Juwel filter

Har et juwel trigon 190 hjørneakvarie som jeg kjøpte brukt, har kjøpt et "filtersvamp-byttesett" fra seapets.co.uk der jeg også kjøpte masse annet..

Til spørsmålet: hvordan går du frem når du bytter disse filtersvampene, tar du bare ut de gamle og legger i nye, eller hvordan gjøres det?
Du sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig.

Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp.

Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.
Inkjørt
gundersen
Du sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig. Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp. Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.


Det er innkjørt, var med og tappa vann av det selv..

Bør jeg begynne øverst eller nederst å bytte svampene? takk for svar
Om dette er et Jewel bioflow filter så tror jeg vannet går fra toppen og ned. Da vil jeg tro det lønner seg å skifte de nederste først. Men jeg tror ikke det har all verdens å si
Bondeknølen
[QUOTE=gundersen]Du sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig. Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp. Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.


Det er innkjørt, var med og tappa vann av det selv..

Bør jeg begynne øverst eller nederst å bytte svampene? takk for svar

Det er greit å ta de svampene som ser værst ut. Det betyr ikke så mye om du tar oppe eller nede. Men ikke ta mer enn maks 2 av gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap