Yngel/karantenekar?

120 literen min begynte å lekke, fiskene er flytta til en 70 liter, mange av fiskene har dødd da 70 literen var en nødløsning og filteret ikkje var innkjørt, har fiksa nytt(brukt) akvarium til søndag(fin historie...).

Men til poenget, når jeg får 190 literen i hus og 70 literen står tom igjen så vil jeg bruke dette som karantene/yngelkar, men jeg vet ikke hvordan jeg skal sette det opp...
Skal det være bb(bar bunn) eller skal det være grus i det?, skal det være planter (viss det er bb er vel dette vanskelig?).
Hvordan kan jeg drive det når det ikkje er noen fisk som er syke eller fisk som yngler?
Noen andre tips?
Neste gang så prøv å kickstarte filteret. Ta filterguffen fra det innkjørte filteret og vann i ei bøtte og la det rene filteret stå og gå i det 15-20 min.

Eller så skift vann ofte. Hver dag om mulig.
Limbeck
Neste gang så prøv å kickstarte filteret. Ta filterguffen fra det innkjørte filteret og vann i ei bøtte og la det rene filteret stå og gå i det 15-20 min. Eller så skift vann ofte. Hver dag om mulig.


Kommer nok til å gjøre dette neste gang, men akvariet jeg får nå er jo allerede innkjørt
Bondeknølen
120 literen min begynte å lekke, fiskene er flytta til en 70 liter, mange av fiskene har dødd da 70 literen var en nødløsning og filteret ikkje var innkjørt, har fiksa nytt(brukt) akvarium til søndag(fin historie...). Men til poenget, når jeg får 190 literen i hus og 70 literen står tom igjen så vil jeg bruke dette som karantene/yngelkar, men jeg vet ikke hvordan jeg skal sette det opp... Skal det være bb(bar bunn) eller skal det være grus i det?, skal det være planter (viss det er bb er vel dette vanskelig?). Hvordan kan jeg drive det når det ikkje er noen fisk som er syke eller fisk som yngler? Noen andre tips?


ingen som har noen tips?
Ha em gruppe maller/Corydoras etc oppi der. Noe som ikke rører yngel.
Mener å ha lært at et innkjørt filter bare inneholder døde bakterier etter en time uten at strømmen er på og sirkulerer filteret i vann. Så om det tar lenger tid før du får satt filteret i gang, så er det ikke lenger innkjørt ?
Bakteriene overlever mye lengre enn en time uten vann/strøm så lenge det ikke tørker ut.
sessan
Mener å ha lært at et innkjørt filter bare inneholder døde bakterier etter en time uten at strømmen er på og sirkulerer filteret i vann. Så om det tar lenger tid før du får satt filteret i gang, så er det ikke lenger innkjørt ?


Trodde da de overlevde lenger, men kommer til å kjøre det i en bøtte for sikkerhetsskyld..

Kontorstol
Bakteriene overlever mye lengre enn en time uten vann/strøm så lenge det ikke tørker ut. :-)


Han her er enig
Mine utvendige filte har vært ok selv etter 14 timer uten strøm (glemte å sette på etter foring!) Da skal det sies at jeg skylte filteret med ca 20 liter akvarievann som jeg lot renne ut i et par bøtter for å få vekk eventuelle uhumskheter.

Når det gjelder karantene/yngelkar, kan du godt ha bb og samtidig planter hvis du velger flyteplanter. Gulrotgress er også godt egnet. Husk at planter også må ha næring.

Så lenge karet står tomt i påvente av yngel/ny fisk, kan du vedlikeholde filterbakteriene med en liten dose Salmi. Kanskje 1 mml daglig, ettersom du vel ikke kommer til å sette inn en stor gjeng fisk samtidig i et karantenekar.

Husk å skifte vann, men du kan godt la NO3 (nitrat) stige til godt over anbefalt grense når du ikke har fisk i karet (da bruker du jo selvsagt heller ikke Salmi!!)

Jeg har kjørt et lignende oppsett og hatt opptil 200 ppm NO3 uten problemer (fant til og med en keisertetrayngel som må ha fulgt med en plante som egg) i karet med så høy NO3 og en daglig dose på 0,5 ml Salmi i en 54 liter. Tøff liten fisk!

Ok, det var interessant å lese, for jeg har flere ganger hørt om 1 times regelen, og at om man etter flere timer starter opp filteret vil man pøse ut en masse døde bakterier, og siden de er døde vil de heller ikke kunne ta fatt på nitriten i et kar med fisk.

Det med å tilsette salmi når karet står uten fisk er nok veldig lurt ! jeg satte en ferdig innkjørt pumpe nedi kar med planter, men der døde bakteriene pga de ikke fikk næring over tid. Testet med salmi for jeg tenkte på å sette inn fisk - og målte amoniakk (??) dagen etter, og fikk høye verdier så der kunne jeg ikke sette inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap