Hunn dverggurami - sår på kroppen

Inaktiv bruker
Jeg har en hunngurami som har fått to sår på den ene siden. Det kan være at vannkvaliteten var for dårlig en stund, da det var endel planter i akvariet, som fikk alger. Tror også den fikk litt finneråte på bakfinnen.

Men jeg har tynnet ut plantene, og byttet endel vann. Jeg tilsatte også Esha Optima.
Skal jeg gi Esha 2000 for dette, eller prøve å se om det går over, med å holde vannet friskt (bytte vann), samt gi Esha Optima?

Det ser ut som at den også har egg/rogn da den er litt tykk nå. Har ikke noe hann-gurami som lager reir til den. Har to hunner, ser ut som at de trives. Er det greit å ikke ha hann dverg-gurami?

De to hunnguramiene er størst i akvariet, og ellers er det noen mindre tetra-fisk. Den spiser bra, flakfor og tubiflex, samt algetabletter.

Jeg har ikke helt kontroll på vannverdiene, men den har vært frisk før med det samme vannet iallefall.
Inaktiv bruker
Enda et bilde
Her er et bilde uten blitz, det viser at de to sårene ikke er så hvite egentlig, og litt mindre enn det første bildet gir inntrykk av.
Inaktiv bruker
Jeg bytta endel vann, håper det kan gro.
desverre er mye av dvergguramiene smittet av virus som gir sår som dette (uten at jeg er bombesikker at din fisk har dette), og ofte tidlig død. jeg gav opp dvergguramier etter 3 dødsfall pga dette...
men rent vann er aldri skadelig og du kan være heldig at det ordner seg.
Det kunne være abdominal dropsy med magen! Vært fall vannbytte og kanskje et saltbade men jeg vet ikke i hvilken blanding . Karantene er viktig hvis du har mange andre fiske i akvarium . Mvh og lykke til René
Inaktiv bruker
Det gikk dukken med den. Litt dumt. Jeg tror jeg vil ha stim med tetra istedet for dverg-gurami.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap