Fluval u 4 som sluttet å virke.

Noen av dere som også har opplevet problemer med Fluval U- serien?
Jeg hadde flere ganske nye Fuval U 4 som brått bare sluttet å virke. Uten videre. Finner ikke ut av problemet. Er bare helt "døde". Kjipt. Men, gudskelov oppdaget jeg det før fiskene tok skade og fikk tatt dem over i andre akvarier.
Nå tenker jeg på å investere i nye filterpumper (innvendige) men, vil neppe prøve Fluval U serien en gang til etter dette. Og, skjønner nå at man bør ha minst to filterpumper i et karr i tilfelle den ene slutter å virke.

Men, lurer altså på hva som kan ha forårsaket dette. Virker jo mystisk.
Det har hendt meg at filteret ikke starter opp igjen etter en stans. Det har alltid hjulpet her å løsne motor-delen og rengjøre impelleren og hullet der den sitter.
Okey, takk. Da skal jeg prøve det. Men, skal jeg bare skru løs hele den nederste delen der da, motoren og impellen og alt sammen? Er jo verdt er forsøk!
Nei, ingenting skal skrus ! Løft ut filteret, og så løsner du motordelen fra filterdelen med et klemmegrep. Det er bare å se på manualen hvis du er i tvil. Impelleren er det bare å trekke forsiktig ut.
Jeg ville sjekket youtube og se om det er noen tips der.
Jeg løsnet det med et klemmegrep, men bak der er det jo ikke mulig å komme til noe, det er jo "støpt" med noe grønt der og helt tett... Ikke mulig å gjøre noe underifra, og det er ikke akkurat noe bedre å gjøre ting innenfra nede i filterboksen der, siden den er såpass dyp..


Har du Fluval U4 du også? Den største typen.

Snakker vi om det samme ? Du tar løs filterbeholderen fra festebraketten og tar den ut av akvariet, og så løsner du den nederste delen av beholderen (motordelen) fra resten. Da ser du impeller-hullet og kan trekke ut og rengjøre hele greia.

Jeg har U3, men det er akkurat det samme filteret.
Ja, beklager, jeg er så uteknisk

Men, fikk til slutt løsnet hele den delen, og nå fungerer filterpumpene!

Men, var jo ikke mye møkk inne i impellen der da, så det var merkelig at det stoppet sånn.

Men, nå vet jeg det til neste gang det skjer og kanskje alle slike impeller bør renses med jevne mellomrom. Jeg har ikke gjort det særlig ofte på noen av mine andre filterpumper.

Takk for hjelp
Dette er egentlig en liten svakhet på Fluval-filtrene, syns jeg. Impelleren har veldig lett for å "henge seg opp". Om det direkte skyldes skitt er ikke godt å si, men rensing funker iallfall
Og det lønner seg å rense impelleren med jevne mellomrom på alle filter. Det er en del av vedlikeholdet, sammen med å sjekke/bytte/smøre pakninger innimellom (på utvendige filtre).
Ja det varte jo ikke lenge før de Fluval U4 stoppet igjen. Så i fremtiden blir det ikke mer Fluval U- serien på meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap