Første vannbytte - når?

Har en 60l som har kjørt seg inn i 4 uker, og satte i 3 platyer for 2 dager siden. Når skal jeg bytte vann, og hvor mye? I butikken sa de at hvis fisken fremdeles lever etter 1 uke (!) er karet innkjørt og jeg kan kjøpe en algespiser eller to. Sånn i tilfelle det har noe å si for om jeg skal vente med å bytte vann eller ikke.
Hvordan har du "kjørt inn" karet ? Første anbefaling er å teste vannverdiene dine med dråpetester, spesielt NH3/NH4, NO2 og NO3. Dette vil gi en indikasjon på vannskifte-behov.
Normalt gjør man et stort vannbytte når karet er testet som ferdig innkjørt, for å bli kvitt oppsamlet NO3. Men hvis karet ikke er tilfredsstillende innkjørt og man setter inn fisk, bør det byttes vann hver dag for at ikke fiskene skal dø. Å bruke levende fisk for å "se om de dør innen en uke" slik butikken uttaler, syns jeg er uetisk.
Har du vanntester? Vanntester for PH, NH4 og NO2 er noe jeg vil kalle et must.

Fisker driter. Matrester og døde deler av planter råtner. I vannet dannes det da ammoniakk (NH4). Dette er veldig giftig. I filteret (og også litt ellers i akvariet) må det da blomstre opp bakterier som spiser ammoniakk og danner Nitritt (NO2). Det er også veldig giftig. Så et nytt sett med bakterier som som spiser nitritt er må blomstre opp. De danner nitrat. Nitrat er så og si ufarlig så lenge det ikke blir veldig mye av det og planter bruker det som gjødsel.

Men du sier at du har kjørt akvariet inn. Har du da brukt bakteriettilsetning eller kanskje ammoniakk?

Om akvariet er ikke er skikkelig innkjørt så vil det dannes ammoniakk i akvariet. Skjer det må det mange vannbytter til for å få det bort. Samme om det dannes store mengder nitritt.

Sånn generelt sett så bytter jeg vann en gang i uka. I de fleste karene mine bytter jeg da 50% av vannet. Tapper av 50% og fyller det opp igjen. Jeg prøver å unngå dager med nedbør fordi jeg synes vannveriene på vannet i kranen varierer mere når det er nedbør. Hvis vannverket i ditt område bruker klor er det viktig med Aquafresh eller lignende produkter. Gjerne litt mere enn det som står på pakningen også. Aquafresh fjerner klor som er giftig for fiskene og som dreper de bakteriene du vil ha i filteret.

Ble mye dette men.

Er vannet i akvariet ok så trenger du vel egentlig ikke bytte vann oftere enn hver 14 dag. Jeg gjør det oftere fordi jeg har somme arter som Øreål som er glad i ekstra friskt vann. Og det skader jo ikke de andre fiskene om man gjør det skånsomt så de ikke blir redde.

Har du for store mengder NH4 og NO2 så må du bytte vann mye oftere til det stabiliserer seg på et ok nivå.

Jeg ville absolutt ha byttet vann nå. Jeg ville ha byttet rett før platyene kom i vannet og så fulgt med på vanntestene.
- Å bruke levende fisk for å "se om de dør innen en uke" slik butikken uttaler, syns jeg er uetisk.

Er litt på kanten den ja.

Men det er typisk dyrebutikker
Tilfeldig bekjentskap
© anders kr
Reklame for plussmedlemskap