Eheim 2075

Har nå starte mitt filter Eheim pro. 2075. Har forstått at disse filtrene skal være stille. Men dette filteret høres ut som en oppvaskmaskin.. Det er den beste måten jeg kan beskrive det på. Det er liksom den lyden en hører fra en oppvaskmaskin. Hører vannet inni der.Er dette normalt? Det lekker ikke.
Hadde vært greit å få vekk denne lyden, da karet står i stuen .
Håper noen har noen tanker om dette........
Du tørrkjører ikke du nå vel? Den pumper vann ut og inn? Filtere bråker om de tørrkjører og kan være litt tricky å få i gang skikkelig
Filteret skal ikke ikke lyde sånn, det skal i prinsippet omtrent ikke høres. Så noe er galt. Sikker på at det er montert riktig, at kurvene sitter riktig over hverandre og at pakningene mellom kurvene sitter ordentlig på ? Er utstrømmingen fra strålerøret jevn, "hoster" den ?
Nei, tørrkjører den ikke. Det går vann igjennom. Den pumper vann ut og inn.

Jeg mener at pakningene sitter skikkelig, sjekket dette godt før oppstart. Det er ingen hosting. Er bare denne rare "lyden" som jeg reagerte på.

Men, tenker ut ifra det dere skriver at denne lyden skal ikke være , så da ser jeg situasjonen an videre. Har hatt besøk nå så har ikke lyttet til filteret over lengre tid på en stund, og akkurat nå i skrivende øyeblikk hører jeg ikke lyd fra det.

Og selvfølgelig, takk for svar folkens
Har nå vært alene en stund. Lydene er der enda, men langt ifra i den grad som tidligere. Kommer sånn ca. hvert 10 min.
Kan høres ut som om det er litt luft som sitter fast i filteret. Prøv å riste litt på pumpa. Da hører du fort om det bobler litt ut av utstrømmeren. Har hatt noe lignende på mine 2073 og 2080 når de var nyoppstartet.
Hvis filteret fungerer som det skal, vil lufta gå ut av seg selv etter hvert. Gi det et par timer etter oppstart.

Hvis lyden ikke gir seg etter noen timer, men kommer med noenlunde jevne mellomrom, tyder det på at filteret drar inn falsk luft gjennom en pakning. Da bygger lufta seg opp i pumpehuset helt til det blir så mye at det påvirker impellerens funksjon. Da hører du det. Pumpa klarer etter hvert å bli kvitt lufta igjen, og så starter syklusen på nytt.

Sjekkpunkter:

Står filteret høyt i forhold til karet? Det skal stå minst X antall cm under vannspeilet (dette skal stå i dokumentasjonen). Står det for høyt, blir undertrykket i filteret for stort, og det drar inn luft.

Strøyper du gjennomstrømningen? Dette kan øke undertrykket. Samme med vann-inntak som er fullt av planterester e.l. Hvis du har overfylt filteret med filtermateriale som er for tett, kan det også ha samme effekt. Og selvfølgelig hvis filteret er fullt av gørr og trenger rensing. Eller hvis det er slanger som ligger i klem.

Sjekk pakningene en gang til. Selv om de er vanntette, er de ikke nødvendigvis lufttette. Om nødvendig, smør dem inn med vaselin.

Ved vannbytte kan vannet overmettes av nitrogen. Det dannes da luftbobler rundt i akvariet, og selvfølgelig også inni filteret. Dette går over av seg selv etter noen timer.
Tusen takk alle sammen. Nå har det ikke vært lyder på en stund Kjempe greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap