burde det være greit. Et annet forhold som mulighens kan ha noe å si er vel om sirkulasjonen blir utilstrekkelig, slik at det kan oppstå stillesstående lommer av vann i akvariet. Det kan føre til uheldig opphoping av avfallsstoffer utenom filteret, og kanskje noen problemer....

Men dersom det virkelig er slik at du bare skal ha en enslig kampfisk så burde nok et fungerende filter beregnet på et 45 liters akvarie være tilstrekkelig. Du vil kanskje ha en del flyteplanter og annet som kampfisken setter pris på, og da burde jo det kunne fjerne noen av avfallsstoffene også. Jeg ville prøvd.
I tillegg til den biologiske filtreringen (bakteriene) har filteret en mekanisk/fysisk funksjon. Det fjerner partikler og urenheter fra vannet slik at det holder seg klart og fint. Et filter beregnet på 45 liter har en svært begrenset evne også på det området...det har lite filtervolum og tåler ingenting før det går tett. Du risikerer å få problemer med å holde klart vann, gjennomstrømmingen strekker ikke til fordi det flytter for lite vann. Og filteret vil gå tett ofte, som sagt. Hvis filteret beskrives som "passende til 45 liter", er det kanskje brukbart i en 25-liter. Tror du vil angre på at du sparte de pengene det koster å skaffe et godt nok filter.
Jeg tror du kan det. Hovedoppgaven er Nitrogen syklusen og å rydde opp etter en kampfisk går da fint. Jeg er spent på hvordan det går med klarheten i vannet siden filteret også tar ut partikler i vannet men personlig tror jeg at det går bra.

Når det gjelder strømninger i vannet så kan det bli et problem om pumpen på filteret er svak men min er faring er at strømningene i vannet ikke er noe problem.

Har du vanntester så du kan følge med på hva som skjer i vannet?



Hmmmm. Om du ikke har et filter til 45 liter liggende så vil jeg så absolutt anbefale å kjøpe et beregnet til 60+ liter. Du kan ende opp med å måtte kjøpe to filter.

Men om du har et liggende så ville jeg nok prøvd det
Jeg har 4 filtere totalt, men 45 liters filteret lager minst støy som er perfekt fordi akvariet står på soverommet mitt. Jeg har et filter som er beregnet til 120 liters akvarium men det lager for mye lyd og skaper mye strøm i vannet, noe som er dumt fordi kampfisk trives i rolige vann.

Jeg skal daglig tilsette ammoniakk og la filteret innkjøre seg før jeg kjøper fisk, planter og alt annet til høsten.
Jeg har testutstyr for gh,ph,kh,nh3,no2 og no3.
Da ville jeg ha satt inn filteret til kar på 45 liter og fulgt med på nh3 og no2. Svaret vil vise seg.
Hvis den biologiske belastningen (altså fiskemengden) er som i et 45-liters akvarium, kan man etter min mening bruke et filter for 45-litersakvarium selv om akvariet i praksis har større volum.

Med bare én kampfisk, tror jeg det skal gå helt fint.

Eventuelle unntak er om du overfôrer (det lettere å overfôre uten å merke det i en 60-liter enn i en 45-liter) eller om du har mange planter (planter "produserer" detritus som kan tette igjen filteret, så de kan på en måte også regnes som biologisk belastning til tross for at de reduserer nitritt/nitrat).
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap