Fam. wangs akvarieliv

Første post i denne tråden blir omhandlende vårt første akvarium, en fin liten 85-liter, som opprinnelig var tiltenkt en Søramerikansk biotop i miniatyr.
Første forsøk på dette endte sørgelig, med massedød og tap av noen flotte Corydoras CW010 jeg hadde fått tak i.
Alt var fint helt til jeg medisinerte mot sopp, etter det falt de fra èn etter èn, og til slutt var jeg fiskeløs.
Vannverdiene var fine hele veien, og den eneste forklaringen jeg kan komme på er at jeg må ha feildosert eller at coryene var overfølsomme for denne typen medisin.
Helt forferdelig, var det-jeg som hadde vært så flink og gjort alt etter boka, og så ender jeg opp som massemorder.
Søramerika-biotopen er nå flyttet over til et 125 liters i et annet rom, men det får bli en annen post.

Tilbake til 85-literen:
Etter massakren bestemte jeg meg for å heller gjøre dette akvariet om til en mer beplantet, mindre befisket variant, og bestemte meg for å lage et luksushotell for en heldig Betta Splendens, som barna ønsket seg.
Som tenkt så gjort, jeg ommøblerte akvariet så det skulle bli alt en kampfisk kan drømme om- et stille hjørne med flyteplanter, masse gjemmesteder og planter (de trenger fremdeles å vokse seg til, men det kommer seg), litt strøm å leke seg i, masse svømmeplass, lite forstyrrelser.
I går dro vi for å plukke ut en fisk, ungene og jeg- og valget falt på en flott slørhalevariant, sort med nydelige blekgule innslag i halen som matchet de to baby L144'ne han skal bo sammen med.
Etter å ha undersøkt alle kriker og kroker i sitt nye hjem og oppholdt seg i furtekroken en stund kommer han fram for å hilse på, og gjett hva:
Han har slett ikke blekgul hale mer, men lysende oransj!
Og den sorte kroppen skimrer nå i visse vinkler i kongeblått, litt lilla og turkis!
Ojoj, for en prins.
Tror jammen jeg kommer til å like denne fisken bedre enn jeg trodde




[External Image]
Yngel, gitt!
For ca. 3 uker siden skaffet jeg meg et par med sommerfuglciklider (Mikrogeophagus Ramirezii) til å ha i 125-literen.
De fant tonen umiddelbart, og nå har de jammen blitt foreldre!
I går kveld så jeg hannen holdt på noe voldsomt ved en plante- han svømte opp og ned og hentet sand som han deretter spyttet ut på et blad, om igjen og om igjen.
Da jeg gikk bort for å kikke fikk jeg se en hel bråte med bittebittesmå rumpetroll ligge der på bladet!
De vrimler rundt og setter utfor kanten, og stakkars far iler til og plukker dem opp i munnen, for så å spytte dem ut igjen oppe på den ikke så veldig praktiske babyplattformen.
Mor var opptatt med å vekselvis grave en grop under planta og holde kustus på kardinaltetraene (som når jeg tenker etter faktisk har vært forvist til andre enden av akvariet i snart en uke nå), og i dag morges var alle ungene flyttet ned i den.
Jeg vet ikke helt når de klekket så er usikker på om de har plommesekk fremdeles, i alle fall må jeg nå sette meg inn i hva jeg kan gjøre for å hjelpe disse så de kanskje kan vokse opp.
Å flytte dem er uaktuelt, og siden akvariet er såpass stort og også har andre beboere er jeg litt usikker på hvordan jeg kan bistå i henhold til mating.
Her må det nok leses litt, tips mottas med takk!

Far passer på, blek men fattet:

[External Image]
Mer yngel!
Hm, ser ut til at det gikk skeiss med sommerfuglyngelen.
Jeg kan ikke finne dem ihvertfall, og foreldrene har lagt av seg den voktende oppførselen- de svømmer rundt som før.
Meg bekjent skal foreldrene ville vokte dem selv etter at de har blitt frittsvømmende?
Vel, vel, enten har kardinalene endelig fått gasse seg, eller muligens gjemmer de seg et sted.
Kanskje har de ikke fått i seg mat, og har forgått av sult?
Men yngel i hus har vi okke som, det oppdaget vi i går kveld da vi skulle mate i datterens akvarium.
De gravide guppyhunnene har en tendens til å angripe matet med gusto og massakrere den, noe som fører til masse små fragmenter som flyter rundt etter endt etegilde.
Dette har da tydeligvis fungert som yngelfòr, for da de voksne forlot overflaten for å gå løs på mallenes synkefòr, tittet 5-7 små guppybabyer fram fra flyteplantene og forsynte seg.
Jentungen blei ekstatisk, og jeg begynte i mitt stille sinn å regne ut:
-4 guppyhunner, føder kanskje seg imellom minimum hver 2-3. uke, 5-6 overlevende pr. kull= minimum 120 guppyer i løpet av et år, å hjelpes!
Og da har jeg ikke en gang regnet med de nye guppyene som blir kjønnsmodne etter hvert.
Tror jeg får ta meg en prat med mannen i dyrebutikken etter hvert, kanskje vi kan gjøre en byttehandel...
Hei,
tror ikke du trenger bekymre deg over mating av sommerfuglyngel. Med kardinaltetra og L-maller i samme kar, kommer de ikke til å overleve lenge. Sommerfuglene passer nok på så godt de kan, men det er ikke mulig å redde ynglene med den sammensetningen du har. Om du vil ha oppdrett, bør du bytte ut kardinalene med en mindre tetraart, gjerne en nannostomusart (nannostomus = liten munn!) som i mye mindre grad vil forsyne seg av yngel. Mallene som er nattaktive, vil jage yngel når foreldrene må hvile. Ingen har hittil lyktes med å føre en to-fronts krig, ei heller sommerfuglciklider, dessverre.
Sigmund - ex 530
Hei, tror ikke du trenger bekymre deg over mating av sommerfuglyngel. Med kardinaltetra og L-maller i samme kar, kommer de ikke til å overleve lenge. Sommerfuglene passer nok på så godt de kan, men det er ikke mulig å redde ynglene med den sammensetningen du har. Om du vil ha oppdrett, bør du bytte ut kardinalene med en mindre tetraart, gjerne en nannostomusart (nannostomus = liten munn!) som i mye mindre grad vil forsyne seg av yngel. Mallene som er nattaktive, vil jage yngel når foreldrene må hvile. Ingen har hittil lyktes med å føre en to-fronts krig, ei heller sommerfuglciklider, dessverre.


Takk for tips!
Nå har jeg ikke hatt de store ambisjoner om oppdrett, men må medgi jeg synes det er litt synd at det ikke blei noe av nå som de først var såpass ivrige helt fra starten..
Kanskje jeg rett og slett skal revurdere sammensetningen, kanskje gå for fler ciklider ( eller kanskje ikke lurt det heller?) og noen mindre tetraer som du foreslo..
Hva med Otto, kan det funke, tro?
Otto kan funke fint, den er planteeter og vil ikke ta egg eller yngel. Den får derfor også være i fred.
Flere ciklider er ikke lurt, de vil alle hevde revir når de leker og da kan det ende med skader og det som verre er.

Selv om du velger ottoer, kan det være lurt å ha en liten stim nannostomus.

Ikke kjøp noen som er avlet i Asia, jeg hadde 75 stk derfra fordelt på flere kar. For det første var de hormonbehandlet og var særdelesaggressive, også mot Apistogrammaene og de smittet flesteparten av Apistoene mine med en sykdom som gjorde at jeg mistet over 40 Apistoer. Alle nannostomusene overlevde, men jeg avlivet samtlige og startet på nytt med Apistoer etter å ha kjøpt UV filtre til de to største karene.
Dette tror jeg jammen jeg skal gå for, smått om senn når jeg finner ut hva jeg skal gjøre med de andre fiskene.
Det hadde vært gøy med yngel, og når disse to er såpass på hugget er det nesten synd å ikke legge til rette for at det skal kunne fungere.
Den letteste løsningen på dette er jo å gi apistoene et eget akvarium..
Eller er dere ikke infisert med litersyken enda...den pleier å slå til ganske raskt ?
SilverShaded
Den letteste løsningen på dette er jo å gi apistoene et eget akvarium.. ;-) Eller er dere ikke infisert med litersyken enda...den pleier å slå til ganske raskt ?


Hehe, joda- skulle ha ett lite akvarium (85-literen), og før måneden var omme hadde vi 3. (85, 110 og 125-liter)
Hadde det vært opp til meg (og hadde økonomien tillatt det) ville det vært reol i hus for lengst
Trenger å smøre gubben litt og- han vil helst ha ett stooort, mens jeg heller mer mot flere små.
Jeg vil heller ha artskar med èn eller få typer som ikke plager hverandre, det er da man får se artenes fulle potensiale, tenker jeg.
Minstejenta har bursdag snart og ønsker seg et hun og, så kanskje jeg kan overtale henne til å arve kampfisken så kan sommerfuglene (som for øvrig er Mikrogeophagus, ikke Apistogramma, om enn mye det samme) flytte inn i 85-literen.
Men tror nok jeg beholder det som det er en stund- har jobba hardt for å få ph'n dit jeg vil ha den og stabil i 125-literen hvor søramerikanerne bor.
Så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde meg i skinnet
Jeg heier på deg og reolen din. Da jeg startet med akvarier igjen i 2009 etter en lang pause, lot jeg min gamle 250 liter stå i garasjen og kjøpte et nytt Akvastabil 530 liter. Etter et par år med det som selskapskar, gjorde jeg det om til artskar for Apistogramma, men det er ikke en optimal løsning. Nå har jeg i snart et år hatt en reol med 6x105 liter istedenfor og 530 literen har funnet seg et nytt hjem. Det var rundt 16000 kroner bortkastet i forhold til å starte med reol med en gang.

Artskar bringer fiskenes riktige adferd bedre frem, de er mer interessante å betrakte samt gir mange muligheter for artsmangfold som ett stort kar ikke kan.

Nå har jeg 15 kar fra 54 til 250 liter(hvorav 2 er delt på midten til 4 enheter slik at jeg kan ha 17 arter i enkeltenheter), dessuten 3 som ikke er startet opp ennå, og de blir det kanskje heller ikke. Det er alltid en art til man gjerne skulle hatt, så et sted må man sette en grense, dessverre.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap