Aggresiv palett-ciklide..

Inaktiv bruker
Har per idag et palettciklide par i akvariet mitt. En hann og ei hu. Syns det virker litt rart, men hannen jager hunnfisken med en gang hun nærmer seg. Hun virker litt flørtende og interessert, ved at hun svømmer bort til ham og svømmer litt sidelengs. Ender alltid opp med at han svømmer etter henne og prøver å nappe i halefinnen. Skjønner ikke helt hvorfor. What to do?
Jeg har lest litt forskjellig om palett ciklider. Noen steder står det at de har harem ordningen. Andre steder står det at de er monogame. Jeg vil tro at hunn cikliden din prøver å innlede et forhold men at hun blir avvist

Jeg vet ikke om du kan gjøre så mye. Lag så mange leksplasser som mulig. De liker huler med vegetasjon rundt, og rolig svømmende fisker over seg slik at de vet det ikke er rovdyr i nærheten. Kanskje hun får han med seg snart. Om det er mulig skulle du kanskje hatt flere hunner.
Inaktiv bruker
Hmm. Merker også noe annet. Jeg har en liten kokkosnøtthule i akvarie, med inngangen i sanden. Virker som fiskene\fisken har bygd opp en sanddyne foran kokkosnøtthulen, så inngangen har blitt mindre. Og det hender at når hannen skal til å jage henne, skyter han opp piggene og gjør seg stiv, mens hun vrir på kroppen og svømmer ved ham .. vil ikke at hunnfisken skal bli skadet, men vil jo at de skal leke..
Ikke lenge før det er yngel i den hula tenker jeg
Tilfeldig bekjentskap
© vebjørn sortebekk
Reklame for plussmedlemskap