- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Juwel filter
Juwel filter
Postet 08.08.13 kl 23:26
Du sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig.
Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp.
Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.
Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp.
Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.
Postet 09.08.13 kl 10:20
Inkjørt
gundersenDu sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig. Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp. Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.
Det er innkjørt, var med og tappa vann av det selv..
Bør jeg begynne øverst eller nederst å bytte svampene? takk for svar
Postet 09.08.13 kl 10:25
Postet 09.08.13 kl 10:40
Bondeknølen[QUOTE=gundersen]Du sier det er kjøpt brukt. Betyr det at filteret er godt innkjørt? Altså har det vært i bruk hele tiden eller har det stått i ro uten å være i bruk? Dersom det er innkjørt så er det veldig enkelt å skifte filtersvamper. Det jeg ville ha gjort var å skifte to av svampene av gangen. Så la det gå minst 1 uke før du skifter flere. Da beholder du filterguffe i akvariet. Det er aldri lurt å skifte alt samtidig. Men en annen ting er at du ikke trenger å skifte så ofte som det står at en skal gjøre det. Du trenger bare å ta ut svamper og skvise godt i en bøtte med akvarievann slik at en får renset svampen. Da er den god som gull igjen ??. Når du ser at svampen begynner å bli veldig oppbrukt så kan en bytte svamp. Det er også lurt å kun bruke blåsvamp og IKKE bruke den sorte og grønne som følger med i Juwel sin pakke. De trenger en ikke. Sort er et slags kullfilter.
Det er innkjørt, var med og tappa vann av det selv..
Bør jeg begynne øverst eller nederst å bytte svampene? takk for svar
Det er greit å ta de svampene som ser værst ut. Det betyr ikke så mye om du tar oppe eller nede. Men ikke ta mer enn maks 2 av gangen.
Postet 09.08.13 kl 23:37