Storauksjon oslo (oslo akvarieklubb) (side 5)

Mine objekter gikk for 50,- på slutten av auksjonen, men det blåser eg i.
Kunne godt sittet både en og to timer lenger.
Dette er jo høstens høydare for mange!

Flott arrangert!
Regner egentlig med at 'fastprisbord' er blitt diskutert hos OAK før?
Mener å huske noen argumenter om at med fastprisbord så blir det ikke auksjon eller noe i den rettningen. Men når man inviterer butikker til å stå med stand for å selge, så er vel dette akkurat det samme?
Eneste argument jeg kan se som kan ligge til grunn er da økonomi. At ved en auksjon får man den høyeste sum noen er villige til å gi for et objekt.
Er jo ikke til å stikke under en stol at klubbene tjener noen kroner på en slik auksjon (ikke at jeg har den minste oversikt over utgiftene de har med en slik auksjon).

Ønske om fastprisbord er ganske gjentagene de siste årene og auksjonen hos OAK er til tider veeldig lange, med det resultat at man må selge veldig mange objekter i timen for å komme seg igjennom alle. Det resulterer i mindre tid per objekt (lettere å gå glipp av noe man er interessert i, ikke få med relevant info som kjønsfordeling osv osv) og lavere pris per objekt. Men igjen, klubben tjener mer på å selge 2 objekter a 50,- enn 1 på 80,-

Fastprisbord med 'utstyr' fungerer meget bra hos andre klubber i hvertfall min erfaring.

når en butikk selger ut sitt kunkurs bo tar dette tid
haha, seriøst? ;D
For min del er fastprisbordet nettbasert og ligger her på akvaforum. Er det ikke bare å selge det på akvaforum hvis man vil ha en fastpris? For å være ærlig synes jeg at fastprisbord høres utrolig kjedelig ut og særdeles lite spennende.

Plussmedlem
Mingus
For min del er fastprisbordet nettbasert og ligger her på akvaforum. Er det ikke bare å selge det på akvaforum hvis man vil ha en fastpris? For å være ærlig synes jeg at fastprisbord høres utrolig kjedelig ut og særdeles lite spennende.


Sånn sett...
Alt kan jo kjøpes på nett, så da kan man jo bare legge ned alle butikker??

Greit at "fastprisbordet" ditt er her på AF. Men ville det ikke være en fordel for deg om alle vi som solgte ting du hadde interesse av møttes på samme sted en gang i mellom?
Folk fra Sarpsborg, Moss, Lillestrøm, Oslo, Tønsberg, Sandefjord, Kløfta osv, osv. Alle var samlet på ett sted og du kunne gå og titte og plukke det du ville ha... Eller syns du det er lettere å kjøre hele runden for å sjekke tingene fra annonsene?
Min erfarng er at klubben over tid tjener mer på å ha færre objekter på auksjonen, for da blir alle sittende til det er ferdig og man slipper at ting går til 50 spenn mot slutten. Dette gjør at mange tør ta med objekter de ellers ville vært redde for at ikke ville bli solgt tril OK pris.
Utfordringen fremover blir å finne måter å korte ned auksjonen, uten at noen blir misfornøyd.

Fastprisbord er bra synes jeg.

Stopp salg av enslige fisk er en annen jeg liker. Og fisk som er veldig små bør være hjemme.

Kanskje alle disse importerte L-mallene bør ha en egen time på auksjonen. Jeg er personlig ubeskrivelig lei av dem nå.
Først saltvann, så L-maller, så kunne jeg sovet en time lenger på morgenen


En ting som er vanskelig å beskytte seg mot er folk som importerer fisk rett før auksjonen og spammer auksjonen med masse objekter. Objekter som ved enkelte tidligere auksjoner ikke engang har vært holdt i karantene. Katastrofalt for klubbenes rykte, og veldig synd for alle som har drettet opp fisk selv og vil ha noe igjen for det(spes juniorene kanskje) men havner på minstepris fordi det er så mye annet.
Temaet "fastprisbord" er diskutert i styret ved alle evalueringer av storauksjonene våre.
Og vi kommer til å diskutere det igjen denne gangen også. Men pr nå har vi kommet frem til at det er også de som er ute etter teknisk utstyr, og de er like mye på en aksjon som de som er ute etter fisk eller planter. Fastprisbord er et brukt marked. Jeg er ikke uenig at noe kan selges på fastpris.
Vi har holdt på auksjon formen fordi det det vi inviterer til. Om vi gjør noen grep blir opp til styret å bestemme.
At Webzoo har stand, er for å gi de besøkende et enda bedre tilbud, og det er ingen hemmelighet at webzoo har vært vår "sponsor" i mange år.
PC Hasselgreen
Kanskje alle disse importerte L-mallene bør ha en egen time på auksjonen. Jeg er personlig ubeskrivelig lei av dem nå. Først saltvann, så L-maller, så kunne jeg sovet en time lenger på morgenen ;) En ting som er vanskelig å beskytte seg mot er folk som importerer fisk rett før auksjonen og spammer auksjonen med masse objekter. Objekter som ved enkelte tidligere auksjoner ikke engang har vært holdt i karantene. Katastrofalt for klubbenes rykte, og veldig synd for alle som har drettet opp fisk selv og vil ha noe igjen for det(spes juniorene kanskje) men havner på minstepris fordi det er så mye annet.


Dersom dette "uvesenet" ligger så klart opp i dagen, og er så lett å gjennomskue, kan ikke klubben henvise til reglementet og forbeholde seg retten til å forkaste et hvilken som helst objekt som: Er katastrofalt for klubbens rykte? Denne "spammingen" må da klubbenes styre som "eier" auksjonene, kunne stoppe?

- Tore -
Hvorfor har oak regler for sine auksjoner når de ikke blir fulgt opp av klubben selv?
Dårlig kvalitetssikring i mottaket. Merking, posetype, antall ol.
Er det først skrevet et regelverk på dette så må det være likt for alle!

Gjennomføringen fra auksjonariusene sin side var bra.

Bråkende barn og høytskravlende voksne må for svingende enten holde seg hjemme eller i det minste vise såpass respekt for alle andre at de går ut!
Greit nok at det skal være sosialt og hyggelig, men her har arrangøren en diger utfordring.
Jeg er stolt av å kunne si jeg er medlem av Oslo Akvarieklubb!

Jeg har vært medlem siden 1976, og kan med hånden på hjertet si at slik denne klubben drives nå er det mange som har grunn til å være stolte.

Klubben har et hardtarbeidende styre med kreative og arbeidsvillige styremedlemmer, og bak styret er det en rekke aktive medlemmer som stiller opp og jobber fra tidlig morgen til sen kveld for å arrangere blant annet landets beste storauksjoner.

Det kan sikkert stilles kritiske spørsmål til enkelte prioriteringer i selve arrangementet, og jeg er overbevist om at disse allerede er diskutert, og vil bli vurdert fremover.

Jeg ser at klubben i løpet av de senere år har tatt flere grep for å heve auksjonens kvalitet. Forbud mot definerte objekter, relativ høy minimumspris osv.

Det er åpenbart for meg at samarbeid med leverandører eksempelvis Webzoo og bokselgere nå er av det gode for alle parter, særlig for klubben, siden førstnevnte er en gavmild sponsor. Hvis det er slik at butikker opptrer som "amatør" selgere på selve auksjonen, synes jeg det er mer problematisk.

Som auksjonarius synes jeg det er merkelig å stå å auksjonere ut ubrukt utstyr i mengder. Det er da noe rart ved at en amatørakvarist plutselig skal selge x-antall varmekolber eller innvendige filtere ubrukt fra originalforpakning?

Jeg har kjøpt mye utstyr i min tid, men jeg kjøper da for å bruke dette selv.

Dette fenomenet er antagelig noe jeg tror og håper klubben kan se på.

Ellers blir det rart å kun selge fisk og planter på auksjon også, det er jo fint å kunne kjøpe på impuls et akvarium til, er det ikke?

Et såkalt fastbord vil vel også kreve at noen må stå der hele tiden og opptre som "selger over disk"? Mao. er dette også et ressursspørsmål.

Ny auksjon i januar antar jeg, la oss se frem til det.
Plussmedlem
Eagle
. Som auksjonarius synes jeg det er merkelig å stå å auksjonere ut ubrukt utstyr i mengder. Det er da noe rart ved at en amatørakvarist plutselig skal selge x-antall varmekolber eller innvendige filtere ubrukt fra originalforpakning?


Nettopp dette unngår man med et fastprisbord. Og jeg tror ikke at det å få slike ting bort fra selve auksjonen vil trekke ned, tvert imot.
Jada, det er flott med proffe auksjonariuser som holder høyt tempo, men hva hjelper det hvis man som kjøper ikke klarer å følge med? Kjedelig når man går glipp av objekter man er villig til å by høyt på bare fordi ting kommer så tett at man ikke får fulgt med...
Poenget mitt, sannsynligvis ikke godt nok forklart, er at akvarier og utstyr som selges på auksjon begrenses til brukt utstyr solgt av glade amatører ikke næringsdrivende.

Da blir det mindre utrop av slikt, men likevel en variert auksjon.

Og en mulighet for glade barn til å få seg et billig akvarium, som i går når jeg sa solgt på et kar til 50 kr til en 10-12 år gammel jente...

PS det burde ikke hatt noe høyere pris på fastpris, hint hint.

milo
[QUOTE=Eagle]. Som auksjonarius synes jeg det er merkelig å stå å auksjonere ut ubrukt utstyr i mengder. Det er da noe rart ved at en amatørakvarist plutselig skal selge x-antall varmekolber eller innvendige filtere ubrukt fra originalforpakning?


Nettopp dette unngår man med et fastprisbord. Og jeg tror ikke at det å få slike ting bort fra selve auksjonen vil trekke ned, tvert imot.
Jada, det er flott med proffe auksjonariuser som holder høyt tempo, men hva hjelper det hvis man som kjøper ikke klarer å følge med? Kjedelig når man går glipp av objekter man er villig til å by høyt på bare fordi ting kommer så tett at man ikke får fulgt med...

Det jeg reagerte på var flere av disse tingene som var nye hadde en fastpris på seg. Hvis det er Webzoo som vil la noen av tingene sine gå i auksjonen så er det greit da de er sponsor og bør kansje ha litt flere rettighter. Men at en privat person dukker opp med så mye tyder på meg at det er butikk.

En ting jeg reagerte veldig på og faktisk fant ganske kjedelig var når bambus hulene dukket opp. Det var jo populært, alt ble solgt selv om det var veldig mange av dem. Men ikke så mye over 50 kr. Disse skulle stått på et fastpris bord med hovene, pumpene som hadde minste pris og varmekolbene. Dette fastpris bordet burde kun være åpent mens det er pauser.
Enig i mye som blir sagt. En bakdel med fastprisbord må være at det blir først til mølla prinsippet som gjelder.
Når det gjelder bambushulene gikk de dyrere på auksjonen enn på fastprisbordet på Kløfta for en mnd siden..
Plussmedlem
Mingus
En bakdel med fastprisbord må være at det blir først til mølla prinsippet som gjelder.


Selvfølgelig blir det først til mølla som gjelder da. Akkurat som i en hvilken som helst butikk, i rubrikkdelen her på forumet, på Finn.no og overalt ellers hvor ting blir solgt. Så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem....
Første gang jeg er i oslo på auksjon, og syns det var en flott auksjon.

Er fornøyd med at utstyret ble solgt på auksjon jeg da.
Hadde det vært på ett fastprisdbord hadde jeg ikke fått med meg 4 innvendige filtre til en slikk og ingenting.den ene til 50kr .


Skal man gjøre noen forandringer kunne man kansje ha solgt all fisk og så selge utstyr og plantet etterpå.Dem som da er kun intressert i fisk kan jo dra hjem og slippe utstyrsdelen.

milo
[QUOTE=Mingus] En bakdel med fastprisbord må være at det blir først til mølla prinsippet som gjelder.


Selvfølgelig blir det først til mølla som gjelder da. Akkurat som i en hvilken som helst butikk, i rubrikkdelen her på forumet, på Finn.no og overalt ellers hvor ting blir solgt. Så jeg skjønner ikke at det skal være noe problem....

Blir jo nesten så man begynner å spekulere og heller komme på de 2 siste timene av auksjonen for å kjøpe alt super billig fordi folk er lei og vil hjem.

Når du går på en auksjon er det for å være først på det du skal ha. Når det gjelder de som selger ting så blir det kansje fortere solgt. Noe de selv ønsker.


Kansje en idée neste auksjon er å begrense til at selgere kan ha maks 3 ting av samme type objekt.
Jeg vil gjerne takke Webzoo og Askakvazoo for flotte loddpremier.

Jeg vill også takke Tam Alna for sponsing av flotte saltvanns objekter.
Tusentakk
det er bare hyggelig å hjelpe til så klubbene får litt ekstra det trenger alle klubber mvh askakvazoo as
Var ikke der selv, men hørte det var enormt mange objekter denne gangen iforhold til ifjor.
Hva med å sette en grense for objekter?
F.eks 600 max og de som kommer etter da max grense har nådd.. Vel, to late for u Skjønner det blir ekstremt slitsomt for både kjøper, selger og ikke minst de som jobber der å holde på i over 8 timer med bare små pauser nå og da.

Det er ingen dum ide å ha fastpris bord for kanskje de som ikke kommer med blandt de 600 som får auksjonert bort og evt sette det der samt om man har 30 stk som vil auksjonere javamose eller 50 Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ yngler.
Dette syns jeg bør være opp til de som jobber der og bestemme hva som skal hvor.

Er også enig at førstemann til mølla får tingen.

Ellers all ære for ett fantastisk akvarie klubb.
Max antall objekter blir veldig surt for de som kommer langveisfra med levende objekter. Bare å snu i døra og dra hjem igjen.. ser ikke helt for meg hvordand det skal gjennomføres :/

Edit: Å si at næringsdrivende ikke har anledning til å selge, eller må betale for å delta kan muligens være en ide. Men da må man finne en smart måte å sette grensen på.
Er en person som har med 40 poser med planter "næringsdrivende"? .. bare fordi han har mange kar hjemme?

Tror nok det er enklere med maks objekter per person.
Kjørte ikke sarp en statestikk/måling på hvor mange personer som hadde med seg mange objekter? Kanskje de fikk ut noen data der som kan være til fornuftig bruk.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap