Vask av akvarie

Når bør man vaske hele akvariet fra topp til bunn, bytter 1/3 vann en gang i uka, men etter at jeg byttet til en bedre pumpe kan jeg gjøre det hver andre uke, så suges det jo opp mye fra steinen og går over glasset innimellom, men er det slik at jeg bør ta ut alt og vaske det mer grundig eller er det godt nok????

Er et 60liters akvarie med 7platy og 1 guppy og 2 sugefisk oppi.

Har lyst å bytte ut steinene med sand (og med litt fler planter), men hvordan blir det da med f.eks med det sugerøret, da vil jo sanden følge med hvis jeg skal suge opp fiskeavføringen fra sanden??? Eller?

Og hvis jeg skal bytte til sand, kan jeg bare da putte fiskene oppi ei bøtte som jeg kun bruker til fiskene med akvarie vann mens jeg gjør dette, men da vil jo å vannet i akvariet være mest nytt springvann nåe jeg fyller på det på nytt, går det å fint???

Har hatt akvariet og fiskene i ca 2mnd....

Får også et 180L akvariet i morgen, brukt, med noe fisk (platy yngel) er det noe jeg bør ta hensyn til da, det hadde blitt vasket for 4 uker siden, og får jo ikke akkurat kjørt det inn da platy må ha vann å komme i....?

Setter pris på råd og tips til en totalt nybegynner

Ved hvert vannbytte pleier jeg å "vaske" veggene med noe som ligner på denne. Noe mer enn det er ikke nødvendig. Med mindre du synes det veldig skittent ut. Jeg syntes noen av røttene mine så ekle ut, så jeg tok dem opp og vasket dem under rennende, kaldt vann. Men for å si det sånn, i naturen er det ikke akkurat noen som kommer og vasker steiner og røtter.

Å bytte til sand går helt fint. Litt sand vil nok følge med når du "støvsuger", men ikke mye. Har selv sand, og det er ikke noe problem.

Det er ikke i vannet alle bakteriene er, det er i filteret. Så rent vann er bare fint det.
Det du må passe på er at du har filteret og pumpa igang i en bøtte med vann, så ikke bakteriene dør. Fiskene har du bare i en bøtte med vann de også, så skal det gå helt fint.

Når du får akvariet, så tar du ut filtersvampen og klemmer ut grumset i en bøtte med akvarievann. Det kan du så ta oppi det andre filteret, og fylle på med vann. Etter ca 2 timer vil akvariet være klart for fisk. Platyene klarer seg fint i posen til det er klart.
Men jeg ville fulgt med og testet vannet for NO2 og NH3/NH4 de neste dagene, for å forsikre deg om at det går bra.
Tusen tusen takk for svar ))
Men det var et par ting som jeg ikke helt forstod,

-Det er ikke i vannet alle bakteriene er, det er i filteret. Så rent vann er bare fint det.
Det du må passe på er at du har filteret og pumpa igang i en bøtte med vann, så ikke bakteriene dør. Fiskene har du bare i en bøtte med vann de også, så skal det gå helt fint-

skulle jeg ha pumpen gående i en bøtte med vann (akvarievann) sammen med fiskene?
Eller skulle pumpen være i en annen bøtte med akvarievann slik at bakteriene de skal ha ikke dør (slik at filtere ikke tørker mens jeg holder på) :P Sikkert dumme spørsmål :P

Sak nr 2:
-Når du får akvariet, så tar du ut filtersvampen og klemmer ut grumset i en bøtte med akvarievann. Det kan du så ta oppi det andre filteret, og fylle på med vann. Etter ca 2 timer vil akvariet være klart for fisk. Platyene klarer seg fint i posen til det er klart.
Men jeg ville fulgt med og testet vannet for NO2 og NH3/NH4 de neste dagene, for å forsikre deg om at det går bra-

Akvariet jeg får har ikke medfølgt pumpe, har kjøpt helt ny pumpe, skal jeg bare putte den oppi det nye akvariet og la den stå på i et par timer før jeg tar oppi fiskene?
Ved det 60l akvariet jeg har var det litt høy NO2 så tilsetter noe slik at det blir fint og har testet det noen ganger etter det for å se at det er fint og det har det vert, vet ikke om det er pga vannet her jeg bor som gjør det slik eller hva, skal jeg bare så like godt ta litt i det vannet til det på 180l også? sammen med aquasafeen?
Om du har pumpa i den samme bøtta, eller en annen, har ikke så mye å si. Det er bare å ha det i samme bøtta.

Med det nye filteret så skal du ha filterguffe fra det filteret du allerede har. Dvs, ta ut filtermediet fra det gamle filteret, klem det oppi en bøtte med akvarievann, og ha det oppi det nye filteret. Så venter du noen timer før du tar dem oppi.

Når du har høy NO2, så ta noen store vannbytter, i stedet for det middelet. Hva er det du har hatt oppi for å få det vekk?
Og aquasafe er ikke vits i å bruke. Det er for å få bort klor og kobber, blant annet. Med mindre du har kobberrør i huset ditt, så er det ikke vits i å bruke.
ok skjønner, lurt

Leier i blokk og er mer klor her i vannet enn der jeg bodde tidligere og røra har jeg ikke peiling på :P
Men det kan jeg evt forhøre meg om...

Tetra aqua Nitrate minus tar jeg litt i for å regulere NO2'en.....
Ok, men da er det sikkert lurt å bruke aquasafe. Evt la vannet stå over natten hvis du har ork til det Har ingen erfaring med Nitrate minus, men hvis den funker, så kan du sikkert fortsette å bruke den. Men i starten når karet innkjøres, ville jeg bare latt det gå sin gang, uten nitrat middelet
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap