Julasand eller biltemasand eller noe helt annet? (side 2)

hva er soil og hva er det til? hørte på velkommen til reke hjørnet at det vare bedre en biltemasand..
Plussmedlem
Mulig rekene har det bedre med slikt (og planter), men fiskene bryr seg ikke like mye.
Fisker som liker å sile og grave i bunnlaget foretrekker nok vanlig sand.

Du finner eksempler på forskjellige typer på hjemmesiden til Imazo.

Aqua soil

Rekesubstrat
Pål Laumann
Sanden fra både biltema og jula er testet ut i tusenvis av akvarier, og den inneholder ingen skadelige stoffer. Reglene for varedeklarasjon er meget strenge, og disse typene er godt utprøvde. En ovenfra og ned holdning som går på å bruke lappe etter lappe i butikk på uvesentligheter er jeg helt sikker på går ut over interessen til veldig mange som står i startgropa.


En ovenfra og ned holdning?... Vet ikke hvor du har det fra - det jeg sier i mitt innlegg er faktisk et innspill på ikke benytt løsninger bare for å spare noen kroner.
Ser at enkelte mener det er så dyrt for sand, men er det ikke dyrere dersom du er uheldig å få en sandkvalitet som ikke passer dine fisker og de dør?
Her er et faktaark rundt en av variantene til Rådasand.
Sand er sand blir det skrevet men det er en sannhet med meget store modifikasjoner - innholdet er helt avhengig av bergarter etc der sanden utvindes fra. Og her på Akvarforum er det skrevet side opp og ned i forbindelse med de forskjellige sandtyper.

Har selv hatt litt oppdrett og hold noen akvarier men jeg har lært i løpet av årene at mindre folk vet raskere er de til å fordømme andre. Ha en flott akvariedag uansett hva du måtte velg.
Plussmedlem
Poenget her var påstanden din:

HansM
Kan noen av dere som velger "billig" sand fremfor rådasand eller tilsvarende som er testet og godkjent for akvariebruk velger "billig løsningen"?


Rådasand er ikke mer "testet og godkjent" for akvariebruk enn noen av de andre nevnte variantene i denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje _R
Reklame for plussmedlemskap