Nybegynner- trenger pumpe hjelp! og hjelp med elektrisk slamsuger..

Hei, jeg er litt fortvilet over mitt nyoppstartede akvarium på 50 l. Akvariet har jeg hatt i noen uker, kjøpte det brukt, og klarer ikke finne noen merke eller type på akvariet. Noen som vet? Det er en innvendig pumpe som inneholder 3 rom stående ved siden av hverandre. Det er bare filter i det midterste rommet, og helt nede i bunnen. Skal det ikke være mere filter? Og kan jeg kjøpe nytt filter å sette det inn nå som jeg har satt fisker i akvariet? Ett bilde sier mer enn tusen ord når jeg forklarer, så jeg legger ved dette.

Jeg har også vanskelig å få min elektriske slamsuger til å fungere optimalt. Den er av typen trixie. Jeg synes det blir vel mye slam i akvariet og lite i posen som samler opp. Noen som har råd og tips? Har lurt litt på om akvariet kanskje er for lite for slamsugern..

Er veldig takknemlig for svar!
Synes det ligner litt på aquael og at noen har pellet av merket, men jeg vet ikke.

Jeg har to bioflow filter som var med to jewel akvarium og de var heller ikke fylt helt opp med med filtermateriale. Jeg kjøpte inn svamper og fylte dem opp.

Du kan godt sette inn nye svamper men la den gamle sitte i slik at du ikke mister bakteriene dine. Etter noen dager med de nye svampene og de har også fått de bakteriene de skal ha kan du skifte ut de gamle svampene med nye.

Elektrisk slamsuger kan jeg ingenting om.
Limbeck
Etter noen dager med de nye svampene og de har også fått de bakteriene de skal ha kan du skifte ut de gamle svampene med nye.

Dette er vel ikke helt riktig? Det tar mer enn "noen dager" før et filtermateriale er tilstrekkelig innkjørt med nok filterbakterier. Det tar rundt 5 uker. Det er altså mer enn "noen dager".

TIL TRÅDSTARTER;
Såvidt jeg kunne se på dine (trådstarters) bilder, var det jo ikke noe filtermateriale i det hele tatt å snakke om i dette tomme filteret. At det er satt inn fisk allerede, uten et fungerende filter engang, er jo ikke bra. Jeg kan ikke se noe filtermateriale der, og det lille som evt er men er usynlig på bildet, kan umulig ha noe særlig å bidra med i filtreringsprosessen med tanke på bakteriesyklusen. Til det er det for lite filtermateriale i forhold til vannvolumet som skal filtreres.

Disse filterkammerne innfelt i en boks som sitter fast i veggen på akvariet, er dessverre ikke noe kvalitetsfilter og har dårlig kapasitet. Jeg har hatt et som så helt likt ut selv en gang, men ga det filteropplegget opp til slutt, da det aldri ble skikkelig orden på vannkvaliteten i det akvariet med et så dårlig filter. Jeg kjøpte istedet et utvendig lite bøttefilter av typen Eheim Ecco (en litt rimeligere serie Eheim har). Anbefaler deg å gjøre det samme. Du får en MYE bedre vannkvalitet, noe som vil gjenspeile seg i trivselen til fiskene dine og levealderen deres.

Den svarte filterboksen du har, er silikonert fast, men lar seg enkelt fjerne med en tapetkniv. Bare å skjære vekk.

Hvis du absolutt ikke vil høre på det rådet , så er det f.eks. sånne filtersvamper å få kjøpt som du kan klippe til/skjære til i terninger og stappe filterkammerne i det svarte innvendige filteret ditt med. Tror kanskje du trenger et par pakker med de svampskivene for at det skal bli nok til filterkammerne du har. Det er noen år siden jeg hadde sånt akvarium, så jeg husker ikke hvor mye de kammerne rommer av filtermedie.
Disse blå filtersvamp-terningene du lager til, skal ALDRI kastes, de skal sitte der hele tiden. Synes du de blir veldig møkkete etterhvert (noen måneder) kan du ta de ut og klemme litt på dem i en bøtte akvarievann, mens du holder på og skifte vann i akvariet ditt. Så setter du svampterningene tilbake der de satt med en gang (de må ikke tørke ut) og setter i gang igjen filteret så fort som mulig. Filterbakteriene som lever i og på svampen, er en levende organisme som må behandles som en. Feil stell og de dør, dermed får du nitrittforgiftning i vannet og fiskene kan dø.
Derfor; filtersvampene behandles pent og som noe levende. Ikke for varmt og ikke for kaldt vann å skylle dem i. Akvarievann du har tappet ut i en bøtte er perfekt, for det har riktig temperatur.

Det er veldig dumt at du allerede har fisk i akvariet, uten et fungerende filter. Du må være ekstremt forsiktig med mating, og du må bytte vann helst hver dag (ca 25-30% av vannet). Ellers er det fare for at fiskene dør av avfalls-forgiftning. Avfallet er f.eks. råtne matrester, fiskebæsj, fiskeurin og råtne plantedeler og røtter. Dette finnes i alle akvarier (biologisk nedbrytbart materiale). Vannbytter er det eneste som hjelper frem til du har fått et fungerende filter, og det er ca fem uker etter at du har satt inn nye filtersvamper.

Spør mer hvis du har spørsmål.
Hvis de kjøres sammen med gamle innkørte svamper i samme filter så er det vel det ?

Hadde vert interessangt å vite NH4 og NO2 mengden i akvariet. Det gir svar på om filteret gjør jobben eller ikke.
Tusen takk for svar, og grundige svar! Er veldig takknemlig, trenger å lære, og det er så skuffende når man følger anbefalingene fra durebutikken og oppskrift etter boka og likevel ikke får det til.

Det er noe filtermateriale i bunnen, sees ikke så godt på bildet, men det er uansett altfor lite. Jeg erger meg så at jeg ikke har sett grundigere på det tidligere. Akvariet er kjøptr brukt, og skulle være helt klar til å sette i gang, skulle selvfølgelig ha sjekka. Jeg har nå fulgt rådene deres og kjøpt en ny eheim pumpe, så nå har jeg begge to pumpene i overgangsperiden, i tillegg har jeg tatt vanntest, som selvfølgelig ikke viste gode verdier. Er veldig glad jeg har fulgt magefølelsen og byttet vann oftere enn anbefalt, får fortsette med det fremover nå skjønner jeg. Er det 5 uker den nye pumpen må stå før jeg kan ta ut den gamle? og har dere noe erfaring med å skjære ut sånne innebygde pumper, kan man gjøre det mens det er vann i akvariet lurer jeg på?

Nå håper jeg det skal bli bra etterhvert. Ny pumpe var også godt for ørene våre, stua har blitt stillere Og igjen takk!

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap