Filter størrelse

Er Eheim Pro 3 2075 stor nok til 430 l? Produsenten sier den går til 567 l. Så da ligger jeg bare 137 l under og det er vel alt for lite.... eller?
Spranget opp til 2080 er stort når det gjelder filtervolum : du dobler filtervolum og tredobler forfilter-volum. Om det er verdt det for deg, kan bare du svare på...jeg ville ha tatt det spranget.
Stort nok så lenge du ikke overfyller karet med fisk. Fjerner rotnende blader fra planter og ikke overforer. Jo mere som råtner jo større filter må du ha.

Men et større filter vil føre til at det skal mere rotnende masse til for å forstyrre vannverdiene

Kan også nevne at jeg har tre eheim pro 2 filter og alle tre lekker som faen om strømmen blir borte. Etter et ca 4 timer strømbrudd hadde de dumpa ca 60 liter vann på gulvet mitt.
Da er det nok verdt å ta de spranget, ja. Var bare at da tok ting mye lengre tid. Men, men...

Jaså, lekker når strømmen gikk? Da tror jeg jammen jeg skal utsette filteret mitt for strømbrudd etterhvert og se om det skjer hos meg også.
Takk for svar, folkens.
Pro 2 og Pro 3 er ikke det samme. Pro 2 ble vel av ulike grunner aldri noen suksess. Pro 3 hadde en svakhet i begynnelsen, den er ikke der lenger.
Men historien om Limbeck's filter kommer opp hver gang noen diskuterer Eheim
Jupp. Ikke noe morro å ha så mye vann på gulvet. Folk må advares.
Limbeck
JFolk må advares.

For det om dette hendte deg med akkurat ditt filter, betyr vel ikke det at det må hende alle, med alle Eheimfilter ? Kanskje en pakning ikke var i orden, eller en annen svakhet var til stede. Har hatt strømstans med Eheimfilter flere ganger, jeg...men aldri sett noe lignende. Tror heller ikke det er mange som ville gått ut og kjøpt Pro2 i dag, men folk kjøper fremdeles både Classic og Pro (1). Og Pro 3.
De er brukte som alt akvarieutstyret jeg har kjøpt og det er tre av dem og alle lekker
Til limbeck
Mht Pro 2-serien : Er vel bare to steder de kan lekke ; Rundt gummi-pakningen og slange-koblingen. Eheim-fett eller lignende må smøres på. En annen svakhet som sjelden nevnes : Hvis en av de fire hjørneklemmene ikke klemmer godt nok, vil du få lekkasje.
Løsning : Kjøp ny klemme.
Løsningen akurat nå er armert teip rundt pumpen. Det er der de lekker. Det er så merkelig at jeg har endt opp med tre sånne fra tre forskjellige personer jeg har kjøpt brukt av. Og alle tre lekker.
Og du har byttet den store pumpehus-pakningen ? Denne blir før eller senere sprø i gummien, særlig om pumpa blir stående tørr over en tid.
Har ikke skiftet noe. Men ingen av pumpene har stått tørre
Limbeck
Har ikke skiftet noe. Men ingen av pumpene har stått tørre


Først: EHEIM!!! Kommer aldri til å bytte fra noe som jeg vet fungerer.

3 filter hos samme persjon som ikke virker, høres ut som brukerfeil. Prøver ikke være frekk med deg limbeck.
Limbeck, jeg har bestilt nye pakninger fra Aquaristikshop. De var ikke så dyre.
Bestilte alle jeg fant ut kunne erstattes.

Men dette Eheim fettet som blir nevnt, finnes det eget eheim gris/grease/fett?
Tre forskjellige personer.

Jeg har kjøpt brukt utstyr fra 5-6 personer til nå og har endt opp med 3 Eheim pro 2 filter fra tre forskjellige personer.

Jeg er ingen hater at Eheim. Eheim 2252 er det beste innvendige filteret jeg har. Helt lydløst.
Du mente selvfølgelig at det er jeg som gjør feil. Sånn går det når man er idiot

Men, hva kan man gjøre feil da? Det er jo bare ei bøtte med ei pumpe på toppen
Det finnes ikke noe filter som ikke trenger et minimum av vedlikehold, Limbeck. Å bytte pakninger i et utvendig akvariefilter er elementært. Gjør man ikke det, kan man ikke forlange at det skal holde tett i årevis, og skylde på filteret hvis det lekker.

Edit : Eheim grease til pakninger finner du her.
Plussmedlem
Limbeck
Men, hva kan man gjøre feil da? Det er jo bare ei bøtte med ei pumpe på toppen


MYE man kan gjøre feil, og med den troen der er det veldig lett at det skjer ting....
Mja. Får være det samme. Jeg tror det er en svakhet med den type filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap